« Inför ESC Nordmakedonien 2021


INFÖR EUROVISION 2022 presenterade vi Andrea med bidraget ”Circles” som representerade Nordmakedonien. Hon kom att tävla i den andra semifinalen den 12:e maj där startnumret var satt till 11 av 18, men bidraget röstades inte vidare till finalen.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vem är Andrea?

 

Sångerskan Andrea Koevska är en nordmakedonsk sångerska. Hon föddes den 14:e februari 2000 i huvudstaden Skopje men det var under en period i livet då hon bodde i New York som hon fastnade för musik, särskilt gospel och RnB. Efter att hon senare flyttade tillbaka till sitt hemland valde hon att studera musik där hon lärde sig att spela bland annat gitarr och piano, och sedan två år tillbaka har hon en aktiv musikkarriär där hon har gett ut ett antal låtar.

Under vintern 2022 ställde hon upp i ZA Evrosong, som var Nordmakedoniens uttagning till årets Eurovision, med bidraget “Circles” som hon har gjort ihop med Aleksandar Masevski. I den avgörande finalen hamnade låten på samma totalpoäng som Viktor Apostolovskis Superman och då Andrea fått en högre poängsumma från jurygrupperna var det hon som korades till vinnare och därmed även Nordmakedoniens representant i Eurovision 2022!

Hur valde Nordmakedonien till Turin?

 

Inför Eurovision 2022 utsåg Nordmakedonien sin artist och sitt tävlingsbidrag genom onlinefinalen Za Evrosong 2022 där 6 bidrag tävlade och där publik- och juryröstning avgjorde resultatet.

Bidragen hade valts ut efter en nationell antagning. Omröstningen pågick under cirka en vecka i februari och därefter hölls en finalsändning där vinnaren korades.

Det var för övrigt första gången sedan Eurovision 2015 som Nordmakedonien höll i en publik Eurovision-uttagning.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Ett helt okej bidrag detta, kanske rent av ett av de bättre vi hört på sistone ifrån Nordmakedonien. Samtidigt är det ju en fråga om att sticka ut i tävlingen, vilket man inte lyckas så bra med här. Vi får moderna toner som vi hört många gånger på radio, men kanske just därför fastnar det liksom inte. Här kommer de med andra ord att få svårt att nå ut – och tyvärr känner jag kanske att man har valt en låt som är för mainstream för att funka. Men all heder åt Nordmakedonien, som kommer med en bra artist och en radiomässig låt som verkligen andas 2022!


.

Låten ”Circles” är en helt okej låt att lyssna på men skulle inte kunna lyssna på den om och om igen. Nordmakedoniens final blev väldigt jämn när 2 låtar fick samma poäng. Jag hade föredragit den andra låten som kom på andra plats. Kommer Nordmakedonien till final i år tro?


.

Det känns som att Nordmakedonien gjort rätt i sak. Man tog något som funkat mainstream det senaste året och skapade en egen variant. Det borde väl ge ett bra resultat? Problemet är dock att det är väldigt utdraget och saknar det där som får en låt att lyfta. Man går bara i cirklar kan man säga. Det är inte den sämsta låten i tävlingen, men tillräckligt ointressant för att inte få igång mig iaf. Känns som att Nordmakedonien ännu inte hittat sin identitet i tävlingen, och då har man ändå varit med nästan varje år sedan debuten 1998. Många av deras forna landsmän i Jugoslavien har lyckats bra, men de har inte nått någon större framgång. De bidragen som gett starkast intryck som ”Life” 2004 och ”Crno i Belo” 2012 gav dem inte ens deras bästa placering. Det gjorde istället en powerballad om feminism 2019. Så ja, man experimenterar lite och hoppas på det bästa.


.

Den nordmakedonska publikuttagningen, den första sedan 2015 (!), bjöd på hyfsat bra musik men en del toppar och en och annan dal. Bidraget ”Circles” med Andrea var en av de bättre i startfältet även om min personliga favorit var Lara Ivanovas “Flower of Sorrow”. Nu blev det då Andrea som vann och efter segern har man gjort om låten lite (ser dock inga jättestora skillnader mer än att det är olika musikvideos) och jag måste då säga att jag först nu ser låtens uppenbara brist: den rör sig inte framåt utan den är som klockan – den går och går men kommer aldrig fram till dörren. Betyget kan därför inte bli högre än vad jag nu har gett.


.

Känns som en lång uppförsbacke till refrängen som faktiskt är bra men den backen känns som en evighet. Sen är den faktiskt ganska bra och hon har en cool röst men räcker det?


.

Detta är en till låt som gör mig lite kluven, men också lite fundersam över vad jag ska säga för att motivera mitt betyg. Bra ballad i grunden, och Andrea Koevska har en härligt mörk alt-röst till sångröst. Ytterligare ett scenario där man gjort allt rätt i grunden. Men när det sen ska bli limpa av axet så är det någonting som saknas. Det är en fullt vettig låt som knappast skulle göra sig malplacerad på radiostationerna, men den faller nog lite på att den blir lite väl likriktad, och kanske även lite gammaldags? Lite synd det där, för hade man filat på saken lite till hade jag nog säkert kunnat ha ett högre betyg stående till buds.


.

Inför Nordmakedoniens final hade jag satt just den här låten som sista plats på min personliga lista. Lägg då till att det dessuom var en oerhört svag uttagning till att börja med…

Låten fick sedan ett ansiktslyft, en så kallad revamp. Vilken skillnad gjorde det? Absolut noll och ingenting. Circles är precis lika tråkig, intetsägande och oinspirerad som första gången jag hörde den. Jag var nära på att sätta noll poäng här, men till skillnad från Georgien och Greklands bidrag är den här åtminstone inte provocerande dålig. Den går att lyssna på, men jag slipper helst.


.

Nordmakedoniens Andrea sjunger en radiovänlig och tidsenlig låt som är lite av en midtempo-ballad om att springa runt i cirklar. Det känns som en stormig relation som säkert många kan relatera till. Det finns vissa partier i låten jag uppskattar och framförallt hennes sångröst som är grymt bra. Men den blir lite för upprepande, känns alldaglig och aningen dyster/tråkig för att jag ska ta till mig den och vilja rösta på detta bidrag.


.

En helt ok radiolåt! Är inte helt förtjust i de mörka, långa verserna (de är inte så utdragna, men ändå känns det som så) medan refrängen sen är bra. Det händer dock inte tillräckligt och låten lyfter aldrig varför den inte kan få mer än knappt godkänt.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
19 poäng (av 45 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2022. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= säker finalist


= möjlig finalist (men kan åka ut)


= troligen inte finalist

 

Så här gissar vi


Tyvärr blir detta nog överskuggat av andra betydligt mer intressanta bidrag i denna semifinal. Det borde egentligen platsa i finalen, men då krävs det också att man kan sticka ut – vilket man inte gör här. Riktigt bra, men inte tillräckligt.


Nordmakedonien kommer tyvärr missa finalen i år. Låten är för tråkig för denna semifinal. Kan också tyvärr kanske sluta sist…


Tyvärr tror jag inte det blir någon final. Detta är alldeles för lätt att glömma bort och inte ens juryn lär rädda dem denna gången.



Det finns nog en och annan anledning till att Nordmakedonien pendlar i botten hos spelbolagen inför tävlingen, och därför hoppas jag att framträdandet i Turin blir någorlunda intressant. Men jag tror att det är troligt att det blir en bottenplacering.

Personligen tror jag att Nordmakedonien hade haft större chanser att ta sig någonstans i årets tävling om de hade skickat Viktor Apostolovski som blev tvåa i uttagningen med sin låt ”Superman”. Även om det inte var någon favoritlåt hos mig så hade han i alla fall kunnat få hela arenan att dansa loss, på samma sätt som Freaky Fortune & Risky Kid gjorde för Grekland i Köpenhamn 2014.


Frågan är om hon kan göra ett starkt intryck på scen och locka till sig tillräckligt med röster….jag tvivlar.


Jag måste nog faktiskt sätta jumbovarning här. Av någon anledning kan jag inte skaka av mig känslan av att det här blir låten som de flesta tycker är okej men som inte blir någons favorit. ESC har som bekant sina egna måttstockar jämfört med andra tävlingar – låtarna som är sämst behöver kanske inte komma sist, då deras ”dålighet” blir ett värde i sig självt, vilket leder till att de låtar som i slutändan kommer sist till stor del gör det för att de är för anonyma.



Bortsett från uppsvinget 2019 när Nordmakedonien kom på 7:e plats och dessutom vann juryomröstningen samt 2012 när de kvalificerade sig för finalen, så har det bokstavligen gått fullständigt åt skogen för landet varenda år sedan 2008. Två gånger har landet gått till final trots att de varit med och tävlat varje år sedan dess. Kommer det att bli någon ändring på det i år? Chansen är ungefär lika stor som om Karin Gunnarsson skulle låta mig vara med och tävla i Melodifestivalen 2023.


Det är tuff konkurrens om finalplatserna och de platserna aspirerar inte Nordmakedonien på om jag får förutspå resultatet i denna semi.


Detta är en mellanparti-låt som riskerar att helt falla pladask då den hamnar nånstans mittemellan riktigt bra låtar eller komik och kan hamna helt i glömska.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera