« Inför ESC Portugal 2019 | Inför ESC Portugal 2021 » |
INOFFICIELL EUROVISION 2020. Det har blivit dags att presentera Portugal, som i år representerades av sångerskan Elisa med låten ”Medo de sentir”. I vår specialupplaga av årets Eurovision tävlade Portugal i den andra semifinalen, där vi gav dem startnummer 13 av 18. De gick inte vidare till finalen.
I den här artikeln får du först en sammanfattning om Portugals resultat i förra decenniet. Därefter följer en presentation om årets uttagning och artist- och bidragsval innan vi sedan delar med oss av våra betygsättningar och kommentarer. Nu börjar vi!
Summering. Resultat på 2010-talet
|
|
* Rankingen består av en addering av alla länders totalplaceringar mellan 2010–2019 i bakvänd ordning. Om t.ex. 43 länder deltog får vinnaren 43 poäng, tvåan 42 poäng osv. nedåt. Därefter har vi slagit samman poängsummorna och listar länderna i ordning från högsta till lägsta totalpoäng.
** Snitt- och totalpoäng innehåller den totala poängsumma som landet samlade ihop i både semifinaler och finaler mellan 2010–2019.
Mer fakta. Vem är Elisa?
|
|
Panelens åsikter. Kommentarer och betyg
. Drar en gräns där jag tycker att det låter falskt – och låter falskt hela tiden. Detta är inte en artist som ska sjunga live så här, och iallafall inte en sådan här låt. Här blir allt fel, då man har en alldeles för viljesvag låt utan kraft och utan driv, och dessutom en artist som inte kan sjunga den ordentligt. Jag är rädd för att detta är Portugals svagaste bidrag på många år, och de kan nog skatta sig lyckliga över att de slipper ta risken att hamna sist igen. Tyvärr, här borde man kunna förvänta sig mer, speciellt då man hade ett starkt startfält i sin nationella uttagning. | |
. Jag har inte så mycket att säga om detta. Portugal är tillbaka där de hör hemma. Långt ner i botten med helt värdelösa bidrag. Om ni någonsin undrar varför det tog Portugal så många år att vinna, så är det just för att man skickade bidrag som detta gång på gång. | |
. Då kan jag bara konstatera att Portugal är tillbaka i cykeln av jättetråkiga ballader och meningslös musik. Igen. Varför skickar man den här typen av musik som är dödsdömd att ta sig någonstans i Eurovision? Hoppas på förändring 2021! | |
. Det här är en låt som man precis kan vänta sig från Portugal, en söt liten melodi med en söt sångerska. Vilket resulterar i tråkigt! | |
. Det är ju lite synd det här att Portugal känns så brännmärkta för att de återigen går på balladspåret. Visst, jag kan hålla med till viss del att det inte blir kanonkul eftersom de ändå hade ganska mycket annat att välja mellan i år i sin nationella uttagning, men jag måste också ta och fokusera på det vi får här. Och det jag hör är ändå en avskalad och mysig ballad med en fin relaterbar text. Och det kan jag bara applådera portugiserna för. Detta hade nog kanske inte gått nån vart om tävlingen körts, men ändå en liten fin ballad. | |
. En fin låt, men inte mycket mer än så. Problemet är att man lätt glömmer bort den. In genom ena örat och ut genom det andra. Kan tycka att årets bidrag påminner om Portugals bidrag från 2018, O Jardim. Den låten kom ju sist i finalen så även om jag personligen har Portugal som finalist så tror jag tyvärr att de fått stanna i semifinalen om tävlingen blivit av. | |
. Landet som nästan kan ses som den fula ankungen i Eurovision. De går alltid sin egen väg och låter sig inte påverkas alls av musiken som är populär i resten av Europa. I år ansluter sig dock portugiserna till balladgänget, självklart framförs låten på portugisiska av en ung sångerska. Låttiteln betyder ”Rädd för känslor”. Ett sånt sömnpiller. Det här bidraget hade inte kommit någon vart om den hade fått chansen att tävla i år. Den lyfter aldrig och är verkligen så tråkig och intetsägande. Jag börjar bli extremt trött på att Portugal envisas att skicka sådana här sävliga och trista bidrag till Eurovisionen. Ge oss låtar med lite mer fart och harmoni istället, tack. | |
. Detta bidrag åker in i ena örat och ut genom det andra. Som en kall smörklick i en het teflonpanna. Jag vet att den är fin, men inget fastnar och sångerskan är lite för svag. I den nationella uttagningen fanns det material som hade mer substans och möjlighet att slåss i tävlingen. Det här är en enda lång gäsp! | |
PANELEN TILLSAMMANS. |