MALTAS UTTAGNING. Inför Eurovision 2018 valde det maltesiska TV-bolaget PBS/TVM ut Maltas artist och tävlingsbidrag via den nationella uttagningen MESC 2018. Vi berättar mer om hur uttagningen gick till och vilken artist och låt som slutligen valdes ut.
Mer fakta om uttagningen
|
Finalen
Fakta
| StartfältBidragen listas enligt startordning. Länkarna går till studioversioner.
|
Panelen tyckte till!
Kommentar: Härligt Malta! Efter att ha lyssnat igenom så många länders tråkiga och bitvis mörka uttagningar så kommer här äntligen ett startfält proppfyllt med glad upptempopop! Nu är det inte helt uppdaterad musik vi hör ifrån den lilla ön i Medelhavet, men det är iallafall skönt med engagemanget. Dessutom finns en hel del bra sångerskor/sångare i startfältet, men allra bäst är ändå Eleanor Cassar. Förmodligen är hennes låt dock lite för gammal för att vinna, men jag håller mina tummar för henne. | |
– | |
– | |
Kommentar: Att lyssna igenom de här låtarna var nog den mest sömniga processen av alla uttagningar så här långt. Jag tror inte jag varit med om ett smalare startfält som detta, det kändes som att många låtar bara smälte ihop till ett enda långt medley som stod och stampade i samma BPM hela tiden. En låt som däremot var bättre än de andra var ”Breaking Point”, en liten avstickare från mängden, en bra ballad med två sångare vars röster fungerar ihop, även om jag inte är helt säker på om det är det Malta kommer vilja skicka. | |
– | |
Kommentar: Den lilla Medelhavsön Malta bjuder alltid på uppiggande och fartfyllda låtar i sin uttagning och i år är inget undantag. Det är alltid ett dilemma att utse en personlig favorit bland alla tävlande i Maltas ESC-uttagning varje år, för jag tycker alla har potential och är värdiga vinnare på sitt sätt. De har framförallt duktiga och snygga artister och någon falsksång är sällan något vi ser från malteserna. Jag hoppas de väljer fram en vinnare som de kan vara stolta över och som kan ge Malta en efterlängtad finalplats i Eurovision. Malta tillhör ett av få deltagarländer som verkligen älskar Eurovision Song Contest och vill verkligen vinna tävlingen en vacker dag. Vi som är stora entusiaster av tävlingen hoppas denna dröm blir verklighet inom en inte allt för lång framtid. Min personliga vinnarkandidat på förhand är Jasmine Abela som har både rösten, låten och tonartshöjningen för att ta hem detta och låten ”Supernovas” är mäktig och skulle göra sig bra på den stora ESC-scenen i Lissabon. Min andra heta kandidat till segern är far och son, dvs Richard & Joe Micallef. Den konstellationen har vi aldrig tidigare haft i Eurovision. Richard som tidigare tävlat i ESC som frontsångare för Firelight år 2014, har en sån jäkla fin och grym röst. Låten är riktigt bra dessutom och jag skulle inte ha något emot att se Richard i Eurovision på nytt. Brooke Borg var snubblande nära att vinna när hon kom tvåa med låten ”Golden” efter Ira Losco 2016. Hon var vinsttippad ifjol också med låten ”Unstoppable”, men kom bara på 4:e plats. I år ställer hon upp med sin enligt mig bästa tävlingslåt någonsin. Ytterligare en som var snubblande nära att vinna tidigare är Christabelle som kom tvåa i Maltas uttagning 2015 med låten ”Rush” och 4:a året därefter med låten ”Kingdom”. I år tävlar hon med en känslosam låt som handlar om att bryta psykisk ohälsa och om att tala om problemen istället för att hålla de inom sig. Något som Christabelle upplevt själv, vilket gör låtens budskap ännu mer ärligare. En av Maltas bästa sångerskor är utan tvekan Eleanor Cassar. Hon har inte varit med på flera år, men nu är hon tillbaka med en riktigt snyggt uppbyggd låt med mycket power. Unge talangen Aidan Cassar debuterar i Malta Eurovision Song Contest 2018 och ställer upp både som solosångare och med gruppen Avenue Sky. Hans sololåt ”Dai Laga” är ett riktigt medryckande och härligt pop-bidrag som känns rätt i tiden. Lite om min topp 6 alltså… Lycka till med finalen, Malta! | |
Resultat
På lördagskvällen den 3:e februari 2018 avgjordes Malta sin nationella final, där Christabelle Borg vann med låten ”Taboo”. Det var hennes första seger i Maltas uttagning efter att ha deltagit tre gånger tidigare (2014, 2015 och 2016). Så här såg framträdandet ut i årets final:
Mer finalfakta
16 låtar tävlade i den nationella finalen och resultatet avgjordes av internationella jurygrupper och av tv-tittarna, och denna gång hade bägge parter lika mycket poäng att dela ut. Efter att de fem jurygrupperna från Island, Albanien, Tjeckien, Makedonien och Italien hade röstat låg Christabelle Borg i ledningen med 60 poäng (samtliga 12-poängare). Även folket gillade henne vilket gjorde att hon slutligen stod som segrare. På andra plats kom far och son-duon Richard och Joe med ”Song for Dad” och trea blev Brooke med låten ”Heart of Gold”.
Resultatet i sin helhet
Med jurypoäng, tittarpoäng och totalpoäng inom parentes.
- Christabelle Borg – “Taboo” (60p + 73p = 133p)
- Richard & Joe Micallef – “Song For Dad“ (31p + 67p = 98p)
- Brooke Borg – “Heart of Gold” (37p + 47p = 84p)
- Aidan – ”Dai Laga” (34p + 8p = 42p)
- Eleanor Cassar – “Back To Life” (19p + 17p = 36p)
- Petra – “Evolution“ (27p + 6p = 33p)
- Matthew Anthony – “Call 2morrow“ (26p + 6p = 32p)
- Jasmine Abela – “Supernovas” (25p + 6p = 31p)
- Avenue Sky – “We Can Run“ (1p + 15p = 16p)
- Dwett – “Breakingpoint“ (3p + 12p = 15p)
- Miriana Conte – “Rocket“ (9p + 5p = 14p)
- Rhiannon – “Beyond Blue Horizons“ (9p + 5p = 14p)
- Deborah C – “Turn It Up“ (0p + 13p = 13p)
- Tiziana – “First Time“ (4p + 8p = 12p)
- Lawrence Gray – “Love Renegade” (3p + 4p = 7p)
- Danica Muscat – “One Step At A Time” (2p + 1p = 3p)
Panelen tyckte till (efter finalen)!
Malta valde alltså till slut ett minst sagt kaosartat bidrag i år- som jag inte får ihop! Först o främst försöker man göra ett high-tech nummer, som dels ser taffligt ut men som dessutom inte känns som att det tillför någonting till låtens budskap. Visst har de möjligheten att förbättra tekniken i Lissabon, men det känns faktiskt som de har tvingat på teknik här, bara för att det ska vara modernt. Sen har vi det där med låten, för dessvärre skär sig låttexten något bedrövligt. De svenska låtskrivarna har verkligen misslyckats där, med allehanda nödrim och omusikaliska formuleringar. Låttexten blev nog aldrig färdig! Slutligen gör väl visserligen Christabelle ändå ett bra framförande, men låten skär sig fruktansvärt ibland och förvandlas till oväsen. Detta kan vara Maltas sämsta bidrag på många år…. | |
– | |
Maltas låt känns ganska bra, mycket bättre än fjolårets trista ballad. Det märks att Christabelle har en tanke med numret, men det måste sitta mycket bättre i Eurovisionen. Hoppas att de gör något liknande men att det blir mer övning till dess. Idag är det en helt OK låt, men långt ifrån att Malta står som vinnare i Lissabon. | |
En riktig jordskredsseger blev det alltså för Christabelle, där både tittare och jury var överens. Inga kruseduller alls. Men vad tyckte jag då om låten? Enkel, lite trist melodi, känns som att den hade kunnat förgyllas på något sätt. Däremot märker jag väldigt tydligt hur Christabelle vill få fram budskapet i låten och bryta den tabu som finns kring psykisk ohälsa, vilket är bra. Även om jag också tycker, av det jag sett från hennes liveframträdande, att hon behöver coola ner lite med koreografin. Men på det stora hela är det ändå ett bra val av Malta, som jag tror kan gå ganska bra. | |
– | |
Grattis Malta till ett riktigt bra val och framförallt stort Grattis till sångerskan Christabelle som var väl värd denna segern med en riktigt fartig låt med power som har ett viktigt budskap om att bryta psykisk ohälsa och om att tala om problemen istället för att hålla de inom sig. Kanske når Malta en efterlängtad finalplats med detta. Det unnar jag de verkligen. Tycker alla finalister imponerade stort. Tycker lite synd om Brooke som varit nära vinsten förrut och som nu satsade hårt på att vinna med sin snygga låt ”Heart of Gold”. Hon får försöka på nytt helt enkelt för i år var det Christabelles tur att vinna. Extra kul att svenska Thomas G:son ligger bakom bidraget. Han har ju haft med framgångsrika ESC-bidrag tidigare och t.om vunnit tävlingen med ”Euphoria” 2012. | |