« Inför ESC Kroatien 2022 | Inför ESC Kroatien 2024 » |
INFÖR EUROVISION 2023 presenterade vi gruppen Let 3 med bidraget ”Mama ŠČ!” som representerade Kroatien. De kom att tävla i den första semifinalen den 9:e maj där startnumret var satt till 7 av 15. Bidraget röstades vidare till finalen där låten fick startnummer 25 av 26.
Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.
Mer fakta. Vilka är Let 3?
|
|
Panelens åsikter. Kommentarer och betyg
. Okej, detta är inte en låt utan flera – lite halvslappt ihopmixade. Här har vi en Queen-tribute mixad med The Ark, mixad med Circus Mircus (Georgiens märkliga representanter i ESC 2022) och så lite Kreisiraadio (Estland 2008) på det. Det är ett himla virrvarr av allting – där meningen är att det ska vara någon typ av anti-krigsbudskap. Detta kanske kommer fram tydligt för de som bor på Balkan, men jag förstår ingenting. Jag kan inte ens uttala låtens titel. Jag är helt borta här. | |
. TRAKTOR! Ja vart ska jag börja? Detta är årets ”Joke-act” men de kommer lyckas! Jag kan vara ärlig och säga att jag inte gillade denna låt i början, vägrade lyssna på den. Men en dag satt jag ner och tvingade mig själv lyssna på den och sen har den fastnat och man ”sjunger med”. | |
. Nu händer det saker! Jag hade kunnat sitta och skriva om detta bidrag mer än vad jag nånsin skrivit om alla bidrag tillsammans sedan jag började i panelen 2011, men jag ska försöka hålla mig rak, tydlig och relativt kort. Först vill jag börja med att säga att folk som kallar det för ett “skämtbidrag” eller “ploj” har helt missat poängen. Det kan vara en tolkningsfråga eller ett missförstånd, men Let 3 skämtar inte. Detta är deras grej. Detta är deras sätt att uttrycka sig. Detta är ett band som hållit på i över 30 år. De vet definitivt vad de gör. De är kända för att både ställa till oreda och kontrovers i musikens och konstens tecken. De vet att kontrovers skapar rubriker. Genom det har man fått årets mest omtalade nummer, för ingen vet riktigt vad som kommer hända. Låt oss prata lite om låten i sig. Det är en låt emot Putins invasion av Ukraina. Vi behöver inte gömma oss eller låtsas om annat. Bandmedlemmarna har varit öppna med det. EBU påstår sig vara politiskt neutrala, men just i denna fråga har man faktiskt tagit ställning. Därför är det fritt fram. Bandet i sig är också väldigt politiskt och har ofta varit kritiska mot makten i sina låtar. ”Mama ŠČ!” är dock en helt annan best. Det är en låt fylld med små “easter eggs” som man kan tolka på lite olika sätt, samtidigt som den i vissa delar är helt rak. Den började skrivas som en del av ett bredare konstprojekt där bandet samarbetade med en annan kroatisk artist. Det skulle bygga på en gammal tysk barnvisa. Och de delarna valde man även att behålla i låten. “Trajnanina” är en vanlig fras som mammor sjunger till sina barn när de ska vaggas. Samtidigt som man skapade låten började invasionen av Ukraina och då valde man att slänga in alla dessa referenser till det. Det är en briljant text. Jag måste erkänna att första gången jag hörde låten blev jag överlycklig när gitarriffet gick igång. Eurovision börjar bli mer och mer förutsägbart. Mer och mer välslipat och välproducerat. Det börjar rent ut sagt bli tråkigt. Allt börjar smälta samman och låta likadant. Let 3 kommer som en skänk från ovan och rubbar systemet. Jag älskar det! Lyckades du bli provocerad har de gjort det rätt. ŠČ! | |
. Just nu inför årets Eurovision känner jag väldigt stor besvikelse över det artist- och bidragsval som Kroatien har gjort. Det fanns alltså 18 bidrag i deras final där en del var faktiskt ganska bra och som jag gärna hade sett tävla i Liverpool i maj. Men av någon anledning får en humorlåt utan vare sig humor, låt eller vettigt innehåll stort stöd och vinner överlägset. Hur i hela fridens namn gick det till? Då kanske du ställer frågan till mig om allt i Eurovision måste vara seriöst. Svaret är: nej! Allt behöver inte vara seriöst, MEN om du ska göra en humorlåt så måste din låt uppfylla vissa kriterier. Här tycker jag t.ex. att både Finland och Österrike gör det då de har byggt upp en slags popgrund (eller liknande) som de därifrån tar låtarna vidare med olika slags element. Istället gör Let 3 från Kroatien tvärtom. De ställer fem gubbar på scenen som gör ett scennummer anpassat efter en ’Har du hört den förut’-miljö där de förutom att de skämtar om traktorer (vilket för övrigt humorgruppen Helt apropå gjorde i Sverige på 80-talet så Let 3 är inte unika på den punkten heller), gör något slags försök till macarena-dans och blandar in Crazy Frog i refrängen. Och när man trodde att det inte kunde bli ännu konstigare så kommer det in någon person med två raketer på scenen och försöker göra sig lustig över något samtidigt som gubbarna fortsätter med macarena-dansen och traktor-referenserna. För egen del blir detta bara lika pinsamt, dåligt och obegripligt som tidigare ESC-bidrag som försökt göra samma sak som exempelvis Kreisiraadios ”Leto svet” (Estland 2008), Rambo Amadeus ”Euro Neuro” (Montenegro 2012) eller senast ifjol med Circus Mircus’ ”Lock Me In” (Georgien 2022). Skäms Kroatien, jag vet att ni kan mycket bättre än så här! | |
. Kroatien hade många bra låtar att välja bland och detta är inte en utav dem. Det här är snarare kaos! Det finns vissa element, dock få, som tilltalar mig och kanske kan det bli något kul på scen. Men den är rörig och jobbig att lyssna på. Balkanballadernas tid verkar vara över… *snyft*. | |
. Det här är som ett tåg som skenar iväg i full kareta och ingen vet vem som kör. Först lunkar låten i sakta mak i en ganska simpel och lättsjungen vers där man tydligt får lära sig hur man uttalar ”ŠČ”, men sen så öppnas plötsligt Pandoras ask och man blir bombarderad av ljudväggar och effekter och man har ingen aning om var låten ska ta vägen. Hysteriskt, innerligt, galet, och härligt! Men handen på hjärtat, kroaterna har absolut ingenting att skämmas för. ESC har ibland fått kritik för att vara lite för snäll och välkammad, och då kommer ju Let 3 och rör om i den musikaliska grytan. Ingen låt har gripit sig an verkligheten på ett lika provocerande och uppriktigt sätt. Inte sen Finland 1982, åtminstone. Och Let 3 tar verkligen bladet från munnen med rader som ”jag dras ut till krig för att en elak liten psykopat på Krokodil tvingar mig”. Och vem syftar man på då, må ni tro? Nåja, för att återkoppla till Hollac16s kommentar om Helt Apropå så kommer jag ge följande till Kroatien: Fem traktorer som översätts till fem poäng! | |
. Årets plojlåt? Den här låten känns som en riktig vattendelare, antingen älskar man det eller hatar man det. Personligen så tillhör jag den skaran som fullkomligt älskar den låten. Inte för att jag förstår vad den handlar om, men efter att ha sett musikvideon så känner jag att det kanske är lika bra det… Heja Kroatien! | |
. Alltså, vad sjuttsingen är detta för skräp!? Det här är inte ens roligt. Jag blir bara provocerad och äcklad av de här fåniga farbröderna som känns som Kroatiens motsvarighet till Mora Träsk. Jag förstår inte hur det här kan vara en slags anti-krigslåt då det är massa raketmissiler i såväl video – som i liveframträdandet från den nationella uttagningen. Årets första nollpoängare och faktiskt årets sämsta bidrag bland samtliga 37 tävlingsbidrag. | |
. Till detta omdöme vill jag planka min kollega Adrians ord. Utöver vill jag betona att, det skulle vara oerhört starkt uttalat att jag skulle hata en låt, för det sker sällan. I detta fall har jag inte en 0,5-poängare att ge, varför mitt lägsta betyg är det enda lämpliga. För tyvärr har mitt tycke för detta bidrag bara sjunkit, likt Titanic. Dessutom blir jag nästintill förbannad av Kroatiens bidrag. Vet inte vad det är, men det irriterar mig likt en ettrig mygga en stekhet sommarnatt. | |
PANELEN TILLSAMMANS. |
Spekulation. Vad blir det för resultat?
Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2023. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj. OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget. | Förklaringar= säker finalist = möjlig finalist (men kan åka ut) = troligen inte finalist |
Så här gissar vi
Det finns ju alltid ett chockvärde i sådana här bidrag, men är det tillräckligt chockande för att nå final? Nja. Jag känner spontant att detta nog missar finalen, inte minst med tanke på att 90% av Europa troligen inte ens förstår vad låten handlar om. Jag vet inte hur det här ska kunna slå, tvärtom känns det som ett hårt stolpskott. | Ska Kroatien ta sig till final? Ja, det är inte omöjligt att de blir en av finalisterna efter många års finalmissar. | Som tur är så kommer folket avgöra semifinalerna. Folk kommer rösta på det här. Dessutom finns länder i denna semifinal som har en stor diaspora från forna Jugoslavien. Det är på tiden att Kroatien tar sig till final. |
Hade det här varit en semifinal med kanske 17-19 bidrag och det hade avgjorts med delad jury- och tittarröstning hade jag sagt ett säkert nej till att Kroatien hade gått vidare, för jag är 100 procent övertygad om att låten hade åkt ut. Men i år är det ju ingen juryröstning i semifinalerna och i denna semifinal ska ju bara 5 låtar bort. Så jag tror Kroatien har en chans att ta sig till final. Exakt hur högt upp i tabellen vet jag inte men det skulle inte förvåna mig om det blir i topp 5. Men det här skulle också kunna falla på målsnöret eftersom det väntar en ganska stark andra starthalva precis efter Kroatiens nummer. | Detta kan väl räknas som årets clown-bidrag och vad man än tycker om dem så går de mirakulöst alltid vidare till final. | Förmodligen den mest polariserande låten, och det kan jag förstå. Många som inte alls gillar den, men en del som försvarar den med näbbar och klor. Inget mellanting. Därför känns det som mest logiskt att tro följande: den här låten kommer antingen gå till final med god marginal, eller sluta sist. Det skulle inte heller förvåna mig om den skulle plocka poäng från hela östblocket, förutsatt att de fattar vad låten vill få fram. Mycket ”om om finns” här. |
Personligen tror jag att låten är tillräckligt skruvad för att den skall gå raka vägen till final. Särskilt nu när det bara är tittarröster som avgör semifinalen. | Det är precis som Markus nämner, antingen älskar man detta bidrag eller avskyr det. Nu när bara tittarna har makten i semifinalerna tror jag tyvärr att det här plojbidraget har goda möjligheter att ta sig vidare till final, då de sticker ut från alla andra bidrag i denna semi. Men hade jag fått önska så hade de kommit sist och hållit sig så långt ifrån final-avancemang som möjligt. | Nej nej och åter nej! Detta kommer inte ha en chans i världsrymden att kamma hem några höga poäng. |