INOFFICIELL EUROVISION 2020. Det har blivit dags att presentera Lettland, som i år representerades av sångerskan Samanta Tīna med låten ”Still Breathing”. I vår specialupplaga av årets Eurovision tävlade Lettland i den andra semifinalen, där vi gav dem startnummer 14 av 18. Lettland röstades sedan vidare till finalen, där de fick startnummer 3 av 26.
I den här artikeln får du först en sammanfattning om Lettlands resultat i förra decenniet. Därefter följer en presentation om årets uttagning och artist- och bidragsval innan vi sedan delar med oss av våra betygsättningar och kommentarer. Nu börjar vi!
Summering. Resultat på 2010-talet
Lettlands form har varit allt annat än bra. Detta decennium inleddes så dåligt det kan bli då man hamnade sist i semin. Sedan fortsatte kräftgången i flera år, bl.a med ännu en till sistaplats 2013, fram tills 2015 då man oväntat blixtrade till och inte bara gick till final – utan även slutade sexa. 2016 gick också rätt okej då det blev finalplats även där, trots att det äventyret slutade med en 15:e plats. Men 2017 var man tillbaks i botten igen med en ny jumboplats i semin, och har alltjämt fortsatt svårt att gå till final.
Lettland deltog vid samtliga Eurovisioner på 2010-talet och de har för övrigt deltagit aktivt i tävlingen sedan år 2000 utan några uppehåll. Sedan kan det tilläggas att landet delar det tråkiga rekordet med Schweiz i flest sistaplatser i semifinaler: totalt fyra stycken, varav tre av dem kom under föregående decennium.
Fakta
Totalranking:
39 (av 46)*
Högsta placering under decenniet:
6:e plats i final (2015)
Sämsta placering under decenniet:
18:e/sista plats i semifinal (2017)
Värdnation:
Nej (vann aldrig)
Totalpoäng**:
881 p
Snittpoäng**:
88 p
* Rankingen består av en addering av alla länders totalplaceringar mellan 2010–2019 i bakvänd ordning. Om t.ex. 43 länder deltog får vinnaren 43 poäng, tvåan 42 poäng osv. nedåt. Därefter har vi slagit samman poängsummorna och listar länderna i ordning från högsta till lägsta totalpoäng. ** Snitt- och totalpoäng innehåller den totala poängsumma som landet samlade ihop i både semifinaler och finaler mellan 2010–2019.
Mer fakta. Vem är Samanta Tīna?
Samanta Tīna är ett artistnamn för Samanta Poļakova. Hon föddes den 31:a mars 1989 i Tukums i Lettland (som då var en del av Sovjetunionen).
Samanta har verkligen inte legat på latsidan när det gäller sin karriär. Sedan 2010 har hon deltagit i flertalet musiktävlingar, bl.a The voice och Eirodziesma, både som soloartist eller i en duo. Fram till nu 2020 blev det däremot aldrig någon seger, men hon har kommit tvåa som bäst mer än en gång. Förutom att ha tävlat i Lettlands Eurovision-uttagning Supernova hela fem gånger tidigare har hon även försökt i grannlandet Litauen tillsammans med artisten Vudis och låten “Hey Chiki – Mama“.
Nu i Supernova 2020 slog sig Samanta tillsammans med artisten Aminata Savadogo (som tävlade för Lettland två gånger: år 2015 som artist med ”Love injected” och 2016 som låtskrivare till ”Heartbeat” som Justs framförde). De tog fram låten “Still Breathing“ som blev en av åtta finalister, och låten vann! Bidraget handlar om kvinnlig kraft som inte går obemärkt förbi och om att klara av att både vara fru, mamma och karriärkvinna.
Hur valde Lettland till Rotterdam?
Lettland valde artist och bidrag genom uttagningen Supernova 2020, som till skillnad från tidigare upplagor (2015-2019) endast bestod av en finalkväll. Startfältet om totalt åtta bidrag hade valts ut efter en nationell antagning och en liveaudition, ett val som hade gjorts av en jury.
När det sedan kom till själva finalavgörandet var det däremot bara publikens röster som räknades. Vinnare i den avgörande uttagningsfinalen blev till sist sångerskan Samanta Tīna.
Panelens åsikter. Kommentarer och betyg
.
Aminatas ande vilar ännu över den lettiska ESC-satsningen, trots att Aminatas succé i ESC hände för över 5 år sedan i år. Man kan liksom inte gå vidare ifrån henne tycks det som, för Lettland har i princip gjort det till en grej att skicka experimentella, suggestiva elektroniska bidrag till ESC. I år är det dock ett relativt bra bidrag, även om musikvideon bitvis balanserar på gränsen mellan amatörmässigt och konstigt. Detta är som gjort för att sticka ut, och jag är inte främmande för att det kunde ha gått riktigt bra i ESC, men konceptet börjar bli gammalt nu. Hade detta deltagit för 4 år sedan, då hade jag blivit eld och lågor. Nu blir det mer ett ”meh”, men med en tumme upp iaf.
.
Jag har haft svårt för Lettland de senaste åren. Detta bidrag gjorde mig dock mer positiv än vanligtvis. Jag gillar det här. Det är intressant och jag gillar att lyssna på det. Ibland behöver det inte vara svårare än så. Låten är intressant uppbyggd och påminner lite om uppbyggnaden av Maruvs ”Siren Song”, även om den var i en annan klass. Lettlands envishet med konstnärliga bidrag har ibland irriterat mig, men detta gillar jag.
.
Först får jag gratulera Samanta till att hon äntligen vann Lettlands uttagning. Synd bara att det var med helt fel låt! ”Still Breathing” tycker jag personligen inte om, vilket är synd för Samanta visar ändå på bra sånginsats (och det är det hon får 1 poäng för). Dessutom tycker jag att de misslyckas med budskapet i låten. Både musikvideon och liveframträdandet i uttagningen var alldeles för rörigt med technobeat och vattna blommor. Jag hoppas därför att Samanta kommer tillbaka någon gång med en bättre låt!
.
Det här är en kul låt! Ett hopkok av lite allt möjligt. Gillar när det är lite udda och sångerskan gör den riktigt bra. Hennes personlighet passar som handen i handsken med den här låten.
.
Årets Guilty Pleasure går till Lettland. Det här är kaos. Väldigt märkligt uppbyggt. Men lik förbannat väldigt underhållande! Det roligaste med denna låt blir ju att höra låtens drop. Genast förs jag till den typ av musik som jag hör bland de olika musikspelen från Japan som kan synas lite varstans i olika spelhallar. Och är det inte just en sån här låt som vinner mycket på att den blir lätt ihågkommen? Nog för att jag hade klarat mig utan videon, men det blir en parentes i sammanhanget.
.
Man kan ju knappast beskylla årets lettiska bidrag för att vara omodernt. På något sätt kan jag tycka att det låter som om de försökt kombinera två olika låtar till en. Jag får inte riktigt ihop det. Men överlag gillar jag låten.
.
Äntligen fick Samanta Tina vinna den lettiska uttagningen efter flera försök. Jag har haft koll på denna sångerskan genom åren och min absoluta favorit från henne är låten ”I Need A Hero” som hon tävlade med år 2013. Redan ifjol var hon tillbaka i den lettiska uttagningen och slutade på 7:e plats med en låt som hade ett helt annat sound som jag ogillade skarpt. Årets vinnarbidrag är en modern danslåt med inslag av dubstep. Tyvärr, men det låter förfärligt i mina öron. Vill bara stänga av och det är inget gott tecken. Synd att en så pass bra artist går och vinner med en sån här dålig låt. Ska tilläggas att jag är inget fan av Aminata och hennes konstnärliga (läs konstiga) låtar.
.
Även om Samanta i grunden är en väldigt duktig sångerska och har förbättrat sin Engelska en hel del genom åren så är det här bara fel. För mycket skriksång och konstigt hopkok av något som ska verka modernt. Den innehåller dock något som ändå gör att jag ger ett par poäng. Om det är energi, smittsamt budskap eller bara komiskt, vet jag inte.
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och besök. Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du användningen av alla cookies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.