« Inför ESC Norge 2021 | Inför ESC Norge 2023 » |
INFÖR EUROVISION 2022 presenterade vi gruppen Subwoolfer med bidraget ”Give That Wolf A Banana” som representerade Norge. De kom att tävla i den första semifinalen den 10:e maj där startnumret var satt till 16 av 17. Norge tog sig sedan vidare till finalen där de fick starta som nummer 7 av 25.
Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.
Mer fakta. Vilka är Subwoolfer?
|
|
Panelens åsikter. Kommentarer och betyg
. Jaha, Ylvis är tillbaka! Eller förlåt, Subwoolfer hette de visst nu… Nåja, vilka de än är så är detta ett superfarligt bidrag i årets ESC. Det är lätt att avfärda detta som ett skämtbidrag, men precis som med Ylvis för 10 år sedan så betyder inte det att det inte kan bli en rejäl hit! Detta är roligt, men inte på ett krystat sätt och inte heller på ett uppenbart sätt – utan på ett coolt sätt. Det har funnits maskerade sångare i tävlingen förut, men detta känns som ett snarare som en image än något annat. Musiken är fruktansvärt klistrig och fastnar direkt – och mina tankar går såklart till ”What does the fox say?”. Bara där kan jag dra slutsatsen att detta är en riktig bomb – en klassisk dark horse som mycket väl kan slå till stort i ESC. Och jag kommer att heja fram dem! | |
. Jag följde den norska uttagningen i år väldigt noggrant och blev besviken. Min favorit där var Elsie Bay. Men ja nu till Subwoolfer som skall sjunga för Norge i årets Eurovision. Säger samma sak som Hollac16 säger här i panelen. HUR tramsigt ska detta vara? Ja det är ett vinnande koncept men jag trodde vi hade passerat detta… Den känslan jag har i kroppen just nu är, tänk om Rolandz hade vunnit i Sverige… Hade varit exakt samma skämt. Men ja Norge kommer säkert få många många röster från folket men juryn kan ju förstöra chansen, men vi får se. | |
. Norge gör det igen! De behandlar tävlingen exakt på rätt sätt – de tar det inte på för stort allvar. Juryn verkar avsky deras nya vägval, men tittarna är uppenbarligen på deras sida. Från en Rybak som skulle lära oss skriva musik, till en jojk, till en fallen ängel, och nu till till vargar från yttre rymden. Jag är ganska svag för artister som verkligen lever sig in i sin gimmick, och ”Jim” och ”Keith” har verkligen gått in 100% för det här. Det är ett seriöst skämtbidrag om man kan kalla det för det. Det är en låt som sätter sig och inte bara något fånigt trams. Sagan om Rödluvan har aldrig varit såhär intressant och kul innan. Jag kan inte komma på när jag senast blev så glad av en låt i Eurovision. Redan från första lyssningen var jag fast och totalt älskar både låten och konceptet. Och efter Greklands downer behöver Europa denna smällkaramell. | |
. Nu blir det lite sura miner här, men för att mildra det hela lite så vill jag börja med att säga att Norsk MGP 2022 var väldigt bra. Det fanns gott om kandidater för den norska publiken att välja ut och då väljer de ”Give That Wolf a Banana” med ”Keith” och ”Jim” eller Subwoolfer som de kallar sig. Varför undrar jag fortfarande. Till att börja med så stör jag mig enormt på Subwoolfers story. Självklart förstår jag att allt är en karaktär eller två karaktärer som har skapats av ett syfte, i det här fallet musikaliskt syfte. Och jag kan absolut gå med på att de har sin story och att de vill larva sig framför kameran. Inga problem. Men gör det då mer trovärdigt. Säg inte att ni är 4,5 miljarder år gamla och att ni kommer från Månen. Hitta på något bättre, eller varför skickar ni inte istället gruppen Rödluvan & Mormor featuring Jägar’n? Då hade man förstått mer av titeln ”Give That Wolf a Banana”. Nu blir det bara ett mischmasch av massa tramsigheter och barnsligheter som bara gör det hela gruvligt pinsamt. För ett enda syfte – att söka uppmärksamhet, mer uppmärksamhet och ännu jättemycket mera uppmärksamhet! | |
. Nu kommer vi till årets roligaste låt. Norge lyckades ta fram en låt som alla kan sjunga och dansa med till. När du ser det för första gången tänker du kanske ”vad tusan är det här?” men ju längre du lyssnar så inser du att det är faktiskt bra trots den banala texten. Hoppas samarbetet mellan dessa två begåvade killar fortsätter men gärna utan masker då. | |
. Det här måste nog vara den stora snackisen i semifinal 1 (vid sidan av Ukraina möjligtvis). Och det är inte så konstigt. En låt som ska vara som en parodi på Rödluvan-sagan framförd av en duo som av allt att döma gett sig in i MGP av misstag när man egentligen skulle tävla i Masked Singer, uppbackade av vad som ser ut som Minionerna från Dumma Mej. Det hade varit så himla lätt att sparka in den öppna dörren och snäsa ”plojlåt som förstör tävlingens trovärdighet”, men jag inser också att den här låten är catchig som attan. Mot bättre vetande sätter jag 2,5, men lämnar genast över ordet till någon annan då jag inte alls förstår mig på det här. | |
. Förra året så skickade Norge tidernas kanske sämsta Eurovisonbidrag Fallen Angel. Efter tävlingen var jag så arg att jag tyckte att Norge borde blivit bannlysta från 2022 års tävling. Nu är jag glad att de inte blev det, för jag tycker helt ärligt att Give That Wolf A Banana är en riktigt bra låt! I en semifinal full av avskalade ballader kommer Subwoolfer in som rena lyckopillret. Låten sig är självfallet superbarnslig, likaså texten. Man kan tycka vad man vill om gruppens bakgrund och låtens uppbyggnad. Men jag gillar konceptet. För min del får Norge gärna vinna Eurovision i år. | |
. Våra kära grannar i Norge skojar till det rejält med sitt bidrag. Detta hade kunnat vara en kandidat till Masked Singer på hemmaplan. Kreativt, underhållande och catchy. En skön EDM-poplåt som sätter sig på hjärnan vid första lyssningen. De yngre tittarna kommer gilla den här låten starkt. | |
. Norge gjorde bort sig i sin nationella uttagning. Den norska finalen innehöll många bra låtar som var bättre än bidraget som valdes med mystiska Subwoolfer. Men, med det sagt så stör det mig nåt oerhört mycket att ”Give that wolf a banana” klistrar sig i huvudet som honung på köksbänken. Det krävdes inte mer än en lyssning och låten satt där på hjärnan och man går och nynnar på den av och till. Det är en låt som kommer leva kvar oavsett om den är fånig eller ej och ESC-fans kommer troligtvis lyfta på klorna och ropa ”yum yum” på varenda Eurovision-dansgolv. | |
PANELEN TILLSAMMANS. |
Spekulation. Vad blir det för resultat?
Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2022. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj. OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget. | Förklaringar= säker finalist = möjlig finalist (men kan åka ut) = troligen inte finalist |
Så här gissar vi
Som sagt så är detta en ultimat dark horse i år – och jag tror mycket väl att de kan skrälla sig upp till en hög placering i finalen. Detta kan sluta hur bra som helst – och egentligen är det bara en fråga om hur scenshowen blir. Skapar man ett riktigt snyggt minnesvärt scennummer så lär detta bli en utmanare om topp-5! | Efter några arga ord från mig så kommer ändå den gröna tummen upp. Norge kommer ta sig till final och ta sig i top 10, ingen snack om saken. Lycka till Norge! | Ta fram bananerna och förbered er för ännu ett norskt bidrag i finalen. Frågan är inte om, utan hur högt de kommer hamna. Tittarna kommer definitivt ge dem höga poäng, sedan hänger resten på den så kräsna juryn. Jag hade gärna haft en tävling på månen nästa år, men antar att Oslo blir en bra kompromiss. |
Efter min totala sågning kanske det är märkligt att jag håller upp den gröna skylten. Men det gör jag av en enda anledning och det är att i år handlar det inte om Norge kvalificerar sig eller ej utan hur högt Norge väl kommer att hamna i finalen. Min spontana gissning är att det i slutrutan kommer att stå mellan Subwoolfer och den låt som juryn gett högst poäng till om vem som ska vinna. | Antagligen ingen juryfavorit i finalen men telefonrösterna kommer ösa in. Den här borde läsas upp som första land som har gått vidare till finalen för den är så självklar. | Det är väl knappast någon statshemlighet att om en låt eller artist blir en snackis så kommer det givetvis översättas till bra resultat. Jag skulle nästan kunna spika finalplats redan nu för Norge, men samtidigt får jag flagga för att det här kommer bli som de senaste åren, att tittarna kommer uppskatta detta mer än juryn. Räkna därför inte med att så mycket jurypoäng strömmar in i finalen, samtidigt som tittarna öser med poäng i slutändan (lex KEiiNO). |
Att Norge går till final är redan skrivet i sten. Hur det kommer gå där är desto mer osäkert. De kommer definitvt vara med och konkurera om att vinna tittaromröstningen. Men jag är rädd för att juryn kan komma att sänka dem, så som med Keiino 2019. Jag tror spontant inte att de vinner, men det finns om än en liten chans. Åtminstone så slutar de som sämst topp 10. | Det här humoristiska och medryckande bidraget kommer absolut att gå hem i stugorna. Jag räknar med att Norge får en topplacering i Turin. Det kan bli topp-10-placering och en Dark Horse till segern om det vill sig riktigt väl. | Norge är en lågoddsare! Har hört de som inte ens är stora ESC-fantaster att just denna är favoriten, så frågan är bara hur högt de hamnar, inte Om de hamnar i final. |