« Inför ESC Malta 2024 | Inför ESC Malta 2026 » |
INFÖR EUROVISION 2025 presenterar vi Miriana Conte med bidraget ”Serving” som representerar Malta. Bidraget är allokerad att tävla i den andra semifinalen den 15:e maj med startnummer 9 av 16. Om Malta placerar sig bland de tio bästa i den här semifinalens omröstning kvalar de vidare till finalen den 17:e maj.
Innan vi går in på våra kommentarer, betygsättningar och resultatspekulationer ska du först få bekanta dig med representanten inklusive hur Malta gjorde sitt val till Basel.
Mer fakta. Vem är Miriana Conte?
|
|
Panelens åsikter. Kommentarer och betyg
. Malta har ju som bekant fått två sistaplatser i semifinaler i rad de senaste två Eurovisionerna trots att man – i deras ögon – har skickat det bästa man har kunnat, dvs. ett skämtbidrag och ett scenframträdande vi sett förut i liknande stil. Så vad gör man då? Jo man tar fram en låt vars sångtitel kan(t) bli problematisk om den har en dubbelbetydelse av att på ett språk betyder det något man kan säga utan att behöva tvätta munnen med tvål och vatten medan på ett annat språk kan det utifrån hur man väljer att uttala ordet blir det senare fallet aktuellt. Det här föranleder mig att tänka på eventuella titlar som skulle kunna uppfylla dessa kriterier. Hade bidraget ”Kungens Kurva” som framförs av artisten Fackets kock för Sverige, gått igenom? Eller bidraget ”Fac eu” som framförs på rumänska för exempelvis Rumänien eller Moldavien (låttiteln är ett uttryck som på rumänska kan översättas till Jag gör det men det uttalas som det engelska ordet för att peka långfinger åt någon). Eller, hade refrängen som börjar med ’Give me a penn, ice and two funky disco balls’ också varit så att säga inte tillräckligt…familjevänlig? Problemet här, om vi nu går tillbaka till Maltas låt i år, är att den originalversion man hade tänkt tävla med inte tillåts på grund av att titeln har en dubbelbetydelse varav den ena kan misstolkas. Med tanke på det skulle man kunna säga att det därmed är kört för Malta men det tror jag inte, tvärtom kommer publiken både sjunga med där ”kant” saknas och rösta på låten för att man kommer ihåg den. Så ja, jag tror Malta går till final, men personligen gillar jag inte låten och själva låtkonceptet. Sedan får man för min del gärna sjunga låtar med dubbelbetydelser men det betyder inte att jag tänker sjunga med för det.
Betyg (0–5): | |
. Jag får väl sticka ut från mina panelkollegor och slå till med en femma för det här bidraget, jag tycker det här är så härligt, kaxigt och girl power levererat av Miriana. Det ska vara lite galet och kul och det är verkligen det här bidraget, sen tycker jag faktiskt hon har en fin sångröst som man hör på slutet när låten går ner i tempo lite. Jag blir sugen på att dansa i alla fall när jag hör detta, och det är väl alltid ett gott tecken?
Betyg (0–5): | |
. Malta hade en hel del bra att välja på i år och det landande på en kaxig låt som jag inte lyssnat så noga på. Så fråga mig inte vad de sjunger om men den har en indragande beat och tjejen kan sjunga och den tilltalar mig fast jag inte egentligen vill tycka om den. Felet är nog att hon försöker för mycket och det har vi sett förr vilket alltid leder till platt fall. Lagom kaxighet borde de lära sig.
Betyg (0–5): | |
. Andra halvan av semi 2 blir lite av en pina att ta sig igenom och det börjar med Malta. Det här är definitionen av en låt som säkert går vidare, medans något jag håller varmare om hjärtat tvingas dra hem i förtid. Men likväl tror jag också att denna kommer uppröra en del lyssnare och tittare. Och redan har den hunnit reta gallfeber på regelmakarna för att den från början innehöll ett vulgärt könsord. “Men vi sjöng faktiskt “sjunga” på maltesiska-” Apapap! Den gubben går inte! Vem försökte ni lura? Själv så har jag genuint inget positivt jag kan bidra med till detta. Det känns verkligen som om att Malta skickade detta enbart för att man ville provocera. Det är ett gammalt grepp som vissa länder gjort när det inte gått bra för dem på senare tid. Men när just det laddade könsordet var den centrala delen av låten, och man nu inte får sjunga den så fallerar hela konceptet fullständigt. Liveframträdandet var dessutom smärtsamt att se, med tanke på hur amatörmässigt det kändes (vad är grejen med att studsa runt på scen med pilatesbollar?). Miriana är helt enkelt inte redo för det hon gett sig in i.
Betyg (0–5): | |
. Årets mest omskrivna bidrag som var tvungen att slopa låttiteln från ”Kant” till ”Serving”. Malta försökte vara fyndiga med sitt utvalda ESC-bidrag genom sångerskan Miriana Conte som har försökt vinna Maltas uttagning flertalet gånger tidigare. Låttiteln var alltså från början ”kant” som betyder ”sång” på maltesiska och uppfattades som för kontroversiell. ”Kant” uttalas som engelskans ”cunt” och innehåller frasen ”jag gör det hela tiden, levererar sång”. Själva låten är både medryckande och modern. Den censurerade versionen blev bra trots allt.
Betyg (0–5): | |
Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)
|
|
|
|
|
PANELEN TILLSAMMANS. |
Spekulation. Går Malta till final?
Till sist gör vi också en preliminär gissning om Maltas chanser att få en finalplats i maj. Gissningarna bygger i första hand på vad var och en av oss i panelen tror inför tävlingen och inte vad vi själva tycker (eller nämnvärt vill) att det ska gå. Just nu är vi rätt breda i gissningarna vilket betyder att var och en kategoriserar om man tror att bidraget är en s.k. säker finalist, om det balanserar på målsnöret eller om bidraget helt enkelt bara är inte går till final. Nedan finner du våra gissningar, vad tror du om Maltas möjligheter att kvala in till finalen?
|
|
|