Ukraina står värd för ESC 2017 efter Jamalas seger i våras. Nu inför att år 2016 ska tacka för sig tänkte vi inleda säsong 2017 med att presentera alla tidigare tävlande som Ukraina har haft på ESC-scener sedan debuten 2003. Detta gör vi i vår julkalender som i år går under namnet Ukraine Calling.
Idag på julafton presenterar vi den artist som har gjort det möjligt att Ukraina får anordna Eurovision igen – sångerskan Jamala och bidraget ”1944”.
Notering innan vi börjar: Eftersom Ukraina bara har deltagit 13 gånger i ESC fick vår skribent Robban, som är en flitig följare av länders nationella uttagningar, välja ut 11 favoritlåtar från Ukrainas tidigare nationella finaler. Nu har vi presenterat alla dessa för er och därför kvarstår bara den senaste ESC-tävlaren för Ukraina som vi presenterar här nedanför. Mycket nöje!
2016: Jamala
Jamala (egentligen Susana Jamaladynova) är född den 27 augusti 1983 i staden Osj i Kirgizistan och är en ukrainsk jazzartist. Som nioåring spelade hon in sitt första album som enligt egen utsago tog endast en timme att spela in utan omtagningar. Något äldre har Jamala sedan gått i en musikskola där hon bl.a. sjungit klassisk musik och opera. Men allt ställdes på sin spets när Jamala år 2009 deltog i den internationella juniorsångtävlingen The New Wave i Lettland där hon tog hem segern. Två år senare deltog Jamala i den ukrainska ESC-uttagningen med låten “Smile”, men den låten hamnade istället trea i en mycket kaosartad uttagning som höll på att göras om men som aldrig blev av. Men vi skulle få höra av Jamala igen i dessa kretsar först fem år senare när hon ånyo ställde upp i den ukrainska uttagningen med det kontroversiella bidraget ”1944”.
Den ukrainska uttagningen till Eurovision 2016 skedde genom programmet ”Natsionalnij Vidbir na Pisennij Konkurs Evrobachennya 2016”, som bestod av två semifinaler (á 9 bidrag) samt en final. I finalen skulle de 3 bidragen med högst poäng från respektive semifinaler tävla. I både semifinaler och final användes en 50/50 kombination av juryröster och telefonröster. Jamala vann sin semifinal klart, men i finalen fick hon hårt motstånd av gruppen The Hardkiss med bidraget ”Helpless”. Efter att jury och telefonrösterna räknats samman, så stod både Jamala och The Hardkiss på 11 poäng. Därför fick skiljereglerna tillämpas, där Jamala till sist utsågs som vinnare då hon hade fått fler telefonröster (37 % mot 21 %).
Vinnarbidraget ”1944” blev kort efter vinsten starkt ifrågasatt, då texten (skriven delvis på krimtatariska) handlar om sovjetdiktatorn Josef Stalins deportation av krimtatarer 1944. Många ansåg att detta egentligen var ett politiskt ställningstagande emot Rysslands annektering av Krim 2014 och att texten var anti-rysk propaganda, något som ledde till att låten anmäldes till EBU av ryska parlamentariker under våren. Den ryske guvernören på Krim stödde anmälningen och hävdade att låten insinuerar att krimtatarer skulle förtryckas under det nuvarande ryska styret på Krim, vilket inte skulle stämma. Då inget bidrag enligt EBU får innehålla uttryckliga politiska budskap eller symboler, fanns alltså möjligheten att ”1944” skulle komma att bli diskat från tävlingen. Emellertid gick både Jamala och krimtatariska ledare tidigt ut och sade att låten är en hyllning till Jamalas gammelmormor som drabbades av Stalins deportationer – och till alla krimtatarers utsatthet idag. Dessutom förekom inga direkta referenser till Stalin eller deportationerna 1944 i låttexten. EBU valde därför att inte diskvalificera den. Låten kom däremot att förbli kontroversiell och blev mycket uppmärksammad i media inför Eurovision. Fansens mottagande av låten var dock kyligt och låten kom inte att åtnjuta några större framgångar på Europas topplistor innan Eurovision. Däremot seglade snart Jamala och Ukraina upp som en av de fyra stora favoriterna i speloddsen – bakom Ryssland, Australien och Sverige.
I Stockholm så skulle Jamala gå ut som 14:e bidrag i den andra semifinalen. Inklämd mellan Norge och Danmark så lyckades Jamalas mycket mörka, dramatiska och stundtals dystra framträdande sticka ut väl, vilket ledde till en andraplats i semifinalen, strax efter Australien. Inför finalen hade dock Jamala utsetts till den stora underdogen av fansen och hack i häl på Rysslands Sergey Lazarev och Australiens Dami Im på bettinglistorna. I finalen startade Jamala från en mycket gynnande 21:a plats, och möttes med stort jubel i Globen. I den efterföljande juryomröstningen lyckades hon få 211 poäng och hamnade där på andraplats bakom Australien på 320 poäng. Då Australien ledde med 109 poäng var det många som trodde att Ukrainas vinstchanser var borta, men när telefonrösterna räknades upp – så fick Australien nöja sig med 5:e plats och 190 poäng, medan Ukraina slutade som 2:a igen med 323 poäng. Ryssland vann telefonomröstningen klart med 361 poäng, d.v.s. 38 poäng mer än Ukraina – men när detta räknats in i totalsumman var det Ukraina som stod som segrare med 534 poäng – 23 poäng före Australien och 43 före Ryssland! En chockad Jamala (och en chockad publik) fick sedan vara med om en mycket känsloladdad repris av ”1944”. Vinsten i finalen var Ukrainas andra genom tiderna och den första tvåspråkiga vinnarlåten sedan ”Wild Dances” 2004 som ju också vann för Ukraina.
Kort efter Jamalas vinst startades ett initiativ i Ryssland att upphäva vinsten, med anledningen av att man tyckte det var fel att ett bidrag som ”bara” kommit tvåa hos telefonröstarna och juryerna skulle kunna vinna tävlingen. EBU avslog det hela med motiveringen att ”Jamala vann helt enligt de nya röstningsreglerna, och så är fallet vare sig man gillar låten eller ej”.
Jamala blev kort efter vinsten hyllad i Ukraina, där hon givits den största hedersutmärkelsen en ukrainsk artist kan få; ”Det ukrainska folkets artist”, och samtidigt blivit nominerad av den ukrainska regeringen till UNESCO goodwill ambassadör. I juni släppte Jamala sitt senaste album ”1944”.
Med detta sagt vill vi skribenter på ESC-Panelen önska alla läsare en riktigt god jul så hörs vi mer i mellandagarna och i nyårshelgen.
/ESC-Panelen