MELODIFESTIVALEN 2022. Det har blivit dags för oss att ge våra omdömen och åsikter om bidragen som tävlade i den fjärde deltävlingen i lördags (26:e februari).
Först ger vi varsitt betyg till respektive bidrag som tävlade i deltävlingen, och därefter har vi även sammanställt personliga topplistor med helhetskommentar om programmet i stort.
Du är varmt välkommen att bidra med dina åsikter i kommentarsfältet längst nere. Var det t.ex. någon låt vi rangordnade för högt eller lågt?
OBS! Artistfotografierna är hämtade med tillstånd från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television. Fotograf till samtliga pressbilder är Janne Danielsson/SVT.
Betygsättning av tävlingsbidragen
Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
• Anna Bergendahl – “Higher Power”
|
Totalpoäng: 26,5 (av 45) |
Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
• Lillasyster – “Till Our Days Are Over”
|
|
Totalpoäng: 25 (av 45) |
Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
• Malin Christin – “Synd om dig”
|
|
Totalpoäng: 20 (av 45) |
Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
• Tenori – “La Stella”
|
Totalpoäng: 18,5 (av 45) |
Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
• Medina – “In i dimman”
|
|
Totalpoäng: 34 (av 45) |
Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
• Angelino – “The End”
|
Totalpoäng: 22,5 (av 45) |
Foto & copyright: Janne Danielsson/SVT
Bilden är hämtad från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
• Klara Hammarström – ”Run To the Hills”
|
Totalpoäng: 36,5 (av 45) |
Panelens topplistor
Som avslutning kommer här våra personliga topplistor och kommentarer för denna deltävling samt skyltar med vad vi tyckte om sändningen i sin helhet!
|
Kommentar: Konstaterar att den sista deltävlingen i årets Mello var lite av ett antiklimax. Inför programmet så hade förväntningarna varit höga – i synnerhet på Klara Hammaström som var en av de tidiga förhandsfavoriterna. Men i mina öron levererade hon en sämre låt en ifjol och gjorde ett plastigt, fantasilöst och platt framträdande. Och varför hade hon en gigantisk glittrig kräfta på sig? Det är ännu 6 månader för tidigt att gå på kräftkalas! Nåja, låten lät som den skrevs 2006, och påminner mer om Boten Anna än om något som är aktuellt idag. Ingen mellovinnare för mig! Annars då? Nja, jag hade svårt att hitta någon favorit under kvällen. Anna Bergendahl är visserligen stabil men låten är hennes klart minst minnesvärda hittills. Angelinos bidrag gick mig spårlöst förbi utan att göra något intryck, medan Lillasyster visade att gubbrocken ännu lever – på lånad tid. De bidrag som gjorde intryck på mig – gjorde det med blandad giv. Tenori fick mig att ta fram skämskudden, medan Medina fick mig att tänka på partylivet i Lund. Det är såklart alltid kul med partylåtar, så skönt att få lite omväxling. Emellertid var det Malin Christin som gjorde mest intryck – bra sångröst, vacker låt, bra framträdande. Men såklart, det är inte balladernas år i år. Tråkigt, men sant! I övrigt gick ju programmet som en klocka, och först nu känns det som att allt sitter för både programledare och manusteam. Eller iallafall för programledarna, manuset är fortfarande alldeles för rörigt och ostrukturerat. Men en stor eloge till de som skrev pausnumret – hoppas få höra mer schlagerpärlor översatta till italienska, något som faktiskt höjde nivå väsentligt på vissa av dem! |
Kommentar: Då var deltävlingarna slut för detta året och nu har vi hört alla 28 tävlande bidrag. Och jag har hittat min top 3. Jag tycker att låt kvaliten denna deltävling var bra. Men det fanns ju en stor favorit och det var Klara Hammarstöm. Jag tror att hon kommer kunna vara med o slåss om en Eurovision biljett. Sen vill jag gärna se Anna Bergendahl ta sig till final från semifinalen i helgen som kommer. | |
Kommentar: – | |
Kommentar: Den här deltävlingen blev svårbedömd då jag egentligen tycker att alla låtar är bra samtidigt som det var svårt att hitta skillnader mellan dem. Självklart är alla bidrag olika, men det jag menar är att när allt är jämnt så blir det svårt för mig att se vad som är bra respektive mindre bra. Jag måste ändå säga att Klara Hammarström imponerar stort och det här är hennes bästa bidrag av de tre som hon har haft med. Jag tror hon kan vara en av kandidaterna i finalen att vinna. ”Run To the Hills” kommer nog att få mycket röster från både jurygrupperna och tv-tittarna. Lillasyster kom tillbaka med en låt som är minst lika bra som ”Pretender” och jag blev heller inte särskilt förvånad över att Medina tog den andra finalplatsen. I övrigt var det roligt att få tillbaka operapop igen och två avskalade ballader. Programmet var annars helt okej. | |
Kommentar: Bästa deltävlingen överlag! Inte bara bidragen som verkligen bjöd på variation men även Oscar som blivit varm i kläderna och mellanakten var superb. Klara hade fått full pott av mig om hon hade sjungit lite bättre live, annars älskar jag låten och showen hon bjöd på. Medina fick hela Europa att enas med sin kampsång och Anna charmar oss vidare med sin countrystil. Tycker det var lite konstigt att Malin fick så lite poäng men hon var väl helt enkelt för okänd och blek men jag gillade hennes låt. Kvällens besvikelse var nog Lillasyster. Den var inte tillräckligt rockig och hans röst passade inte alls ihop med tonerna. | |
Kommentar: Äntligen blev det i vart fall mer ordning på själva programledandet i tävlingen! SVT lyssnade på mig när det kom till att inte ha onödiga sidekicks. Själva startfältet däremot tyckte jag var rätt så ”mäh”. Inget som var direkt dåligt men ingen låt jag verkligen fastnade för heller. Sist blev i vart fall Malin Christin och jag var nog inte förvånad. Hyfsad ballad, något infantil text, och hon kanske inte kom ut genom rutan helt. Inte så förvånad blev jag heller att se Tenori åka ut. Att göra ett kitschigt operapopnummer är svårt. Det krävs en viss självmedvetenhet, medans grabbarna istället tog i för kung och fosterland för att få allt att fungera. Angelino trodde jag inte att han skulle bli så akterseglad som han blev i poängen. Hans låt känns som den skulle kunna ha potential att bli en radiohit, i alla fall om den framfördes av ett större namn. Tyckte i och för sig att framträdandet haltade lite. Till semifinalisterna då. Välkommen tillbaks till tävlingen Lillasyster, som jag anser än idag förtjänade bättre med ”Pretender” förra året. ”Till Our Days Are Over” däremot är inte lika övertygande. Lät mer lik Cyperns låt från 2016 än vad den lät som det bandet brukar göra. Trodde den skulle få det tufft i konkurrensen, men lojala fans (tror jag) räddade den. Fast den stora besvikelsen var nog ändå Anna Bergendahl, där hennes låt skulle ha marknadsförts som sista delen i ”trilogin”. Anna hade gått från klarhet till klarhet, ”Ashes to Ashes” var rätt bra, ”Kingdom Come” var riktigt bra, medan ”Higher Power”… faller platt. Känns mer som ett albumsspår, utan lyft. Och så finalisterna. En skräll var det nog ändå att se Medina gå vidare, måste jag säga. Det brukar inte vara så lätt med hiphop i tävlingen, inte heller när det ska vankas fotbollssång. Men både Sami och Ali lyckas framstå som riktigt reko, vilket är ett plus, även om jag saknar lekfullheten som man hörde i ”90-talet” där Sami var med och sjöng. Och avslutningsvis Klara Hammarström som kom tillbaks med vad jag anser vara hennes bästa låt. När man nu ställer den och jämför med de andra som vann sina deltävlingar så känns denna låt som mest ESC-kompatibel, tror jag. | |
Kommentar: Rent produktionsmässigt skulle jag vilja påstå att det här var den mest stabila deltävlingen hittills. Oscar gjorde en bra insats och svamlade inte bort under poängutdelningen som föregående vecka. Själva startfältet var dock något svagare än förväntat. Enligt mig var det helt rätt att Klara Hammarström gick direkt till final, Jag tycker hon hade deltävlingens bästa låt. Run To The Hills låter lite som något som skulle kunna tävlat på slutet av 00-talet samt påminner om den typen av musik jag tenderar att lyssna på utanför Melodifestivalen/Eurovision. Hon förtjänar definitivt att vinna hela Melodifestivalen 2022. En annan låt som imponerade på mig var Medinas In I Dimman. Baserat på vad jag hade hört om låten före deltävlingen visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Men jag tycker de gjorde ett mäktigt framträdande som gick rakt genom rutan. Jag skulle faktiskt inte ha något emot att skicka Medina till Turin. Jag tror att en sådan låt skulle fungera i Eurovision, och det säger jag inte bara som panelens språkfacist utan jag tycker helt ärligt att det här är ett av de starkaste svenskspråkiga bidragen som tävlat de senaste åren. Resten då? Jag är överlycklig att Angelino åkte ut. Hans låt var rent ut sagt provocerande dålig och borde inte ens fått vara med och tävla. Han eller Cornelia är min 28:a i år. Har dock inte bestämt vem av dem jag gillar minst än… Lillasyster & Anna Bergendahl var för mig båda besvikelser. Båda har tävlat med starkare bidrag innan men missunnar dem dock inte sina platser i andra chanse… Sorry, menar semifinalen. Hade dock velat ha vidare Tenori. La Stella är i min mening helt enkelt en för skruvad låt för att inte skicka vidare. I vilket fall ger jag grön tumme upp till deltävlingen som helhet. De två bästa bidragen gick till final och produktionen var som sagt stark den här veckan. Nu blickar vi framåt och hoppas att rätt bidrag tar sig vidare från semifinalen. | |
Kommentar: Den fjärde och sista deltävlingen leverarade även den, likt tidigare deltävlingar. Jag fick samtliga mina favoriter vidare till final och Semifinal samt att jag tippade 7 av 7 rätt i Mello-appen. Summa summarum är jag helnöjd med resultatet. Redan under repetitionerna hade jag på känn att Medina skulle ta en av final-platserna och att Angelino skulle få ett respass, trots att han var förhandstippad att minst gå till semifinal. Samma öde fick Lancelot förra veckan. Klara Hammarström fick flest röster och det var hon förtjänt av. Låten är riktigt bra och hon gör det bra. Kul att kvala in till final för Klara på tredje försöket. Debuten år 2020 bjöd ju på respass direkt medan hon gick till final via Andra Chansen (numera Semifinal) i fjol. Klart bäst i lördags. Anna Bergendahls låt var jag inte lika såld på som hennes två förgående bidrag (Ashes to Ashes och Kingdom Come). Dock fortfarande en väldigt bra countryinspirerad poplåt och Anna är säker & grym på scenen. Nu återstår bara Semifinalen innan det är högt tid för den stora finalen där slutligen 12 bidrag kommer göra upp om vem som ska få representera Sverige i Eurovision 2022 i Turin. | |
Kommentar: Intromässigt kändes deltävlingen som ett barnkalas. Inte alls min melodi. Men, det tog sig! Oscar visade sig i sitt esse och han, och de italienska covers vi fick ta del av, var som grädde på moset. Om vi bortser från hans ständigt konstiga kostymer, och att han ofta liknat pappan i familjen Addams, gjorde han programmet rättvisa. Fjärde deltävlingen innehöll, enligt mig, årets vinnare av Melodifestivalen. Vem återstår att se, men den kändes i alla fall starkast. Jag är inte säker på att Medina funkar som ESC-bidrag, men ”Dang” vad jag gick igång på den. En riktig favorit på ”blandbandet”. Klara Hammarström kändes som det värdigaste ESC-bidraget, men de höga tonerna var mer skrik än sång. Kan hon sätta det snyggt i finalen är hon nog given i toppstriden. Jag går och sjunger på låten i alla fall…gör även min son. Anna Bergendahl hade ett snyggt nummer, men lite kluven om jag tycker det är tillräckligt starkt. Ska bli spännande att se hur finalen blir när man lyssnat in sig ett tag! | |