Sammanfattade Eurovision-nyheter, oktober 2024

NYHETSSAMMANFATTNING. Här kommer sammanfattningar av nyhetsläget i Eurovision-bubblan som det såg ut i oktober 2024.

 

Eurovision 2025

Arbetet med den kommande Eurovision-upplagan anno 2025 är i full gång och detta är vad vi hittills vet om produktionen.

 

Värdland, värdstad och värdarena


I slutet av augusti stod det klart att staden Basel i Schweiz har blivit värdstad för Eurovision 2025. I samband med beskedet blev det också officiellt att tävlingen ska hållas i arenan St. Jakobshalle den 13:e, 15:e och 17:e maj nästa år. Det här betyder att nästa års Eurovision äger rum en vecka senare jämfört med både 2023 och 2024 års tävlingar.

Det har i skrivande stund inte dykt upp någon information om när biljettsläpp ska genomföras och vilka priser som gäller. Arenan kan enligt uppgift ta in ca 12000 personer vid en konsert, men exakt hur många biljetter som kommer att kunna säljas när ESC-scenen, ev. Green room och alla kameror och övrig teknik också befinner sig där är oklart.

 

Så fick Basel värdskapet

Initialt var det fyra städer i Schweiz (Bern & Biel, Basel, Genève och Zürich) visade intresse varav en tillsatt arbetsgrupp valde ut Basel och Genève som gick vidare till en slutomröstning. Beskedet om detta dök upp i slutet av juli och cirka en månad senare togs beslut om att tilldela värdskapet till Basel.

Den utvalda värdstaden är den minsta ESC-värdstaden, sett till antalet invånare och yta efter kvadratkilometer, sedan Eurovision 1993 (som ägde rum i den irländska orten Millstreet Town), samtidigt som det är den första någonsin som ligger i direkt anslutning till två andra länder. Det är även den sjätte Eurovision i följd som inte hålls i ett lands huvudstad.

 

Annat kring produktionen


Tävlingens Core Team, dvs. de personer som ingår i produktionens ledningsgrupp under det år som man har ansvar för tävlingen, har offentliggjorts. TV-bolaget SRF:s underhållningsdirektör Reto Peritz samt TV-bolaget RTS’ verksamhetschef Moritz Stadler har utsetts till programmets exekutiva producenter. Övriga roller har tilldelats Bernhard Spahni (Projektledningskontorets chef), Manfred Winz (ekonomichef), Nadja Burkhardt-Tracol (eventchef), Aurore Chatard (säkerhetschef), Kevin Stuber (jurist), Thomas Pittino (marknadsföringschef), Vassilis Donikian (HR-chef), Nicole Beutler (Chef för Public Affairs), Henriette Engbersen (Public Value) samt Till Jendly (assistent).

Dessutom kommer Christer Björkman att bli tävlingsproducent, en roll han tidigare haft i ESC 2013, 2016, 2017, 2018, 2019 och 2024, och Tobias Åberg, som är produktionschef, att ingå i Core Team.

 

Bekräftat: Montenegro gör Eurovision-comeback 2025


Sedan i augusti har det varit officiellt bekräftat att Montenegros nationella TV-bolag RTCG planerar att göra comeback i tävlingen till 2025. Nyheten bekräftades i samband med att det stod klart att landet även planerar att hålla en nationell publik uttagning för att utse artist och tävlingsbidrag. Montenegro deltog senast i Eurovision 2022 men har valt att avstå tävlan både 2023 och 2024. Vi får se om ytterligare länder eventuellt gör comeback nästa år samt om de länder som tävlade ifjol även är med igen.

 

Preliminär deltagarlista


Här listar vi de länder vars TV-bolag fram till 31:a oktober hade uppgett till säkra källor* att de vill delta i Eurovision 2025. Notera att länderna listas i bokstavsordning** och att listan fylls på kontinuerligt i takt med att länder lämnar besked om sitt eventuella deltagande. Efter varje land anges också hur långt de har kommit i sin produktion:

  • – Namn efter land innebär att ett artistval är gjort
  • – Namn i kursiv stil innebär att landet planerar att välja artist/bidrag genom en uttagning
  • – Om namn efter land saknas innebär det att landet ännu inte har gått ut med information om sitt kommande val.

 

 

Albanien – Festivali i Këngës 63

Azerbajdzjan

Australien

Belgien – Eurosong 2025

Cypern – Theo Evan

Danmark – Dansk MGP 2025

Estland – Eesti Laul 2025

Finland – UMK 2025

Frankrike

Georgien

Grekland – Nationell final

Irland – Late Late Show: Eurosong 2025

Island – Söngvakeppnin 2025

Italien – Festival di Sanremo 2025

Kroatien – Dora 2025

Lettland – Supernova 2025

Litauen – EUROVIZIJA.LT

 

Luxemburg – Luxemburg Song Contest 2025

Malta – MESC 2025

Montenegro – Montesong 2024

Nederländerna – Internval

Norge – Norsk MGP 2025

Portugal – Festival da Canção 2025 

San Marino – Una voce per San Marino

Schweiz (värdland) – Internval

Serbien – Pesma za Evroviziju 25

Slovenien – EMA 2025

Spanien – Benidorm Fest 2025

Storbritannien – Internval

Sverige – Melodifestivalen 2025

Tjeckien – Internval

Tyskland – Chefsache ESC 2025

Ukraina – Vidbir 2025

Österrike – Internval

 

Noteringar

* Eftersom det bara är indikationer om deltagande så ska listan endast ses som preliminär. Detta även om det i många fall förekommer bekräftelser på förberedelser kring nationella uttagningar. Med största sannolikhet lär EBU presentera den fullständiga deltagarlistan någon gång i slutet av 2024 eller början av 2025 och först vid det tillfället vet vi exakt hur många länder som kommer att delta i Eurovision Song Contest 2025.

** Tills den officiella deltagarlistan dykt upp gör vi ingen skillnad på om om ett land är en eventuell semifinalist eller direktkvalificerad till finalen.

 

 

Melodifestivalen 2025

Nu under hösten pågår arbetet för fullt för SVT:s Melodifestivalredaktion att välja ut startfältet till Melodifestivalen 2025. Det vi än så länge vet om uttagningen är att mycket kommer att vara likt från förra året, vilket man bland annat kan läsa om i det regelverk som släpptes i samband med att antagningen öppnade i slutet av augusti. Den var sedan öppen fram till den 13:e september då det stod klart att sammanlagt 2 794 bidrag hade skickats in (vilket blev en ökning med 170 bidrag jämfört med fjolårets antagning). Med det följer nu mer information om vad vi vet om nästa års svenska Eurovision-uttagning.

 

Hur blir tävlingsupplägget?


Det vi vet är att 30 bidrag kommer att tävla uppdelat på fem deltävlingar, dvs. 6 bidrag tävlar i varje deltävling som sänds lördagarna den 1:a, 8:e, 15:e och 22:a februari samt 2:a mars. I varje deltävling sker en eller flera omröstningar som slutligen avgör två finalister samt ett finalkvalsbidrag. Det sistnämnda kommer sedan i ett slags uppsamlingsprogram, som sänds direkt efter den femte deltävlingen är avgjord, att tävla om två finalplatser där fem bidrag tävlar om dessa platser. I finalen kommer sedan 12 bidrag att tävla där en av låtarna röstas fram som vinnare tillika Sveriges representant i Eurovision Song Contest 2025. Finalen äger rum den 8:e mars.

De städer som Melodifestivalen kommer att besöka är i tur och ordning Luleå, Göteborg, Västerås, Malmö, Jönköping och Stockholm. Samtliga har varit värdstäder förut, däremot är det första gången sedan 2007 respektive 2008 som Jönköping och Västerås får uppdraget. Dessutom är det första gången sedan 2023 som det blir ett Norrlandsstopp på turnén. Biljetter till dessa föreställningar inklusive två genrep inför varje direktsändning kommer att gå till försäljning med start den 6:e november klockan 11:00. Dessa säljs via den officiella biljettförsäljaren som är Ticketmaster.

 

Nyhet kring när tävlingsbidragen släpps officiellt

Förutom den tidigare nämnda förändringen att bara tredjeplacerade bidrag i deltävlingarna ges möjlighet att kunna kvala sig tillbaka in i finalen har ytterligare en stor nyhet presenterats. Den handlar om att från och med Melodifestivalen 2025 kommer varje deltävlingsstartfälts studioversioner att släppas ett dygn före respektive direktsändning. Dessutom finns det inga restriktioner gällande hur bidragen får spelas efter avslutat program vilket bland annat möjliggör att finalisternas bidrag kommer att kunna spelas även efter resultatet är presenterat. Tidigare år har framförallt finalbidragen stoppats från extern spelning fram till dess att samtliga deltävlingar har avgjorts.

 

Hur utses startfältet?


SVT utser tävlingsbidragen från två kvoter. Den första kvoten utgörs av 15 bidrag vilka har röstats fram av en urvalsjury som fick välja bland de inskickade låtarna från antagningen. De resterande 15 låtarna väljs av SVT:s Melodifestivalredaktion vilka både kan vara låtar som juryn inte röstade med samt så kallade specialbeställningar.

Någon gång i slutet av det här året planerar SVT att presentera vilka artister och låtar som ska tävla, men när det kommer att ske och i vilken form (fysisk eller digital presentation) är ännu inte känt. Som brukligt förekommer det rykten om vilka artister som uppges ha blivit klara för tävlan i Melodifestivalen 2025. Vi väljer dock att invänta den officiella bekräftade startuppställningen.

 

Vem eller vilka blir programledare?


Till och med oktober hade SVT ännu inte bekräftat några uppgifter gällande programledarval. Svaret på den frågan får vi således veta vid ett senare tillfälle.

 

Övriga nationella uttagningar

Hur ser planerna ut för länderna som har bekräftat deltagande? Några har precis som SVT börjat planera inför vilken slags uttagning de tänker anordna nästa år. Det här är vad vi vet just nu om dessa planer.

 

Bekräftade artistval


Cypern: I början av september gick TV-bolaget CyBC ut med att de internt valt ut den cypriotiske sångaren Theo Evan som sin representant. Tävlingsbidraget har inte meddelats ännu utan det sker troligen vid en senare tidpunkt under uttagningssäsongen. Det är för övrigt första gången sedan 2017 som Cypern skickar en artist som är född på Cypern.

 

Bekräftade uttagningar


Albanien: Under föregående månad fick sajten ESCToday.com bekräftat att Albanien dels kommer att tävla i Eurovision 2025, dels att Festivali i Këngës (FiK) återigen kommer att bli landets uttagning. Exakt tävlingsupplägg är i skrivande stund inte känt mer än vilka 30 artister som ska tävla. TV-bolaget RTSH hade vid den publiceringen inte gått ut med alla låttitlar samt uppgifter om låtskrivare men har så smått börjat lägga ut dessa uppgifter på sin Instagram. Sedan tidigare är det även känt att sångerskan Elhaida Dani, som tidigare har representerat Albanien i Eurovision 2015, kommer att vara konstnärlig ledare för denna upplaga av FiK samt att någon slags nostalginatt för att uppmärksamma Albaniens 20-årsdeltagande i Eurovisionen kommer att finnas med i programmen.

 

Belgien: Redan innan Eurovision 2024 var avgjord kunde den belgiska ESC-kommentatorn Peter Van de Veire presentera till Songfestival.be att nu när flamländska belgiska TV-bolaget VRT till 2025 får tillbaka uttagningsansvaret från fransktalande belgiska TV-bolaget RTBF planeras det för en comeback för Eurosong, som återinfördes 2023 men fick en paus under 2024 när RTBF utsåg artist och bidrag internt. Exakt omfång av upplagan är fortfarande inte bekräftat.

 

Danmark: TV-bolaget DR var tidigt ute med att berätta att nästa års final i Dansk Melodi Grand Prix kommer att äga rum i Jyske Bank Boxen i Herning lördagen den 1:a mars 2025. Först i september gick DR ut med att åtta bidrag ska tävla i den finalen vilka kommer att utses från den nationella antagningen som pågick fram till oktober. Exakt när startfältet förväntas att presenteras är i skrivande stund inte känt.

 

Estland: Det blir stora förändringar i nästa års Eesti Laul, bland annat kommer det bara att bli en enda finalkväll där 16 låtar tävlar. Således stryks den semifinal som var med ifjol samt så minskar startfältet med fyra låtar jämfört med föregående uttagning. En annan nyhet är att när urvalsjuryn har valt ut 15 av startfältets finalister (bland 175 inskickade låtar) kommer publiken att ges möjlighet att rösta in ett wildcard. Exakt hur många bidrag publiken kommer att kunna välja bland är inte känt, dock vet vi att startfältet kommer att meddelas i början av november då det är känt att studioversionerna ska släppas i december. I övrigt kommer finalen att ha ett liknande upplägg som sist, dvs. att det blir först en röstningsomgång där en studiojury tillsammans med tittarna röstar fram topp tre för att sedan låta tittarna själva utse sin vinnare.

 

Finland: Under ett par dagar under augusti hade TV-bolaget Yle en öppen antagning för tävlingsbidrag till nästa års upplaga av UMK (Tävlingen för ny musik) som återigen blir Finlands Eurovision-uttagning. Nu när antagningen är avslutat startar processen för bolaget att välja ut startfältet. Nu i oktober gick Yle ut med att rekordmånga 485 bidrag skickades in. Därefter har en jury fått gå igenom alla låtar och har valt ut sju bidrag som ska få tävla. Vilka dessa bidrag blir kommer att presenteras officiellt den 7:e januari. Yle har även gått ut med uppgifter att även nästa års UMK-final kommer att hållas i Nokia Arena i Tammerfors den 8:e februari.

 

Grekland: Under september gick sajten Eurovisionfun.com ut med uppgifter om att Grekland kommer att utse artist och tävlingsbidrag via en nationell final istället för ett internval, vilket de inte gjort på snart ett decennium. Sagt och gjort, en månad senare kom besked från TV-bolaget ERT att en öppen antagning hade påbörjats som dessutom är öppen för vem som helst att skicka in låtar. Enligt den information som har publicerats fram till nu framgår det att en urvalsjury kommer att få välja ut maximalt 12 bidrag till finalen vars resultat sedan kommer att bygga på delad jury- och tittarröstning. Det är sagt att jurydelen ska bestå av såväl en nationell som en internationell jury. Däremot vet vi inte när samt var finalen ska äga rum.

 

Irland: I september öppnade irländska RTÉ en antagning för professionella låtskrivare att skicka in tävlingsbidrag. Utifrån information som har publicerats kommer antagningen samt eventuella specialinbjudningar ligga till grund för vilka bidrag som sedan väljs ut att tävla i den nationella finalen som enligt uppgifter från podcasten Éirevision återigen kommer att bli en del av talkshowen Late Late Show. Tävlingsdatum saknas.

 

Island: Söngvakeppnin blir ännu en gång Islands uttagning till Eurovisionen. Som vi är vana vid kommer startfältet att utgöras av sammanlagt tio tävlingsbidrag som kommer att utses av en urvalsjury med representanter från FTT (förening av isländska kompositörer och textförfattare på Island), FÍH (förening för isländska musiker) och RÚV (det nationella TV-bolaget) vilka väljer bidrag från den antagning som pågick fram till mitten av oktober. Exakt hur uttagningen ska gå till i övrigt kommer att presenteras senare, detta framförallt då RÚV har hintat om eventuella förändringar i tävlingsupplägget.

 

Italien: Precis som tidigare kommer TV-bolaget Rai i Italien att använda sig av Festival di Sanremo för att utse Italiens artist och tävlingsbidrag till Eurovision 2025. En del nyheter är att vänta, däribland att startfältet inte kommer att innehålla några s.k. Sanremo Giovani-finalister, utan det kommer bara att vara s.k. etablerade artister i startfältet. Istället hålls Giovani-finalen som en separat final i samband med festivalveckan som sker mellan den 11:e och 15:e februari. I övrigt är upplägget snarlikt från tidigare år, vilket betyder att det blir fyra för-kvällar och en final där artisterna under förkvällarna får uppträda och genomgå olika omröstningar innan finalen korar en vinnare. Festival di Sanremo har även fått en ny programledare och konstnärlig ledare som heter Carlos Conti. I slutet av sommaren presenterades mer fördjupande information om själva uttagningen vilket går att läsa mer om i denna artikel.

 

Kroatien: Det blir en fortsättning på Dora-konceptet även nästa år med totalt 24 tävlingsbidrag. Dessa utses av en urvalsjury som kommer att utse startfältet, med fyra reserver, från en nationell antagning som pågår till och med mitten av november. Enligt tävlingsreglerna står det att HRT kommer att fatta beslut i januari om Dora 2025 ska ha semifinalprogram inför finalen eller inte.

 

Lettland: Det lettiska TV-bolaget LTV fortsätter att använda formatet Supernova som Lettlands Eurovision-uttagning, vilket blir tionde gången i ordningen. Enligt vad LTV tidigare har kommunicerat ut kommer uttagningen att äga rum preliminärt i februari 2025, däremot vet vi inte hur många låtar som ska tävla och om det blir några inför-program före finalen äger rum. Själva tävlingsbidragen utses dock från en allmän antagning som var öppen till slutet av oktober som inbringade totalt 96 bidrag. Därefter får en hemlig jury utse låtarna även om LTV också kan bjuda in artister.

 

Litauen: Litauen fortsätter med uttagningen EUROVIZIJA.LT även om det inte är känt i vilken omfattning det blir till 2025. Det exakta antalet program lär avgöras när startfältet utses. Just nu och fram till den 11:e november kan man skicka in tävlingsbidrag. I likhet med fjolåret får både litauiska som icke-litauiska medborgare skicka in låtar, däremot måste man vara litauisk medborgare för att få framföra bidraget i uttagningen. Vi återkommer mer till denna uttagning senare.

 

Luxemburg: Det luxemburgska TV-bolaget RTL fortsätter att delta i Eurovision minst ett år till och precis som ifjol används även denna gång uttagningen Luxemburg Song Contest. Sedan en tid tillbaka har det funnits möjlighet att skicka in tävlingsbidrag men i början av oktober avslutades den och då hade, enligt ESC Discord, sammanlagt 60 artister ansökt om att få tävla. Nu går arbetet över till en internationell jury som får utse finalisterna. Själva finalen är planerad att äga rum i Rockhal i Esch-sur-Alzette den 25:e januari. Det har även bekräftats att resultatet i finalen kommer att avgöras av både tv-tittare och internationell jury.

 

Malta: TV-bolaget PBS på Malta har bekräftat en fortsättning för uttagningen Malta Eurovision Song Contest, fortsättningsvis här förkortat MESC. Nytt för säsongen blir dock att de tidigare kvalprogrammen tas bort och ersätts av två semifinaler som hålls inför finalen. Det framgår av det regelverk som PBS gick ut med i oktober, där man också kan läsa att startfältet kommer att utses från en nationell antagning som pågår mellan den 18:e och 29:e november. Från den utser en jury 24 tävlande som genom en lottning fördelas ut på två semifinaler med 12 tävlande i varje program. Under direktsändningarna av dessa sändningar får en jury tillsammans med tittarna rösta fram åtta gemensamma favoriter per sändning. De 16 bidrag som kvalar in till finalen tävlar sedan om att få representera Malta i Eurovision 2025. Själva sändningarna är planerade till den 4:e, 6:e och 8:e februari nästa år.

 

Montenegro: I samband med att det montenegrinska TV-bolaget RTCG meddelade sin comeback till Eurovision 2025 blev det också känt att man avser välja artist och tävlingsbidrag via uttagningen Montesong 2024. Själva uttagningen kommer att äga rum i formen av en nationell final som är planerad till den 27:e november. I den kommer 16 bidrag att uppträda, vilka blev kända för allmänheten i ett släpp i början av oktober. Studioversionerna till dessa låtar släpps några veckor innan finalen.

 

Norge: Antagningen till Norsk MGP 2025 öppnade i slutet av augusti och avslutades den 1:a september. Vid den hade man rätt att skicka in som mest tre bidrag per person. NRK har efter antagningen ännu inte bekräftat hur tävlingsupplägget blir denna gång, även om låtarna, enligt uppgifter, redan ska ha valts ut. I samband med antagningen blev det också känt att den tidigare MGP-chefen Stig Karlsen hade valt att sluta i sin roll då han hade fått ett nytt uppdrag. Hans gamla tjänst har nu övertagits av två personer: Tarjei Strøm som blir musikansvarig och Mads Tørklep som blir projektledare för Norsk MGP. Det kan tilläggas att Tarjei Strøm har synts till i sammanhanget förut, exempelvis som programledare för NRK:s Inför ESC-serie 2015 och som medlem i bandet Datarock som bland annat tävlade i Norsk MGP 2013 med låten The Underground”.

 

Portugal: Upplägget för nästa års Festival da Canção blir snarlikt fjolåret, dvs. 20 bidrag kommer att tävla. Av dessa kommer 14 låtar att skapas av låtskrivare som TV-bolaget RTP själva har bjudit in medan resterande 6 bidrag kommer att väljas ut av en urvalsjury från den antagning som varit igång under hösten. Startfältet kommer sedan att fördelas ut på två semifinaler om tio bidrag per sändning där det blir omröstning i två rundor att utse finalisterna: först röstar en studiojury tillsammans med tittarna fram fem finalister och bland de fem som inte gick vidare utser tittarna ett wildcard. I finalen byts studiojuryn ut mot regionala jurygrupper som får delad makt med tv-tittarna att utse en vinnare bland 12 framröstade alternativ.

 

San Marino: För fjärde Eurovision-säsongen i följd kommer San Marino att utse artist och tävlingsbidrag via Una voce per San Marino. Uttagningen kommer, enligt regelverket, fortsatt att ha upplägget med att vem som helst får ansöka om att delta varpå olika auditions hålls för ändamålet. Från auditionrudan utser en jury ett idag okänt antal tävlande som i början av 2025 får åka till San Marino för att delta i olika heats där det är sagt att elva artister kommer att röstas vidare till själva finalen. Alla resultat avgörs som vanligt av en jury. Auditionuttagningarna pågår parallellt med ansökningarna fram till januari medan fasen med heats och final kommer att äga rum mellan den 17:e och 23:e februari.

 

Serbien: Det serbiska nationella TV-bolag RTS har för fjärde Eurovision-säsongen i följd bestämt att återigen låta Serbiens artist och tävlingsbidrag ska utses via formatet Pesma za Evroviziju . I samband med att regelverket presenterades tidigare i höstas framgick det däremot inte hur själva formatet skulle bli, men nu i slutet av oktober står det klart att det återigen blir två semifinaler och en final, på samma sätt som det varit i de tre tidigare upplagorna (innan det användes även formatet Beovizija). De två semifinalerna kommer att sändas den 25:e och 27:e februari medan finalen hålls den 1:a mars. Det har även sagts att resultatet ska delas lika mellan tittar- och juryröstning. Däremot är det inte sagt hur många låtar som ska tävla, antagningen pågår till den 10:e november därefter sker urvalsjuryns val.

 

Slovenien: För första gången på tre år kommer den nationella finalen EMA att utse artist och tävlingsbidrag för Slovenien till Eurovision Song Contest. Själva finalen är tänkt att hållas i den  1:a februari där 12 låtar kommer att tävla och där resultatet kommer att avgöras i två röstningsrundor. I den första rundan framförs tävlingsbidragen varpå fem jurygrupper som var och en representerar olika branscher som artister, låtskrivare, redaktörer, journalister och fans, kommer att dela ut poäng till bidragen. De två låtar som får högst totalpoäng efter alla jurygruppers poängutdelning går vidare till en tittaromröstning som avgör vilken artist som ska få representera Slovenien i Eurovision 2025.

 

Spanien: För fjärde året i rad väljer TV-bolaget RTVE i Spanien ut artist och tävlingsbidrag till Eurovisionen via Benidorm Fest. Redan en kort tid efter att förra Eurovision avslutades i våras öppnade en antagning vilken har varit öppen sedan dess, dock nu i början av oktober avslutades den där rekordmånga låtar skickades in. Enligt vad som har kommunicerats ut sedan tidigare kommer det att bli två semifinaler och en final där en fördelning mellan jury-, demoskop- och tittaromröstning avgör alla resultat. En nyhet för denna upplaga blir att de bidrag som kvalar vidare från semifinalerna kommer att presenteras utan någon som helst inbördes ordning, detta för att skapa mer spänning inför finalen. Startfältets artister och tävlingsbidrag har ännu inte presenterats.

 

Tyskland: Till skillnad från de senaste åren kommer Tyskland inte bara arrangera en nationell final denna gång, istället blir det den större uttagningen Chefsache ESC 2025 – Wer singt für Deutschland? med inte mindre än tre heats och en final med sammanlagt 24 tävlande artister som avgör valet. Det är inte helt klarlagt än hur många bidrag som kommer att kvala in till finalen, däremot kommer vinnaren i finalen att få representera Tyskland i Eurovision Song Contest 2025. Det är första gången sedan 2012 som Tyskland använder sig av mer än ett program för att utse artist och tävlingsbidrag till sammanhanget. Programmet kommer att ha med någon slags jury i vilken TV-profilen Stefan Raab kommer att ingå, det är även hans bolag som tar hand om castingprocessen. Programledare för samtliga sändningar blir Barbara Schöneberger som tidigare haft programledarrollen flera gånger i dessa sammanhang.

 

Ukraina: Precis som ifjol kommer Vidbir att bestå av max tio tävlingsbidrag samt ett wildcard som röstas in av publiken, det blev aktuellt i samband med att TV-bolaget UA:PBC i Ukraina i september meddelade tävlingsreglerna. Själva finalen är planerad att äga rum i februari nästa år men ett exakt datum saknas ännu. Startfältet väljs ut genom en nationell antagning som pågår till mitten av november, när juryn därefter har gjort sitt val klart får publiken ta över och välja in ett wildcard.

 

Bekräftat att artist och bidrag utses internt


Nederländerna: Efter många om och men blev det i slutet av oktober till sist tillkännagivet att Nederländerna kommer att tävla i Eurovision 2025 men det kommer inte att bli med Joost Klein som artist, något artisten själv meddelat i sina sociala medier. Istället kommer en ny artist tillsammans med en ny låt att utses via ett internval. Intresserade artister och låtskrivare har möjlighet att fram till den 22:a november skicka in sina förslag på tävlingsbidrag varpå en tillsatt kommitté utser en representant.

 

Schweiz: Värdnationen kommer precis som de gjort varje säsong sedan ESC 2019 att utse artist och tävlingsbidrag internt. I augusti hölls en öppen antagning som fick in 431 förslag på låtar, vilka har skickats vidare till en expertjury och en publikpanel som tillsammans får rösta fram en vinnare. Det är inte första gången som ett ESC-värdland väljer artist och bidrag internt, exempel på tillfällen var när Nederländerna hade värdskapet 2021 och när Storbritannien hade värdskapet 2023 (även om det delades med Ukraina 2023 som då hade en nationell final).

 

Storbritannien: BBC i Storbritannien har än en gång meddelat att de även denna gång planerar att utse artist och bidrag till Eurovisionen internt. Dessa innefattar bland annat ett brett samarbete mellan såväl BBC Studios som olika skivbolag. Denna gång har man även anställt musikproducenten och låtskrivaren David May som kommer att vara med i processen att utse valet. Exakt när under säsongen vi kan förvänta oss ett besked om vilken artist och låt som har valts ut är inte känt, ifjol gick BBC ut med detta redan före årsskiftet något som blev unikt då det var första gången någonsin en brittisk ESC-akt blev känd redan året innan Eurovision äger rum.

 

Tjeckien: För första gången sedan 2021 kommer Tjeckien inte att hålla i en publik final där en artist och låt röstas fram att bli landets representant i tävlingen. Istället kommer det att bli en intern omröstning mellan olika jurygrupper som utgörs av en tillsatt så kallad fokusgrupp, en expertjury med tidigare ESC-representanter och andra musikexperter samt TV-bolagets eget team. Exakt när deras resultat meddelas är i skrivande stund inte känt. Jurygrupperna röstar bland de bidrag som skickades in via en antagning som avslutades den sista september.

 

Österrike: I somras offentliggjorde Österrikes nationella TV-bolag ORF sina planer för uttagningen genom ett Instagraminlägg av Peter Schreiber. Han sitter med i den grupp inom ORF som beslutar om artist och tävlingsbidraget. Sedan inbjudan lades ut har artister kunnat ansöka, men nu i september avslutades den och därmed kan processen att börja utse en artist och låt påbörjas. Det är inte första gången landet väljer internt, faktum är att vi får gå tillbaka till 2015 då ORF senast höll en publik uttagning för detta ändamål (då man för övrigt var värd för tävlingen).

 

Ännu inte helt bekräftat hur artist/bidrag ska utses


Australien: har bara bekräftat deltagande men inte hur de ska välja artist och tävlingsbidrag.

Azerbajdzjan: Det är i skrivande stund okänt hur Azerbajdzjan ska utse artist och tävlingsbidrag. Fram till den 15:e september pågick en antagning där intresserade låtskrivare och artister gavs möjlighet att skicka in tävlingsbidrag. I regelverket behövde man följa det som gäller för Eurovision i stort, däribland att tävlingsbidraget ska vara ett nyskrivet originalverk som inte är eller har varit publicerad på offentliga kanaler, åtminstone inte före den 1:a september 2024. Enligt ESCToday.com skickades det in 154 bidrag varav minst 49 procent av dessa låtar ska ha gjorts av låtskrivare som är medborgare i landet.

Frankrike: har bara bekräftat deltagande men inte hur de ska välja artist och tävlingsbidrag.

Georgien: har bara bekräftat deltagande men inte hur de ska välja artist och tävlingsbidrag.

 

 

Övriga nyheter

Startordningen till Junior Eurovision 2024 presenterad

I november avgörs finalen i årets Junior Eurovision Song Contest. Inför sändningen har tävlingsproduktionen meddelat hur startordningen för finalen blir och denna gång presenterades den något tidigare än vanligt, bland annat innan de två sista länderna ens hade gjort klart sina val till tävlingen. Läs mer »

Inför startordningen sattes hölls en lottning som avgjorde öppningsakt och avslutningsakt samt värdlandet Spaniens startnummer. Resultatet av denna blev att Italien får inleda och Malta får avsluta medan värdlandet Spanien får startnummer 10 (av 17) bidrag. Resterande 14 bidrag fick sina platser bestämda av produktionen.

 

Martin Green blir överdirektör för Eurovision Song Contest

Vid Eurovision 2023 i Liverpool var det Martin Green som hade rollen som exekutiv producent för den tävlingen. Nu inför Eurovision 2025 har samme Martin Green fått jobbet som överdirektör för Eurovision Song Contest, vilket blir en roll som går ett snäpp över Eurovision Executive Supervisor, som ju innehas av en annan välkänd Martin (Österdahl, reds.anm.). Rollfördelningen med att ha en slags överdirektör över Executive Supervisor blev känt i somras efter den utredning som gjordes i spåren av Eurovision 2024 som fick en del kritik.

 

Nya foto- och filmningsregler på Eurovision backstage

I samband med att Nederländerna bekräftade sitt deltagande i Basel bekräftades en rad förändringar backstage på Eurovision. Bland annat att EBU har tillsatt en säkerhetschef i artistmiljön och anställt en chef (Martin Green) som blir ett snäpp över ESC:s Executive Supervisor (Martin Österdahl) i hierarkin samt att man har tillsatt en så kallad krisgrupp som utgörs av representanter för både EBU, deltagarländerna och värdbolaget.

En ytterligare förändring som har införts, som den nederländska ESC-podden Songfestivalpodcast.nl fått bekräftat i en intervju de gjorde med AVROTROS generaldirektör Taco Zimmermann, är att EBU har infört nya regler kring hur man får fotografera backstage. Den nya regeln innebär att alla medier oberoende om de kommer från EBU eller nationell/internationell media måste inhämta tillstånd från respektive lands delegations medieansvarige för att få filma och/eller fotografera en artist.

 

Vem vann OGAE Second Chance Contest 2024?

Efter sommarens interna omröstningar i OGAE-klubbarna i årets final av OGAE Second Chance Contest har klubbarna bestämt en vinnare. I och med att Sverige vunnit fjolårets upplaga hölls finalen i Borås i Sverige med Melodifestivalklubben som värd. Läs mer »

 


 

Kommentera