BELARUS’ UTTAGNING. Inför Eurovision 2018 valde det belarusiska TV-bolaget BTRC ut Belarus’ artist och tävlingsbidrag via en nationell final. Vi berättar mer om hur uttagningen gick till och vilken artist och låt som slutligen valdes ut.

 

Mer fakta om uttagningen


Uttagningsdatum

 


Belarus valde återigen artist och bidrag genom en nationell final, där jury och tittare gemensamt beslutade vilken artist som skulle få representera landet i Eurovision Song Contest 2018. Finalen avgjordes i Minsk den 16:e februari där 10 bidrag tävlade om segern.

En nationell antagning följt av en liveaudition avgjorde vilka bidrag som skulle tävla. Inför det avgörande momentet hade TV-bolaget BTRC beslutat att max 15 bidrag kunde utses och urvalsjuryn bestämde först att 11 bidrag kvalat in till finalen. Men bara dagar efter att juryns beslut kommit valde en av de utvalda (Sofi Lapina med låten Gravity) att dra sig ur tävlingen p.g.a. att det framkommit att bidraget Forever som Alekseev fått med hade framförts före den 1:a september 2017, vilket bryter mot tävlingsreglerna. Trots att detta upptäckts valde TV-bolaget BTRC att inte diskvalificera låten som tävlade och vann hela finalen. Ytterligare ett bidrag ifrågasattes gällande regelbrott men fick vara kvar trots allt.

Några svenska låtskrivare hade fått med bidrag i finalen. Det handlade om systrarna Ylva och Linda Persson som tillsammans med Niklas Bergqvist och Simon Johansson hade fått med tävlingsbidraget ”World on Fire” som Anastasiya Malashkevich skulle framföra. Dessutom fick trion Tim Norell, Ola Håkansson och Alexander Bard med ett bidrag.

 

Eurovision-resultat 2018

Vinnare i Belarus’ uttagning blev sångaren Alekseev med bidraget ”Forever”, som Kyrylo Pavlov och Evhen Matyushenko stod bakom på upphovssidan.

I Eurovision 2018 blev Belarus lottade att kvala genom semifinal 1/2, men bidraget misslyckades att kvala vidare till finalen när jury- och tittarpoängen lagts samman. Slutresultatet blev istället 16:e plats (av 19 länder) med 65 poäng.

 

Finalen

Fakta


  • Datum:
  • 2018-02-16

  • Programledare:
  • Olga Ryzhikova & Teo

  • Plats:
  • Minsk, Belarus

  • Röstningsprocess:
  • Delad jury- och tittarröstning

 

Startfält

De tävlande presenteras i startordning. Länkarna går till liveframträdanden från auditionen.

  1. Adagio – Ty i ja
  2. Alekseev – Forever
  3. Shuma – Chmarki
  4. NAPOLI – Chasing Rushes
  5. Anastasiya Malashkevich – World on Fire
  6. Gunesh – I Won’t Cry
  7. Radiovolna – Subway Lines
  8. Alen Hit – I Don’t Care
  9. Lexy – Ain’t You
  10. Kirill Good – Deja Vu

 

Panelen tyckte till!


 


  1. Gunesh – “I Won’t Cry“
  2. NAPOLI – “Chasing Rushes“
  3. Kirill Good – “Deja Vu“
  4. Alen Hit – “I Don’t Care“
  5. Anastasiya Malashkevich – “World on Fire“

Kommentar: Jag har aldrig höga förväntningar på den belarusiska uttagningen, och årets startfält har inte förändrat det. Bidragen låter genomgående antingen likadant eller totalt ointressant. Man verkar ha fastnat för en mörkare pop, som bär tankarna till förra årets polska och cypriotiska bidrag. Det gick ju inget vidare bra för dem, så jag hyser inga större förhoppningar på årets belarusiska bidrag heller. Dessutom påminns man ständigt om språkförbistringen när nästa hälften av artisterna knappt går att förstå när de sjunger, trots att de sjunger på engelska. I denna röra plockar jag nog ändå ut Gunesh och ”I won’t cry” som min favorit. Inte så mycket på grund av att låten är svenskskriven (Bard) utan mest för att Gunesh är den artisten med klart bäst sångförmåga. Hon har en pipa som får alla andra artister att framstå som hesa getter.


 



 



 


  1. Adagio – ”Ty i ja”
  2. Lexy Weaver – ”Ain’t You”
  3. Gunesh – ”I Won’t Cry”
  4. Anastasiya Malashkevich – ”World on Fire”
  5. Radiovolna – ”Subway Lines”

Kommentar: I fjol fick Belarus viss succé när man för första gången skickade en låt som sjöngs på belarusiska, så jag är undrar varför det är så många som väljer att sjunga på engelska? Tycker Adrian gör en bra analys om den generella uppfattningen att det finns många akter som kör på de mörka popballaderna. Men i detta myller hittar jag en låt som sticker ut och det är operakvartetten Adagio. När jag hörde den för första gången slogs jag direkt av deras harmoni i sången, och ju mer jag lyssnar på den tycker jag de känns som Belarus’ Il Volo + en extra tenor. Jag vill gärna ha de vidare till Lissabon, men tror tyvärr det blir Alekseev med tanke på den support han har på ryggen trots vissa kontroverser kring hans låt.


 



 


  1. Adagio – ”Ty i ja”
  2. Gunesh – ”I Won’t Cry”
  3. Anastasiya Malashkevich – ”World on Fire”
  4. Napoli – ”Clashing Rushes”
  5. Alekseev – ”Forever”

Kommentar: Då var det dags för landet i öst att välja fram sin representant med tillhörande låt till Lissabon och årets Eurovision. Den belarusiska finalen har kantats av spekulationer om att tv-bolaget kommer se till att Alekseev tar hem detta och att det är en hel del fusk och skandaler om att finalen skulle vara riggad. Det är inget fel på låten ”Forever”, men den känns alldeles för platt och slätstruken i min bok. Den är trots detta med bland mina främsta favoriter tillsammans med fyra andra låtar (se min topplista). Men min personliga favorit inför finalen är tenorgruppen Adagio som jag tycker har en pampig låt som skulle passa fint på en ESC-scen. Dessutom sjungs den på modersmålet vilket är ett extra plus. Givetvis håller man också en extra tumme för svenskbidragen ”I Won’t Cry” och ”World On Fire”.

 

 

Resultat


 

Resultat

Under fredagskvällen den 16:e februari avgjordes den belarusiska nationella finalen, där Alekseev vann med låten ”Forever”. Därmed blir det han som får åka till Lissabon och tävla för Belarus i Eurovision Song Contest 2018. Så här såg hans framträdande ut i finalen:

 

Mer om finalen

I finalen tävlade 10 bidrag om segern, där det var tittarna och jury som gemensamt röstade fram vinnaren genom att dela ut varsin poängskala om 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 poäng. Vinnaren blev låten med högst totalpoäng efter att bägge parter delat ut sina poäng.

Både juryn och tittarna gav sina 12-poängare till samma artist, i det här fallet Alekseev som därmed vann finalen tämligen överlägset. Juryn hade sedan Radiovolna som tvåa och Gunesh som trea, medan tittarna hade Shuma som tvåa och Kirill Good som trea. Juryns tvåa hamnade näst sist hos folket och juryns trea blev femma hos folket, medan tittarnas tvåa var sjua hos juryn och tittarnas trea var sexa hos juryn. Helt klart var det totalt oense med andra ord bland övriga placeringar, som i slutändan ledde till att topp tre blev Alekseev, Gunesh och Shuma.

Förutom de tävlande gästade fjolårets belarusiska Eurovisionrepresentant NaviBand finalen, och utöver dem fanns även en rad andra artister med som gästartister.

 

Hela resultatet

(Jurypoäng + Tittarpoäng = Totalsumma)

  1. Alekseev – Forever(12p + 12p = 24p)
  2. Gunesh – I Won’t Cry(8p + 6p = 14p)
  3. Shuma – Chmarki(4p + 10p = 14p)
  4. Napoli – Clashing Rushes(6p + 7p = 13p)
  5. Kirill Good – Deja Vu(5p + 8p = 13p)
  6. Radiovolna – Subway Lines(10p + 2p = 12p)
  7. Anastasiya Malashkevich – World on Fire(7p + 5p = 12p)
  8. Lexy Weaver – Ain’t You(4p + 3p = 7p)
  9. Alen Hit – I Don’t Care(2p + 4p = 6p)
  10. Adagio – Ty i ja (1p + 1p = 2p)

 

 

Panelen tyckte till (efter finalen)!


 


Alltså Belarus kommer alltid att vara Belarus! Korruption, skandaler och fläskiga scennummer! Vad mer hade man kunnat förvänta sig? Jag är inte alls förvånad över resultatet, men jag inser att det här inte är ett land som alla andra i ESC. Att tro att detta är en ärlig uttagning är naivt… Men lägger vi det åt sidan, så ser jag att man satsat hårt på Alekseev – scenproduktionen är enormt påkostad och snygg – jag anar inspiration från Måns Z 2015 och Sergei Lazarev 2016! Detta skriker final, men tyvärr är låten och Alekseev absolut inte tillräckligt bra. Låten är helt irrelevant och omodern, den låter mycket likt ett antal låtar, i synnerhet en som tävlade i Ukrainas uttagning 2009 (Tabu – You are). Den har alltså några år på nacken. Dessutom hör man som vanligt inte vad han sjunger, eftersom hans engelska är undermålig. Kort sagt: Klassiskt belarusisk!


 



 



 



 



 


Jag är inte förvånad att Alekseev från Ukraina blev utsedd till vinnare. Det kändes redan uppenbart på förhand. Det fanns bättre låtar i den här finalen enligt mig, men min favorit-etta Adagio kändes som ett platt fall, därav ändrade jag mig under sändningens gång och höll istället på Gunesh, Anastasiya Malashkevich och Napoli som gjorde bra framträdanden, hade bättre låtar och levererade bättre sånginsatser än vinnaren som enligt mig har mycket att jobba på när det kommer till just sånginsatsen. Vinnarbidraget ”Forever” är ett typiskt Eurovision-bidrag från öst. Lite slätstruket, överproducerat & med knagglig engelska, men ändå så tycker jag detta är en rätt så soft låt trots allt och han är trevlig att titta på. De visuella ljuseffekterna i framträdandet förstärker och kan säkert bli ännu maffigare på ESC-scenen, men han behöver som sagt jobba på sången om han inte vill att Belarus ska floppa.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera