« Inför ESC Tyskland 2019

Inför ESC Tyskland 2021 »


INOFFICIELL EUROVISION 2020. Det har blivit dags att presentera Tyskland, som i år representerades av Ben Dolic med låten ”Violent Thing”. I vår specialupplaga av årets Eurovision lät vi Tyskland fortsätta vara direktkvalificerad till finalen, och därför slapp de kvala i semifinalerna. Deras finalstartnummer blev 17 av 26.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer kommer vi först presentera en sammanfattning av Tysklands resultat under 2010-talet. Därefter presenterar vi uttagningsform, artist och bidrag som följs av våra åsikter. Nu börjar vi!

 

Summering. Resultat på 2010-talet

 

Tyskland inledde förra decenniet så bra som det hade kunnat bli då man blev det första Big 5-landet som vunnit tävlingen. Därför var det nog inte så otippat att man 2011 körde igen med Lena Meyer-Landrut som då alltså hade tagit hem titeln för Tyskland året innan. Det ledde inte till någon vinst, men ändå räckte det till en tiondeplats. Det fortsatte att gå bra för Tyskland även 2012, när man tog sig upp på 8:e plats. Men efter detta började man halka efter rätt så rejält.

2013 tog man in det etablerade namnet Cascada, som blev helt utan framgångar, och bara två år senare var Tyskland nere i absoluta botten då Ann Sophie inte lyckades få ett enda poäng. Med 39 andra röstande länder var denna nollpoängare ett rejält kokstryk för Tyskland. Och inte skulle det bli bättre de efterföljande åren, då man 2016 blev sist igen för att sen bli näst sist 2017 (med en väldigt nära chans att bli sist igen). 2018 blixtrade man till rejält när Michael Schulte sjöng ut sin saknad efter sin bortgångna pappa med låten ”You Let Me Walk Alone”, och Tyskland stack upp till en 4:e plats. 2019 var man dock tillbaks i bottenträsket igen när den ihopsatta ”systerduon” S!sters inkasserade en till näst sista plats, med 0 poäng från tittarna.

Tyskland deltog vid samtliga Eurovisioner på 2010-talet (de är för övrigt det land som deltagit flest gånger i tävlingen, då landet endast missat ett deltagande år 1996, och det på grund av att de ”röstades ut” av juryn det året).

Fakta

  • Totalranking:
  • 7 (av 46)*
  • Högsta placering under decenniet:
  • 1:a plats i final (2010)
  • Sämsta placering under decenniet:
  • Sista plats i final (2015 & 2016)
  • Värdnation:
  • Ja (2011)
  • Totalpoäng**:
  • 901 p
  • Snittpoäng**:
  • 90 p

* Rankingen består av en addering av alla länders totalplaceringar mellan 2010–2019 i bakvänd ordning. Om t.ex. 43 länder deltog får vinnaren 43 poäng, tvåan 42 poäng osv. nedåt. Därefter har vi slagit samman poängsummorna och listar länderna i ordning från högsta till lägsta totalpoäng.
** Snitt- och totalpoäng innehåller den totala poängsumma som landet samlade ihop finaler mellan 2010–2019.

 

Mer fakta. Vem är Ben Dolic?

 

Artisten Ben Dolic föddes den 4:e maj 1997 i Ljubljana i Slovenien, där han också växte upp. Redan som barn började hans musikkarriär då han som 12-åring ställde upp i Sloveniens motsvarighet till Talang där han tog sig till semifinalstadiet. 2016 försökte Ben sig på att tävla för Slovenien i Eurovision som en del av gruppen D Base, men kom även då bara till semifinalstadiet.

Vid 18 års ålder flyttade Ben och hans familj till Schweiz, där han bland annat lärde sig tyska. 2018 slog han igenom igen i tyska The Voice och då kom han tvåa, och två år senare blev han framröstad av publikpanelen och expertjuryn i Tysklands uttagning till Eurovision 2020. Bidraget som han vann med i den interna omröstningen hette “Violent Thing” och den gjordes av Eurovision-veteranen Boris Milanov.

Hur valde Tyskland till Rotterdam?

 

Efter flera fiaskon valde tyska TV-bolagen ARD/NDR att göra om sin uttagning helt. Istället för en publik uttagning hämtade Tyskland inspiration från grannlandet Schweiz och utsåg en publikpanel och en expertjury som tillsammans internt fick rösta fram en vinnare bland olika bidrag.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Tyskland är en rejäl berg-och-dalbana i ESC. Ibland producerar de guld – och ibland undrar man om alla tyskar är tondöva. Förra året kom tyskarna med ett riktigt bottennapp som ingen förstod sig på – och framförallt som ingen kom ihåg efteråt eftersom det fick 0 poäng av tittarna. I år är det som Tyskland är ett helt nytt land, som aldrig hört talas om S!sters. Detta är ett modernt, snyggt club-nummer med alla ingredienser för en radiohit – man har tydligen lärt sig av lillebror Schweiz som skickade något liknande ifjol. Detta är en riktigt bra danslåt, och tyskarna hade förtjänat en topplacering med detta. Nu får vi dock aldrig veta om det räckt – men för mig är detta en av de bättre upptempolåtarna i år. Bra Tyskland!


.

Tyskland har haft några konstiga år i tävlingen. Ibland skakar man på huvudet och undrar hur ett så stort land kan skicka så dåliga bidrag, men ibland så känns det som att de inte gett upp helt och hållet. I år känns det som det senare. Det känns som ett seriöst försök från Tyskland denna gången. Det är en låt som låter som något som hade kunnat toppa Spotify-listorna och som unga hade lyssnat på. Det är en låt som är i tiden denna gången. Så de förtjänar lite beröm för det. Dock är det omöjligt att säga hur låten hade klarat sig i tävlingen i stort. Flipp eller flopp? Så är det med Tyskland varje år. Själv tycker jag det är behagligt och ger mig en skön feeling.


.

Efter mycket märklig musik från Tyskland kändes det roligt när de hittade en så pass bra låt med en bra artist. Låten har växt mycket för mig under de senaste lyssningarna och det hade varit intressant att se hur de hade iscensatt låten i finalen. Resultatmässigt är det svårt att sia om hur bra eller dåligt det hade gått för Ben. Det handlar mer om hur det framställts live snarare än musikvideon. Men tänker jag bort det är låten en av de bättre hos de direktkvalificerade bidragen.


.

Tyskland har lyckats hämta sig rejält från förra årets bottennapp. Den är väldigt glad och man blir partysugen men den funkar bäst på radio. Inget för en Eurovisionscen, tror inte det hade gått så bra trots allt.


.

Tysklands låt i år tycker jag mig ha haft svårast att engagera mig i, jämfört med alla de andra låtarna i år. Jag undrar lite hur låtskrivarna hade tänkt. Symphonix International som varit inne och skrivit många anrika låtar de senaste åren har alltså haft en hand i låtskrivandet och försökte med vad som känns som ett konstigt mischmasch av mörk Loïc Nottet-pop kombinerat med klubbkänsla? Nej, det här lämnade mig helt oengagerad! In genom ena örat och ut genom det andra.


.

Det första som slog mig när jag såg den här låtens musikvideo var att Ben Dolic är läskigt lik Sebastian Walldén som vann Idol 2018. De kanske är släkt?

När jag först hörde låten gick den mig obemärkt förbi, men den har vuxit för mig med tiden. Låten är snyggt gjord och tämligen modern. Jag tror att Tyskland hade kunnat sluta högt om tävlingen blivit av.


.

Tysklands ESC-bidrag är modernt & dansant. Denna soul-inspirerade poplåt är en härlig partydänga med sköna tempoväxlingar. Det är typiskt att när Tyskland äntligen fått till ett riktigt bra bidrag, så får de inte möjligheten att tävla. Jag tror att de hade kunnat fått en riktigt hög placering i år.


.

Tysklands bidrag är det bidrag som för mig slåss om förstaplatsen. Jag fullkomligt älskar den här! Jag blir glad, jag vill sjunga och fuldansa och blir alldeles lycklig över att Tyskland i år kommer med något som går hem i radion, på dansgolvet, karaokeafton och uppsjungningen i bilen på väg till jobbet. Jämfört med förra årets skriklåt är detta inget annat än MVG.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
27,5 poäng (av 40 möjliga)

 

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera