« Inför ESC Österrike 2024

Inför ESC Österrike 2026 »


INFÖR EUROVISION 2025 presenterar vi JJ med bidraget ”Wasted Love” som representerar Österrike. Bidraget är allokerad att tävla i den andra semifinalen den 15:e maj med startnummer 6 av 16. Om Österrike placerar sig bland de tio bästa i den här semifinalens omröstning kvalar de vidare till finalen den 17:e maj.

Innan vi går in på våra kommentarer, betygsättningar och resultatspekulationer ska du först få bekanta dig med representanten inklusive hur Österrike gjorde sitt val till Basel.

 

Mer fakta. Vem är JJ?

 

Popoperasångaren JJ, eller Johannes Pietch som han heter, är född i Wien men kom att växa upp i Dubai även om han numera bor i Wien sedan nio år tillbaka. Genom åren har han bland annat uppträtt på Wiens operascen i en mängd olika produktioner men han har också tävlat i TV-programmet Starmania som han gick till final i 2021 samt i The Voice i Storbritannien.

Nästa stora scen blir ESC-scenen i Basel med låten ”Wasted Love” som han har gjort tillsammans med sångerskan Teodora Špirić som också är känd som Teya som representerade Österrike i Eurovision 2023 (med Salena).

Hur valde Österrike till Basel?

 

Österrike har inte haft någon publikuttagning på över ett decennium och någon förändring i den vägen blev det inte i år heller. Istället fortsatte man med konceptet internval att låta producenterna Peter Schreiber och Eberhard Forcher ta emot interna ansökningar från intresserade artister där man succesivt valde ut en vinnare via auditions.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Österrike såg sitt grannland vinna och tänkte att de skulle göra något liknande för framgången. Till skillnad från soppan som är ”The Code” så är denna ett riktigt mästerverk. Om JJ sjunger lika bra live som i studioversionen så är det tjänstefel om han inte står där som juryns vinnare. Han uppfyller alla kriterier och mer därtill än vad Nemo gjorde. Detta är magiskt. Texten ger mig rysningar och han får mig att känna förtvivlan. Med andra ord lyckas han pricka exakt rätt känslor. Jag blev genuint tårögd första gången jag hörde låten. Österrike orkade bara vänta ett decennium på att få arrangera tävlingen, och chanserna är stora att vi bara hoppar över gränsen till 2026.

Betyg (0–5):


.

Jag har svårt att greppa den här låten, visst absolut en magisk röst och otrolig röstkontroll men den träffar inte mina ömma punkter – jag får liksom inte den känslan jag önskade jag skulle få när jag lyssnar på låten. Älskar dock uptempo-beatet som kommer i slutet, där höjs den något för mig.

 

Betyg (0–5):


.

Det är bara att erkänna – Österrike är den stora utmanaren i år. Det är låten som utstrålar mest svårmod och desperation där många andra länder av nån anledning försöker flamsa till det. Och även om JJ’s röst säkert kommer skapa mycket parallella uppfattningar sticker den här låten ut. Han är kontratenor, klassiskt skolad och sjungit i Wiens statsopera, så man behöver i alla fall inte oroa sig för att det blir sladd på tonerna.

Det som egentligen jag tycker är den största highlighten i år är låtens slut. Känns så härligt dystopisk på något vis. Det är däremot med bakgrund av det som jag har invändningar – låten tar nämligen en lite för god stund på sig att verkligen nå fram till detta crescendo. Hade jag haft en hand i låtbygget hade jag kapat andra versen + andra refrängen, låtit accelerandot ske betydligt tidigare, och sen låtit låten explodera i en desto mer storslagen refräng, i det snabba tempot som den då ändå har i slutet. Då hade låten blivit ännu mer slagkraftig… fast, äsch! Jag sätter ändå en femma. Detta gör ont, det skär så djupt i hjärtat och jag sitter med fulgråt i halsen.

 

Betyg (0–5):


.

En av de stora förhandsfavoriterna till vinsten i år som verkligen är säregen och annorlunda. Fantastisk opera-klang på sångarens röst och låten är allvarsam och dramatisk. Ett kompentent bidrag för Österrike må jag säga, men jag hoppas inte att detta blir vinnaren.

 

Betyg (0–5):


.

Österrike kommer med årets upper-cut! Melodiskt fäste låten likt kardborre hos mig vid första lyssningen och gav rysningar över varje kroppsdel. Det som gör att jag inte ger den full pott är låtens klimax, som borde kommit tidigare. Det hamnar som låtens giljotin och kapar sekvenseringen av låten på ett sätt som kan bli vågskålen för tycke och smak i Basel. Om man nu tycker om operasången från första början vill säga. Oavsett är det en solklar finalist.

 

Betyg (0–5):

 

Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)


 

 

 

 

 

 

 

 


 

PANELEN TILLSAMMANS.
41,5 poäng (av 50 möjliga)

 

 

Spekulation. Går Österrike till final?

Till sist gör vi också en preliminär gissning om Österrikes chanser att få en finalplats i maj. Gissningarna bygger i första hand på vad var och en av oss i panelen tror inför tävlingen och inte vad vi själva tycker (eller nämnvärt vill) att det ska gå. Just nu är vi rätt breda i gissningarna vilket betyder att var och en kategoriserar om man tror att bidraget är en s.k. säker finalist, om det balanserar på målsnöret eller om bidraget helt enkelt bara är inte går till final. Nedan finner du våra gissningar, vad tror du om Österrikes möjligheter att kvala in till finalen?

 


Säker finalist


  • Adrian
  • Gabriel
  • Haris
  • Hollac16
  • Jessica
  • Katja
  • Lukas
  • Markus
  • Robban
  • Tanja

 


Balanserar på målsnöret


  • Ingen valde denna gissning

 


Troligen ej finalist


  • Ingen valde denna gissning

 

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera