« Inför ESC Belgien 2019

Inför ESC Belgien 2021 »


INOFFICIELL EUROVISION 2020. Det har blivit dags att presentera Belgien, som i år representerades av gruppen Hooverphonic med låten ”Release Me”. I vår specialupplaga av årets Eurovision tävlade Belgien i den första semifinalen, där vi gav dem startnummer 13 av 17. De gick inte vidare till finalen.

I den här artikeln får du först en sammanfattning om Belgiens resultat i förra decenniet. Därefter följer en presentation om årets uttagning och artist- och bidragsval innan vi sedan delar med oss av våra betygsättningar och kommentarer. Nu börjar vi!

 

Summering. Resultat på 2010-talet

 

Belgien var ett land som gick in i 2010-talet med ett självförtroende kört i botten. Men redan 2010 lyckades man glänsa till rejält då man för första gången sedan 2003 lyckades nå topp 10. Tom Dice var det som skickade upp belgarna till 6:e plats. Men efter det fortsatte kräftgången några år till (om man bortser 12:e platsen från 2013) innan man 2015 skickade den unge Loïc Nottet, och Belgien for upp till en fjärdeplats. Man följde sen upp det 2016 med en tiondeplats, och 2017 var det dags igen för Belgien att sluta fyra, denna gång tack vare Blanche. Men de senaste två åren verkar Belgien ha tappat stinget – då man missat finalen båda gångerna.

Belgien deltog vid samtliga Eurovisioner på 2010-talet (de har för övrigt deltagit aktivt i tävlingen sedan premiäråret 1956 med endast tre korta uppehåll åren 1994, 1997 och 2001).

Fakta

  • Totalranking:
  • 15 (av 46)*
  • Högsta placering under decenniet:
  • 4:e plats i final (2015 & 2017)
  • Sämsta placering under decenniet:
  • 17:e plats i semifinal (2012)
  • Värdnation:
  • Nej (vann aldrig)
  • Totalpoäng**:
  • 2 063 p
  • Snittpoäng**:
  • 206 p

* Rankingen består av en addering av alla länders totalplaceringar mellan 2010–2019 i bakvänd ordning. Om t.ex. 43 länder deltog får vinnaren 43 poäng, tvåan 42 poäng osv. nedåt. Därefter har vi slagit samman poängsummorna och listar länderna i ordning från högsta till lägsta totalpoäng.
** Snitt- och totalpoäng innehåller den totala poängsumma som landet samlade ihop i både semifinaler och finaler mellan 2010–2019.

 

Mer fakta. Vilka är Hooverphonic?

 

Gruppen Hooverphonic bildades hösten 1995 och de har spelat ihop alla år sedan dess. Från början kallade de sig för Hoover men bytte till sitt nuvarande namn på grund av att just det namnet fanns registrerat som ett varumärke.

Genom tiderna har det har funnits flera medlemmar i gruppen men faktum är att av ursprungsmedlemmarna är bara Alex Callier och Raymond Geerts kvar. Så sent som 2018 tog man in sin senaste medlem, sångerskan Luka Cruysberghs, som samma år hade vunnit The Voice of Flanders där hon coachades av Alex Callier.

Till dags dato har gruppen släppt inte mindre än tio album under en period mellan 1996 och 2018. Deras musik har även synts till i tv-serier, reklamfilmer och filmer i många andra länder.

Hösten 2019 meddelades det att gruppen skulle representera Belgien vid Eurovision 2020. I februari stod bidraget ”Release Me” klart, en låt som gjorts av Alex Callier och Luca Chiaravalli (för att inte förväxla namnen är låtskrivaren inte den Luka som sjunger).

Hur valde Belgien till Rotterdam?

 

Belgien gjorde sitt artist- och bidragsval till Eurovision 2020 genom ett internval.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Sherryl Crow goes Eurovision? Nä. Men nästan! Bond-temat är ju givet i allafall. Och visst, det finns något lite ESC:igt över bondlåtar. Jüri Pootsmann försökte något liknande för Estland för några år sedan. Och Belgien försökte faktiskt med en nästan identisk låt bara för två år sedan (Med Sennek)! Båda gångerna gick det sådär. Och ärligt talat är det lite dålig fantasi det här, jag saknar energin och inspirationen! Nä, Belgien kan bättre än att komma med samma gamla visa igen. Bättring inför nästa år!


.

Vad har hänt med Belgien de senaste åren? Det känns som att de fastnat i ett hamsterhjul och skickar samma tråkiga låtar år efter år. Jag skyller det på Blanches framgång 2017. För efter det har man nu tre år på raken skickat samma låtar och det är så tråkigt. Det händer ingenting. Belgien har stått still sedan 2017 verkar det som.


.

För tredje året i rad bjuder det här landet på något väldigt bra, även om jag personligen inte var helt nöjd med Eliots liveframträdande 2019. Årets belgiska bidrag är mysig att höra på och jag blir varm varje gång jag hör den, och ju mer jag lyssnar desto mer växer den för mig.

Däremot har jag förstått att det är många fans där ute som anser att Belgien fortsätter på det tråkiga spåret, och ur en synvinkel kan jag förstå dem. Tyvärr tror jag att låten hade varit chanslös att ta sig till final i den riktiga Eurovisionen, men jag hade gett dem en röst i alla fall.


.

Belgien kommer inte högt på min lista i år, inte ens i final. Enda anledningen till att den får två poäng av mig är för att det luktar kvalité. Men i övrigt är den ett riktigt sömnpiller.


.

Även i år skickar Belgien en ganska så svårmodig låt, med en liten callback till Nederländernas vinnarlåt från ifjol. Trots detta mörker tycker jag ändå att den här låten faktiskt är ganska mysig att gunga med till. Samtidigt som jag vet att ett sådant jazzigt stycke behöver en bra presentation live för att det verkligen ska lyfta. Där har vi flera exempel på där det fungerat riktigt bra (Nederländerna 2014) men också där man inte kunnat göra nånting vettigt utav det (Bulgarien 2005). Belgien å sin sida har på senare år inte varit särskilt bra att ta vara på denna aspekt om vi ska titta på hur det gått för dem på senare år. ”Wake Up” var en av mina förhandsfavoriter förra året, men live kände jag att Eliot inte riktigt kom ut genom rutan. Det hade vart intressant att se hur numret hade blivit i år vilket vi tyvärr går miste om… eller gör vi det? Om jag förstått det rätt verkar Hooverphonic vara en av de bekräftade att komma tillbaks 2021.


.

I min mening är Belgiens bidrag inte bara dåligt. Det är rent ut sagt patetiskt. Fyra år i rad har landet nu valt att skicka i princip samma låt. Okej, det fungerade 2017 (Fast jag personligen inte gillade City Lights) och Wake Up som de tävlade med förra året var en rätt skaplig låt i mitt tycke. Men som sagt nu börjar det bli patetiskt att de helt enkelt inte vågar prova något nytt. Jag tycker årets bidrag är en oerhört tråkig, slätstruken och tämligen anonym låt. Jag är helt säker att Belgarna fått stanna i semifinalen i år igen om tävlingen ägt rum. Hooverphonic kommer att tävla nästa år också. Jag hoppas att de kommer med något helt annat då.


.

En lugn indiepop-ballad från Belgien i år. Det här berör mig lika mycket (lite) som deras bidrag från 2018. Detta känns lika ospännande och tråkigt. En extremt tjatig refräng. Hade förväntat mig något bättre från denna grupp som jag kände till sedan tidigare utanför ”ESC-bubblan” och som jag vet har levererat bättre låtar. Vi har nyss fått reda på att gruppen återigen får en ny chans nästa år. Hoppas de kommer tillbaka med något bättre som berör mig. Belgien har stått utanför ESC-finalen tre år på raken och hade förhoppningsvis inte nått någon final i år heller.


.

Det här bidraget är inget annat än ett sömnpiller för mig och det har inte hjälpt att lyssna flera gånger. Det här är något som funkar att lyssna på när man tillsammans med väninnan hänger på en coffee shop.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
14,5 poäng (av 40 möjliga)

 

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera