« Inför ESC Belgien 2020

Inför ESC Belgien 2022 »


INFÖR EUROVISION 2021 presenterade vi gruppen Hooverphonic med bidraget ”The Wrong Place” som representerade Belgien. De tävlade i den första semifinalen den 18:e maj där startnumret var satt till 11 av 16 och sedan i finalen där startnumret sattes till 4 av 26.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vilka är Hooverphonic?

 

Gruppen Hooverphonic bildades hösten 1995 och de har spelat ihop alla år sedan dess. Från början kallade de sig för Hoover men bytte till sitt nuvarande namn på grund av att just det namnet fanns registrerat som ett varumärke. Till dags dato har gruppen släppt inte mindre än tio album under en period mellan 1996 och 2018. Deras musik har även synts till i tv-serier, reklamfilmer och filmer i många andra länder.

Genom tiderna har det har funnits flera medlemmar i gruppen men faktum är att av ursprungsmedlemmarna är bara Alex Callier och Raymond Geerts kvar. Så sent som 2018 tog de in sångerskan Luka Cruysberghs som samma år hade vunnit The Voice of Flanders där hon coachades av Alex Callier. Luka var med i gruppen fram till i höstas (2020) då hon valde att hoppa av för att istället satsa på sin solokarriär. I samband med avhoppet togs Geike Arnaert in som ny sångerska. Hon var en del av gruppen under 1990- och början av 2000-talet och gör därför comeback! Tillsammans tävlar de igen i Eurovision med bidraget “The Wrong Place” som är gjord av Alex Callier och Charlotte Foret.

Hur valde Belgien till Rotterdam?

 

Till Eurovision 2021 valde Belgien både artist och tävlingsbidrag genom internval.

I och med att föregående Eurovision blev inställd gjorde de två nationella TV-bolagen i Belgien (flamländska VRT och fransktalande RTBF som samsas om att vartannat år hålla i den belgiska ESC-uttagningen) en deal där de beslöt att VRT, som hade fått uppgiften till 2020, skulle få behålla uppdraget även till 2021.

VRT beslöt senare att låta sin utvalda akt till ESC 2020, gruppen Hooverphoonic, att få en ny chans att tävla i det här årets Eurovision. Däremot fick gruppen ta fram en ny låt.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Spännande, vågad och annorlunda låt från Belgien i år! Det som känns som att Kent har fusionerat sig med Coldplay och Depeche Mode, och skapat detta. På många sätt är detta ganska korkat, för inga av dessa artister är speciellt relevanta längre – och en sådan musik borde logiskt sett inte fungera 2021. Men för mig gör det det, mest p.g.a att man gör det så snyggt och proffsigt, och att man tror på sig själva och står för sin musik. Samtidigt är detta kanske inte just vad man vill höra 2021, och jag känner nog att det saknar relevans idag. Denna typ av musik är mer nostalgi för mig, och ingenting som jag vill se i toppen på resultatlistan. Men jag måste ändå ge tummen upp för ett modigt och snyggt nummer som tar sig an syntmusiken på ett nytt sätt. En shout-out till producenterna bakom musikvideon, som är den överlägset läskigaste och cringe-igaste jag sett någonsin!


.

2017 fick Belgien till en succé med låten ”City Lights” och sedan dess har man kört på samma koncept för att försöka återupprepa den fjärdeplatsen. Den framgången verkar nu såhär i efterhand varit en förbannelse för man har inte lyckats ta sig till final sedan dess.

Denna låten tycker jag är bättre än förra årets bidrag från Hooverphonic. Den har struktur som förra årets låt saknade och den är definitivt inte lika tråkig. Detta låter verkligen annorlunda från allt annat i tävlingen och kan därför vara intressant. Jag satte en nolla på bidraget förra året, men de väcker lite mer känslor i mig denna gången. En liten nostalgitripp till barndomen. Det låter bekant men ändå nytt på något märkligt sätt. Tillräckligt för att få en 2:a detta år.


.

Kul att 90-talet gör entré i Eurovision igen, för jag tycker det är roligt med nostalgi. Men det är något som skaver här och jag vet inte vad det är. Om det är melodin som inte kommer igång eller om det bara känns som att låten maler på i alla evighet. Känns lite som att det kan bli här som en del reser sig upp ur soffan för att gå på toaletten eller fylla på snacksskålen utan att man missar något. Tyvärr.


.

Det här som en slags bakgrundsmusik som bara passerar medans man jobbar i trädgården. Snäppet bättre än deras förra bidrag men tror det kommer bli ett ganska tråkigt framträdande. Känns som hela gruppen saknar den karisma som krävs, men de kanske tar fram den när det väl gäller.


.

Jag kommer faktiskt klämma till med första femman här! Förmodligen är denna låt den som vuxit mest hos mig i år sedan den släpptes. Jag får ju erkänna att jag haft en liten svaghet för det här lite svårmodiga soundet som Belgien kört med på sistone, men just i år har man växlat upp på den fronten. Det vilar en mycket mörk aura kring denna låt som jag inte kan låta bli att charmas utav. Får till och med lite rysningar av den, speciellt tack vare de här små fina detaljerna – den mörka stämman som viskar fram titeln, den sekvensen när beatet går i dubbla tempot för att bygga upp spänningen.


.

Eurovisions kanske sämsta land, Belgien, skickar för femte året i rad samma låt. Förra året fungerade det inte alls då jag hade dem som 41:a och därmed sista plats på min lista. Årets version av låten är ett stort lyft uppåt. Men det stör mig att Belgarna verkar vara helt oförmögna att hitta på något nytt att skicka till tävlingen…


.

Här har vi ännu en grupp som skulle ha varit med ifjol, men som nu får en ny chans. Man har dock bytt ut sångerskan sedan dess. Texten handlar om en kvinna som vaknar upp i fel säng. En riktigt seg, tråkig och intetsägande låt enligt mig.

Belgiens hittills enda seger i ESC kom 1986 när den då mycket unga Sandra Kim sjöng in sig i Eurovision-historien med sin “J’aime la Vie”. Sedan dess har man som bäst hamnat på 2:a plats en gång och två 4:e platser.


.

Bandet framträder med ett bidrag som jag själv tycker är aningen starkare än förra årets. Det är i alla fall en låt med skönt gung och med en melodi jag bättre kommer ihåg. Däremot känns låten mer som något man har igång i bakgrunden när man hänger tvätt, blir ganska ospännande efter någon lyssning och är lätt att glömma när man lyssnar på några av de mycket starkare bidragen. Det är lite för mycket en palett av grå färger, stiligt, men nah!


 

PANELEN TILLSAMMANS.
21 poäng (av 40 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2021. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= säker finalist


= möjlig finalist (men kan åka ut)


= troligen inte finalist

 

Så här gissar vi


Nej, oavsett hur bra jag än tycker att Belgiens bidrag är i år, så inser jag att vi har att göra med en kandidat till sistaplatsen. Det här är dessvärre ett typexempel på den typ av låt och artist som brukar hamna sist. Jag kan eventuellt se några förvirrade jurypoäng landa över bidraget, men jag är ganska övertygad om att tv-tittarna lägger 0 poäng på den här. Sorry, det här går nog helt förbi Europas Tv-tittare.


Jag är ledsen Belgien, men förbannelsen kommer inte brytas i år. En kombination av för starkt motstånd och en rätt medioker låt gör att jag inte ser detta ta sig förbi semifinalen.


Jag tror att Belgien nog kan få en del jurypoäng men att tittarna nog sätter dem ganska långt ned. Det beror såklart på hur de tänker framföra låten på scenen, men jag gissar att det inte blir så speciellt och då faller de ut. Kanske är låten i the Wrong place eller kanske är det bara the Wrong Year?


Många ute i Europa verkar ha den här högt på sina listor men lika många har den i botten så blir svårt att tippa den här. För min del stannar den i delfinalen där den hör hemma.



Men bara för att jag charmas av detta stycke betyder inte att det garanterat kommer vara en lukrativ sträng som denna låt slår på. Jag tror tyvärr det kan finnas en risk att många kommer stänga av denna för att Belgien kört på samma stil ganska mycket på sistone. Och vi ser ju alltjämt hur ofta länder som kört på samma stuk ofta ständigt tappar placeringar från år till år. Det kan å andra sidan vara en låt som juryn kan tänkas uppskatta. Sen har jag förvisso också sett att en del nyhetssidor i ESC-bubblan börjat lyfta upp denna som en så kallad ”sleeper”, alltså en låt som det inte talas om i första taget som sen slutar oväntat högt när det väl gäller.


Nja, låten har potential att kvalificera sig för finalen. Men jag vet inte om jag skulle våga tippa på det. Det kan gå lite hur som helst.


Detta sömnpillret kommer inte att komma någon vart. Nej, jag tror man blir kvarglömda i semin. Belgien brukar ha svårt att kvala in till finalen. Senast var 2017 med Blanche.


Jag tror att bidraget inte går till final, men det beror på vad som levereras när det väl gäller. Gäller i och för sig alla andra bidrag också, men ibland bär ett namn, sound eller låt sig självt. Det är många andra bidrag som är mycket starkare i jämförelse, men har som sagt aningen svårt att tippa med säkerhet.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera