MELODIFESTIVALEN 2023. Under torsdagen repeterade veckans tävlande artister för första gången på scenen i arenan. Vi i presskåren har kunnat följa dessa repetitioner och här nedan följer bilder och våra kommentarer från dessa uppträdanden.
Det ska noteras att artisterna fick scenrepetera sina framträdanden i sin helhet under torsdagen men mycket kommer att korrigeras och förändras under de kommande dagarnas repetitioner. Vi kommer såklart även att följa fredagens enskilda repetitioner och genrep och kommentera under direktsändningen på lördag. Se detta som en försmak av vad som väntar till helgen.
Samtliga fotografier är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television. Fotograf är Stina Stjernkvist/SVT.
1. Maria Sur – ”When I’m Gone”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Maria Sur är tillbaka i Melodifestivalen efter förra årets succé men till skillnad från då är det en upptempolåt som hon får framföra. Den börjar i ett ganska så avancerat lasersystem där scenen är nedsläckt och lyset är bara på henne. Efter den första refrängen får hon sällskap på scenen av fem dansare. Det är ett ganska avancerat nummer men det blir en intressant start på programmet på lördag.
2. Engmans Kapell – ”Norrland”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Från ett avancerat lasernummer ska vi till spelmansglädje med Engmans Kapell som börjar med bandet på scenen där LED-väggarna spelar upp i gula och orangea toner med växter, träd och hjärtan i rött. Det här är en ganska fin visa. Tänk lite som när Östen med resten var med i Melodifestivalen 2002.
Numret avslutas med att bandet vill att man klappar i takt till låten samtidigt som ett snyggt konfettiregn landar över scenen.
3. Dear Sara – ”The Silence After You”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Dear Sara framför den här deltävlingens första ballad. Den börjar med att hon står ensam på scenen med ett blått ljussken som lyser upp bakom henne och en lampa som hänger i luften. Sedan lyser LED-väggarna upp i ett stjärnklart tema. Låten blir lite mer upptempoaktig efter första refrängen och växer sedan mer och mer.
4. C-Joe – ”Ahumma”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: C-Joes nummer börjar med tre mindre lysande lådor som står på scenen varav en som C-Jose sitter på innan han reser sig upp och i refrängen får sällskap av dansare på scenen och sedan blir det mer glädje och party.
5. Liamoo – ”Dragon”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Liamoos nummer börjar inzoomat på hans ansikte innan kameran zoomar långsamt ut uppåt. Man får strax efteråt se scenen som långsamt lyser upp i LED-eldar på både vägg och golv. På scenen finns också fyra torn som i första refrängen sprutar eld.
Det är ett ganska avancerat nummer där verserna bjuder på LED-eld medan i refrängerna blir det riktig eld/pyro-eld. I en sekvens hade de också med en eldeffekt i Liamoos hand men den funkade inte som den skulle. Numret avslutas med ett rejält eldhav på scenen, självklart under kontrollerade former.
6. Fröken Snusk – ”Unga & fria”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Sist ut i Göteborg är Fröken Snusk som börjar sittande på en uppbyggd häst. Ganska snabbt får hon sällskap av dansare. LED-väggen visar neonbilder som välkomnar till Frökens park. Efter första refrängen har Fröken Snusk hoppat av hästen och sjunger resten av låten är hon på scenen förutom på slutet då hon är på hästen igen. I slutet har dansarna också på sig rosa balaklavor i liknande stil som den som Fröken Snusk själv bär (även om dansarnas är mörkrosa och Fröken Snusks är ljusrosa).