« Inför ESC Tyskland 2022

Inför ESC Tyskland 2024 »


INFÖR EUROVISION 2023 presenterade vi Lord of the Lost med bidraget ”Blood and Glitter” som representerade Tyskland. I och med att de tävlade för ett så kallat ”Big Five”-land var bidraget direktkvalificerat till finalen den 13:e maj där de fick startnummer 21 av 26.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vilka är Lord of the Lost?

 

Industrimetalbandet Lord of The Lost utgörs av bandmedlemmarna Chris ”Lord” Harms, Class Grenayde, Gared Dirge, Pi Stoffers och Niklas Kahl. Bandet bildades under 2007 och inleddes först som ett soloprojekt av Chris ”Lord” Harms varpå fler medlemmar sedan tillkommit och gått. 2009 släppte bandet sin debutsingel Dry the Rain som sedan möjliggjorde släppet av ett debutalbum året därpå som i sin tur har lett till en mängd turnéer och fler albumsläpp, till dags dato inte mindre än åtta totalt (det senaste släpptes ifjol, 2022).

I början av år 2023 meddelades det att Lord of The Lost skulle delta i den tyska Eurovision-uttagningen med bidraget ”Blood and Glitter” och i själva finalen fick de ett stort tittarstöd (inte lika mycket från juryn dock) vilket räckte till seger. Låten är gjord av Anthony J. Brown, Chris Harms, Pi Stoffers och Rupert Keplinger.

Hur valde Tyskland till Liverpool?

 

Inför Eurovision 2023 utsåg Tyskland sin artist och sitt tävlingsbidrag genom uttagningen Unser Lied für Liverpool.

Detta utgjordes av en finalkväll som sändes från en arena i Köln i början av mars där åtta bidrag tävlade om segern (ett nionde bidrag skulle ha deltagit men hoppade av timmarna före finalen p.g.a. sjukdom).

Resultatet avgjordes till en hälft av internationella jurygrupper (tävlande ESC-länder) och till en hälft av tv-tittarna. Jurygrupperna delade ut fasta poängsummor till bidragen medan tittarnas poäng delades ut procentuellt. Tittarna hade haft möjlighet att både telefon-, SMS- och onlinerösta.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Konceptet som Tyskland kör på i år är egentligen klockrent – denna typ av hård glamrock är väldigt 2023, samtidigt som det också är rätt tunt just därför. Man kan verkligen argumentera för att det behövs mer rock i tävlingen, och den här låten är verkligen ett avbräck i tävlingens annars ganska slätstrukna startfält. Det blir action, glitter och mycket headbanging, vilket verkligen lyfter hela tävlingen. Just drag-nummer brukar ju annars vara något vi ser i rena schlager-genres annars, så att se det i hårdrockssammanhang är vitaliserande. Men samtidigt blir det rätt tunt, det blir väldigt mycket yta och väldigt lite djup i bidraget. Låten i sig är rätt svag och utan Lord of the Losts karismatiska framförande så skulle detta aldrig nå någonvart. Jag ser fram emot att se den på scenen i Liverpool men att lyssna på den på Spotify är kanske inte en lika njutningsbar upplevelse.


.

Vart skall jag börja? Detta är andra året i rad jag har Tyskland i botten i finalen. Denna rocklåt är inget för mig. Känns som att Tyskland inte försöker längre… 🙁


.

Många tänker nog säkert “Haris föredrar rock, så detta är nog hans favoritbidrag”. Sakta i backarna säger jag då. Första intrycket gör mycket. Och i ärlighetens namn var jag inte helt såld på detta när det släpptes. Jag gillar gimmicks, Ghost är ju trots allt mitt favoritband, men jag kan inget om dessa killar när jag hör låten första gången. Så då går jag på vad som finns framför mig. Jag tyckte inte det var dåligt, men det fattades något som får mig att ramla av stolen. Chris Harms är en duktig sångare. Det förnekar jag inte. Och låten har vuxit på mig med tiden. Men det är tyvärr ingen kioskvältare för mig. Jag måste säga att jag tycker det är lite töntigt faktiskt. Det kanske låter konstigt, men jämför med vårt svenska rockbidrag från Mellon, Smash Into Pieces. Det var coolt på riktigt. Det var 2023. Detta känns mer 1983 på en nattklubb i Hamburg. Jag vill nog gilla det mer än jag faktiskt gör.


.

Tyskland hade åtta bidrag i sin final varav sju som var bra och ett som var årets skämskudde deluxe. Jag hade förhoppning om att vem som helst av de sju seriösa skulle vinna – och tack och lov hade en av dessa också stort stöd från tittarna. Därför får vi också minst en rocklåt i final (det kan såklart bli fler om många av de andra rocklåtarna i semifinalerna också kvalar in). Nåväl, jag gillar Lord of the Losts låt i tävlingen för det är lite som med Lordi att de gör sin grej fullt ut utan att anpassa till sammanhanget. Det uppskattas mycket och jag är glad att Tyskland äntligen tar tävlingen seriöst igen.


.

Det ska bli väldigt roligt att få se denna mix av hårdrock och glamour på scen. Låten är det absolut inget fel på. Härlig hårdrock som alla kan älska. Flera andra nationella tävlingar har haft bra rocklåtar som inte tagit sig fram hela vägen, så det är kul när ett sådant bidrag vinner.


.

De tyska urvalsprocesserna hade genom åren blivit rena skämtet, då man bara slängde ur sig amatörer som ingen sedan brydde sig om efter att de floppade i Eurovision. Därför känns det så skönt att Tyskland inte längre kör på det slätstrukna utan istället plockar fram ett band från den tyska hårdrocksscenen, som är en väldigt stor marknad. Det är alltså gothrockbandet Lord of the Lost som ska ta Tyskland ur bottenstriden, och man spar knappast på krutet med råa elgitarrer och growl. Den enda felande länken som gör att det inte blir en femma är att refrängen blir lite svag jämfört med övriga låten, men 4,5 är ett bra betyg ändå och tyskarna ska vara nöjda, bara att man vågar köra på något utöver det vanliga.


.

Schlager-metal med futuristiska vibbar, javisst fungerar det. Jag brukar inte lyssna så mycket på den här typen av musik men tycker att i det här sammanhanget att man ändå kan kalla det nyskapande. Jag uppskattar verkligen sådana här bidrag som får en att upptäcka nya genrer och att man får chansen att lyssna på sådana låtar man annars inte skulle gett en lyssning till om det inte vore för Eurovision.


.

Tyskland bjuder på årets enda renodlade rockbidrag och detta var både oväntat och befriande. Ett underhållande bidrag med mycket eld och pyro, precis som den här sortens låtar förtjänar. Refrängen är både tydlig och bra, men verserna kunde varit bättre och sångaren är inte den bästa jag har hört heller. Men vad gör väl det när helheten på själva låten i sig ändå känns riktigt bra. Jag gillar den tyska accenten som låter charmig och gör att man hör att det är ett tyskt bidrag.


.

Visst kommer rockbruden i mig fram emellanåt, så även med ”Blood and glitter” (underlig titel dock). Det är härligt inslag i årets tävling och innehåller precis vad som behövs av rockgenren och för glitterälskare även om själva låten och sången kan kännas aningen tunn i flera partier.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
28 poäng (av 45 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2023. I och med att bidraget är direktkvalificerad till finalen gissar vi bara mellan vilka placeringar bidraget kommer att hamna i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs före finalsändningen i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= troligt topp 10-bidrag


= förmodligen en mittenplacering


= hamnar under plats 20

 

Så här gissar vi


De tyska jurygrupperna verkade inte så begeistrade i den här låten, och det ger nog en föraning om att detta är en låt som kommer få svårt att få poäng ifrån just juryerna. Min gissning är att Tyskland kommer ligga i bottenträsket genom hela juryomröstningen för att lyfta sig under folkets omröstning. Det känns som ett typiskt publikfriande bidrag! Jag tippar på att se dem någonstans i mitten av resultatlistan i slutändan.


Min gissning är att det blir ännu en bottenplacering även i år för Tyskland.


Tyvärr så tror jag juryn kommer totaldöda deras chanser till någon vettig placering. Snygg scenshow kanske kan få några tittarröster, men jag tror faktiskt inte det kommer tilltala så många. Tyvärr är det 20+ placering för Tyskland på nytt.



Nu gör jag en realistisk bedömning igen och den går ut på att Tyskland förmodligen kommer att missgynnas av jurygrupperna i år. Det kunde man se redan i den nationella uttagningen där Lord of the Lost ”bara” blev femma av åtta bidrag samtidigt som de fick flest poäng av tittarna. Jag tror något liknande kan hända i Liverpool, vilket i så fall borde innebära att Tyskland som bäst får en mittenplacering i finalen, även om det såklart är en seger efter många år med att aldrig hamna bättre än plats 24.


Folket runt om i Europa lär älska detta bidrag, även vi svenskar som är stora fantaster av hårdrock. Dock är det tveksamt om juryn kommer älska detta lika mycket så jag kan bara hoppas att den i alla fall hamnar någonstans i mitten.


Tyskland har äntligen vågat gå ur sin komfortzon som länge hållit dem tillbaka och gett dem idel bottenplaceringar. Den här kommer säkert få en del stöd från rockfansen i Europa, men det kommer också hänga på hur många fler rockakter som avancerar vidare från semifinalerna. Det kan mycket väl finnas en risk att den här låten drunknar i konkurrensen och kommer sämre till än vad den förtjänar, men jag hoppas inte det.



Personligen skulle jag inte bli missnöjd om Tyskland vann i år. Men chansen att det sker bedömer jag som obefintlig. Tyskland har allt som oftast hamnat i bottenträsket, men jag tror de kan ta sin bästa placering sedan 2018.


År efter år har Tyskland varit BIG 5’s svarta får och hamnat i botten av ESC-finalerna. Kommer detta att ske i år igen? Det återstår att se. Jag tror precis som mina panelkollegor att den kommer belönas av tittarna och få färre poäng från jurygrupperna. Man hamnar inte sist i alla fall, tack och lov. Det sticker ut alldeles för mycket för att förtjäna jumbo-platsen. Bara att få till en mittenplacering eller strax utanför det absoluta bottenskiktet är en seger i sig för Tyskland.


Jag tvivlar på att detta tilltalar jurygrupperna tillräckligt och att den stora massan röstar på detta bidrag, men hoppas helt klart på det omvända då Tyskland gjort helt rätt med sina bidrag i den nationella tävlingen (utom ett).

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera