EUROVISION 2020. Innan vi formellt sätter punkt för det som blev en inställd Eurovision 2020 har vår Schlagermagister Adrian några ord att säga om årets tävling. Varsågod!
För första gången sedan 50-talet har världen blivit utan sin årliga dos Eurovision. Det känns nästan som en ond psykos, eller en riktigt jobbig mardröm. Det blev inget Eurovision i år! De gånga månaderna har istället präglas av karantän, munskydd, ekonomiska kriser och presskonferenser i Coronavirusets svallvågor. Vem hade trott det?
I början av mars såg 2020 istället ut att bli ett lovande Eurovision-år. I oddslistorna var fältet helt öppet för överraskningar. För första gången på många många år så såg Island och Litauen ut att vara med i kampen om vinsten, med två tämligen uppseendeväckande och udda bidrag. Rysslands satsade på komisk elektro-rave-pop som genast blev en YouTube-favorit. Bulgarien och Schweiz slog sig också in i vinnarkampen med två osedvanligt välskrivna ballader i Duncan Laurance-anda. Och som en ”Dark horse” skickade Italien in en riktig powerballad som skulle bli landets inofficiella nationalsång under de svåra månader som skulle följa. Visst, Sveriges chanser var små, efter ett ljummet internationellt mottagande av The Mamas som Mellovinnare. Men vi såg antydningar till att 2020 ändå hade kunnat bli ett enormt spännande år, med flera potentiella vinnare och mycket sannolikt en förstagångsseger för antingen Island, Litauen eller Bulgarien. Rotterdam var redo! Men dessvärre hade Covid-19 viruset andra planer.
Men tävlingen ställdes in
Den 18 mars meddelade EBU att man ställde in årets Eurovision med hänvisning till de karantänsbestämmelser som värdlandet Nederländerna hade tagit under veckorna som föregick. Den avsedda konsertarenan, Ahoy Rotterdam, omvandlades istället till fältsjukhus för smittade, och Europas gränser började successivt stängas ned som en följd av karantänsbestämmelserna. Att genomföra ett Eurovision i dessa omständigheter, ja, det inser ju vem som helst att det är omöjligt. Beslutet kom alltså inte direkt som en blixt från en klar himmel – tvärtom så blev evenemang i hela världen inställda, från bröllop och studentfester till sommar-OS och fotbolls-EM. Det var en ny värld som uppstod där i mars, som EBU nu var tvungna att förehålla sig till. Hur går man vidare från detta?
Inofficiella fansröstningar istället för ordinarie tävling
För fansens del var det ”business as usual”, och även om själva evenemanget var inställt så var ju bidragen alltjämt offentliga. När människor är satta i karantän, har vi lärt oss att de spenderar mer tid framför datorn – och så även Eurovision-fansen. Inofficiella omröstningar om bidragen fullständigt haglade och blev en återkommande del i tillvaron. I flera länder så arrangerades rent av officiella omröstningar, med ett direktsänt tv-program där landets ”12:a” delades ut. I Sverige lyste den nordiska gemenskapen starkast, och Island fick svenska folkets 12-poängare. Island skulle sedan få en lång radda av inofficiella ”12:or” bland annat i Norges, Österrikes och Australiens direktsända Eurovision-program. Landet kammade också hem vinster i diverse fanomröstningar, inte minst här på ESC-Panelen.
Ett annat land som tidvis var nästan lika framgångsrikt var Litauen, som kammade hem Tysklands inofficiella 12:a, efter en nära kamp med just Island. Litauen kom även att följa Island nära i nästan alla fanomröstningar och när man ser på de indikatorer som finns så är det inte alls otroligt att antingen Island eller Litauen hade tagit sin första vinst i Rotterdam 2020. I Australien ryktades till och med om att landets tv-bolag ingått avtal med Island om att hålla Eurovision på där ifall Australien vinner 2021! Än har detta dock inte bekräftats från isländskt håll. Frågan är om inte detta gör Island till årets moraliska segrare? Undra om de känner sig bittra?
Flera bidrag blev stora framgångar på listorna
Italiens bidrag ”Fai Rumore” blev exempelvis oerhört populärt i hemlandet, då bidraget framfördes på balkonger av människor i karantän. Videoklippen på detta blev virala och artister, Diodato, kunde inkassera en stor framgång trots allt. Islands bidrag, ”Think about things” blev även det viralt, men denna gång framförallt i USA där musikvideon lockade många till både skratt och kitschig 80-talsdans. Och på tal om USA, så blev ju Nannes låt ”Carpool Karaoke” uppmärksammat i James Cordons Tonight show, just då låttexten explicit handlar om att sjunga carpool karaoke med värden James Cordon. Att Nannes låt skulle bli viral i USA var något oväntat, men 2020 blev ju inget vanligt år. Faktum är att årets Eurovision-bidrag kan ha blivit de mest virala någonsin i tävlingens historia, med tanke på hur många spelningar, tribute-videos och likes som gjorts på dem under våren.
Allt detta mynnade ut i EBU:s stora ersättningsplan för årets Eurovision – flera hyllningsprogram till bidrag och artisterna i karantän. I en tid då alla i Västvärlden har en webbkamera, är det inte omöjligt att nå alla artister på just videolänk. Resultatet blev ett antal program, från det sociala och ”youtubiga” Eurovision Home Conserts, till det mer sterila Eurovision Song Celebration – som båda publicerades på Eurovisions officiella Youtubekanal.
Eurovision: Europe Shine A Light
Det stora evenemanget blev dock det direktsända Eurovision: Europe Shine A Light, som blev ersättningsprogrammet för finalen på kvällen den 16 maj. Man insåg dock snart att det är ganska svårt att göra ett ersättningsprogram för ett program som Eurovision Song Contest. Framför allt med tanke på att något liknande aldrig har gjorts tidigare – och förhoppningsvis aldrig behövs göras igen. Kanske är det då inte så svårt att förstå varför det blev lite rörigt i rutan, lite som ”Kalle Ankas jul” med korta videohälsningar ifrån de deltagande länderna och en video med ”godbitarna” från de bidrag som skulle ha tävlat. Och för att erbjuda lite omväxling hade man ju även förinspelade inslag med tidigare Eurovisionvinnare som ”spelade upp” sitt vinnarbidrag i karantän ”hemifrån”. I Marija Serifovics fall däremot, räckte tydligen med att läppsynka till studioversionen av ”Molitva” på Belgrads tomma gator. Den stora attraktionen var dock när alla artister via webbkamera fick sjunga med i den gamla vinnardängan ”Love shine a light”, som ju vann tävlingen 1997 för Storbritannien med Katarina & the Waves. Visst var det lite gott för själen att se alla sjunga med, men samtidigt var det knappast någon skälig ersättning för en inställd Eurovisionfinal. Det blev istället lite av ett antiklimax, som satte punkt för det icke-existerande Eurovisionåret 2020.
Till Rotterdam 2021
Foto: Pixabay.com
Men samtidigt tändes ju en gnista av hopp då man avslutade programmet med att bekräfta att Eurovision kommer att hållas i Rotterdam 2021 – oavsett vad som händer. Ännu är oklart i vilken form – för vi kan räkna med att Europa inte kommer att vara sig likt om ett år! I detta läge vet vi bara att vi får en riktig Eurovisionvinnare 2021 på något sätt. Och redan nu vet vi ett stort antal av de artister som kommer att tävla om den titeln. Av de länder som valde bidrag internt i år, exempelvis Bulgarien och Schweiz, så har nästan alla bekräftat att de skickar samma artist även nästa år. Detta innebär att 18 artister i princip redan är klara för tävlingen – men såklart inte deras låtar.
För Sveriges del kommer dock Melodifestivalen att hållas som vanligt, även om The Mamas säkerligen kommer att göra comeback för att försöka norpa även nästa års sångfågel. Att vara med om tre raka vinster har dock ingen artist tidigare lyckats med i Mellohistorien. Frågan är om svenska folket vill ge dem en chans till? Blir spännande att se i vilket fall. Men frågan är om Dadi Freyr, den isländske artisten som ju så när hade kunnat bli årets Eurovisionvinnare, kommer tillbaka nästa år? Island har ännu inte bekräftat hur de väljer nästa års isländska bidrag, men lita på att Dadi har fått mersmak. I vilket fall som helst är Eurovision 2021 mindre än ett år ifrån oss. Låt oss hoppas att Europa är beredda då.