TJECKIENS UTTAGNING. Inför Eurovision 2020 valde det tjeckiska TV-bolaget ČT ut Tjeckiens artist och tävlingsbidrag via den nationella uttagningen Eurovision Song CZ. Vi berättar mer om hur uttagningen gick till och vilken artist och låt som slutligen valdes ut.
Mer fakta om uttagningen
|
Finalen
Fakta
| StartfältBidragen listas enligt bokstavsordning.
|
Sammandrag av alla tävlingsbidrag
Panelen tyckte till!
Kommentar: Tjeckien bjuder verkligen på ett annorlunda startfält i år, det måste sägas! Musikvideorna kan vara de konstigaste jag någonsin sett, men samtidigt förvånansvärt välgjorda. Musikmässigt är produktionen av högsta klass – och jag börjar verkligen inse att Tjeckien tänker internationellt! Många av dessa låtar skulle kunna komma direkt från Billboardlistan – men just de låtarna känns dock inte så passande för ESC. ”Kemama” och ”Wanna be like” tar sig an hip-hop och latino på lite för proffsigt sätt, och funkar inte i sammanhanget tycker jag. Övriga låtar är visserligen enormt välproducerade, men gör alla anspråk på att kopiera fjolårsvinnaren ”Arcade” på ett eller annat sätt. Dock så gör man konstnärliga twister i flera av låtarna som gör dem minnesvärda – närmast att likna vad Portugal höll på med ifjol! Ur detta tar jag ”Dark water” som favorit (en riktigt bra låt), men också ”Among white and black holes” som är så pass udda att den faktiskt skulle funka i ESC. | |
– | |
Kommentar: När jag hör årets tjeckiska bidrag får jag en magkänsla kring att låtskrivarna tittade mycket på förra årets Eurovision och tänkte att ”det där, det där och det där skulle vi kunna göra en bättre version av”. För tyvärr är det en trend i det här startfältet att man lånar mycket intryck från fjolårsbidrag, särskilt från vinnaren ”Arcade”. I både We all Poops och Olga Lounovás videos förekommer personer som simmar på djupt vatten i slow-motion i låtar som har ett djupt budskap, och i Karellls låt påminner även sångaren ganska om Duncan Laurence i utseende och artisteri på scenen. Jag säger inte att det inte är okej att göra något liknande, det som däremot grämer mig är att om någon av dessa vinner kommer alla gå runt och tala om att ”här är Arcade version 2.0” istället för att bedöma innehållet. Sedan är jag också grymt besviken på Barbora Mochowa som ifjol hade uttagningens bästa låt men i år är det en betydligt mer sömnig historia. Samma sak gäller även med Pam Rabbits låt. Övriga bidrag som inte nämnts tycker jag bara var riktigt, riktigt dåliga och framförallt tråkiga lyssna på. Det är inget som faller mig i smaken. Men trots mina invändningar mot det mesta i Tjeckiens uttagning i år vill jag ändå ge lite pluspoäng till Karelll och Olga Lounová. För även om de gör varsin ”Arcade 2.0” så fångar deras bidrag i alla fall mitt intresse som gör att jag idag ger en stark trepoängare av fem möjliga till bägge två. | |
Kommentar: Jag blev helt klart imponerad av Tjeckiens startfält i år. Blev lite svårt att välja ut min vinnare för jag tycker både We all Poop och Olga är jättebra men det avgjordes på vad jag i slutändan vill höra live på scen och det är inte en ballad. Karelll är alldeles för lik förra årets vinnare fast bra på sitt sätt och min fyra är bra ända fram tills rappen börjar. Barbora är väldigt mystisk men tror den blir långtråkig i längden även om hennes röst är fantastisk. | |
Kommentar: Tjeckerna fortsätter alltså på samma koncept som man gjort nu de senaste åren, i hopp om att det ska bära frukt för dem återigen. Men den här gången är jag faktiskt osäker på om någon av dessa låtar kommer bära dem något högt detta år. Likt många andra uttagningar jag bevakat under denna säsong så tycker jag att det här startfältet saknar en ordentlig vinnare. Förra året gillade jag t ex ”True Colors” som Barbora Mochowa kom med. ”Among White & Black Holes” däremot lyckas inte nå dessa höjder. Överlag så ser jag sex låtar som är godkända, på vardera ände om trean i betygsskalan, och så en som jag verkligen inte vill se i Rotterdam (tror det är ganska lätt att räkna ut den…). Sedan tycker jag också att det är synd att det inte finns en enda låt på tjeckiska. Synd att gå miste om det fina språket. | |
Kommentar: Dra åt skogen vilken svag uttagning. Bidragen utanför min topp 3 är rent ut sagt bedrövliga. Och de som är i min topp 3 hade antagligen hamnat i botten i en övervägande majoritet av alla andra nationella uttagningar. Jag hoppas inte att Tjeckien vinner Eurovision 2020. | |
Kommentar: Tjeckiens framgångssaga de två senaste åren har varit trallvänligt, medryckande och lekfulla bidrag och det är just den linjen man borde hålla i anser jag. Därför blir mitt val att skicka till Rotterdam ”Wanna Be Like” med Elis Mraz & Cis T. Samtliga som jag har placerat på topp 3 hade varit bra alternativ som Tjeckiens kommande ESC-bidrag. Återstår att se om så blir fallet. Är besviken på Barbora Mochowa som var min personliga favorit ifjol. Den här gången kom hon tillbaka med en mycket sämre och tråkigare låt. | |
– | |
Resultat
Efter att två veckors publikt webbröstande i Tjeckiens webbfinal hade lagts samman med röstningen från jurypersonligheterna står det nu klart att det blir sångaren Benny Cristo med bidraget “Kemama” som kommer att representera Tjeckien i Eurovision 2020. Så här ser den officiella musikvideon ut:
Så var webbomröstningen
Precis som de två senaste åren (2018 och 2019) höll Tjeckiens nationella TV-bolag CT i en webbomröstning för att utse sin representant till Eurovision 2020 i Rotterdam. Webbesökare och jurypersoner fick vara med och rösta fram vinnaren.
De jurypersoner som röstade hade alla tidigare representerat sitt land i Eurovision i någon av de senaste upplagorna (2015-2019) och de var tio till antalet. De som röstade var Isaiah (Australien 2017), Katerine Duska (Grekland 2019), Kasia Mos (Polen 2017), KEiiNO (Norge 2019), Kristian Kostov (Bulgarien 2017), Michela (Malta 2019), Miki (Spanien 2019), Sebastian Rejman (Finland 2019), Stig Rästa (Estland 2015) samt Zala Kralj & Gašper Šantl (Slovenien 2019).
Placeringar
Varje juryperson delade ut 12 poäng till sin favorit, 10 poäng till sin tvåa, 8 poäng till sin trea osv. nedåt 6, 4, 3 och 2 poäng. Dessa poäng lades sedan samman och juryns totala skala omvandlades till en enda juryskala där vinnaren fick 12 poäng, tvåan 10 poäng osv. nedåt enligt samma skala som respektive person hade haft (dock fick två bidrag samma totalsumma och därmed också samma poäng). Tittarna hade samma skala som juryn och delades ut efter deras ranking. Därefter adderades poängen och vinnaren blev låten som fått högst totalpoäng.
Så här placerade sig bidragen när allt var klart (jurypoäng + tittarpoäng = totalsumma):
- Benny Cristo – “Kemama” (10 + 12 = 22p)
- Elis Mraz & Cis T – “Wanna Be Like“ (8 + 10 = 18p)
- Barbora Mochowa – “Among White & Black Holes“ (12 + 2 = 14p)
- We all Poop – “All the Blood (Positive Song Actually)“ (4 + 8 = 12p)
- Karelll – “At Least We’ve Tried“ (6 + 4 = 10p)
- Olga Lounová – “Dark Water“ (3 + 6 = 9p)
- Pam Rabbit – “Get Up“ (6 + 3 = 9p)