MELODIFESTIVALEN 2023. Under torsdagen den 27:e februari repeterade de 6 artisterna som tävlar i den femte och sista deltävlingen för första gången på scenen i arenan. Vi i presskåren har kunnat följa dessa repetitioner och här nedan följer bilder och våra kommentarer från dessa uppträdanden.
Det ska noteras att artisterna fick scenrepetera sina framträdanden i sin helhet under torsdagen men mycket kommer att korrigeras och förändras under de kommande dagarnas repetitioner. Vi kommer såklart även att följa fredagens enskilda repetitioner och genrep och kommentera under direktsändningen på lördag. Se detta som en försmak av vad som väntar till helgen.
Samtliga fotografier är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television. Fotograf är Stina Stjernkvist/SVT.
1. Arvingarna
”Ring baby ring”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Den femte deltävlingen inleds med en modern schlager á la Arvingarna. De börjar sitt nummer med att stå i en trappa i färgglada blåa kostymer. Strax innan första refrängen får de sällskap av fyra dansare och där ökar hastigheten på låten. Numret går i färgglatt i olika nyanser av turkos, rosa, blått och lila. Och det är glädje som flörtar med gammelschlagern som vi har hört Arvingarna i förut. Numret avslutas med ett pyro, faktiskt två gånger.
2. Arwin
”This Dream of Mine”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Från schlager går vi strax efteråt över till årets yngsta artist, 17-åriga Arwin, vars nummer börjar i en helt nedsläckt scen med enda fokus på artisten som sitter ned golvet där LED-effekter skapar bilden av att han är i ett slags drömlikt rum. Inför första refrängen reser han sig upp samtidigt som han står som i ett genomskinligt rum och där börjar låten sakta men säkert bygga upp till en mer poplåt (från ballad). Här börjar också kameran zooma ut mer i större bilder.
Det ska tilläggas här att det är ett nummer med mycket självsäkerhet på scenen och trots ett dåligt utgångsläge på startnummer två behöver det inte nödvändigtvis betyda att det kommer att gå åt skogen, tvärtom skulle den här låten kunna skrälla på lördag!
3. Saga Ludvigsson
”Hate You So Much”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Saga Ludvigsson bjuder på ett countryinspirerat nummer där hon sitter på någon slags bardisk som glittrar (som hennes klänning gör). Ganska snart kommer det in gäster (två kvinnliga och två manliga dansare) där de kvinnliga gästerna sätter sig på varsin barstol mellan Saga innan de reser sig och dansar med i bakgrunden. Här använder man sig också av flera klassiska countrysymboler som kaktus och cowboyhattar. Och en skylt med texten ”Route 66”. Det är väl sammanfattningsvis mer av en popcountrylåt det här.
4. Victoria Silvstedt
”Love It!”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Efter Hate You So Much blir det Love It som flörtar med både 90-talet och med Victoria Silvstedt. Själva numret börjar med att sångerskan står i ett rökfyllt rum själv på scenen som lyser upp starkt. Men innan första refrängen får hon sällskap av fyra dansare som dyker upp från ingenstans bredvid henne. Numret fortsätter så på olika sätt genom de tre minuterna som Victoria får glänsa på scenen. Själva låten är party och flärd men däremot borde det ha funnits med ett pyro på slutet.
5. Vilhelm Buchaus
”I’m Yours”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Likt Arwin har även Vilhelm byggt upp sitt scenframträdande som ett rum, men det finns ett par skillnader. Den första är att Vilhelms rum har väggar (i alla fall åt två håll) och i den här låten, som för övrigt har ett lugnt tempo, är det INGA kamerabyten. Det vill säga, under de tre minuter som låten pågår byter man inte kamera en enda gång, däremot filmas Vilhelm ur olika vinklar men bilden bryts alltså inte en enda gång.
Det börjar med att han sitter ned på en stol i rummet och spelar sin gitarr med en lampa som enda sällskap i bild, sedan vrider kameran och gardiner bakom Vilhelm dyker upp som simulerar ett öppet fönster (för det blåser långsamt in). Efter första refrängen, tar han av sig gitarren, reser sig upp och börjar gå runt i rummet, bland annat fram till ett stort fönster som har en utsikt över en storstad och sätter sig vid ett skrivbord. Innan han avslutar med att gå en tur till i rummet och ställer sig sedan vid ett mikrofonstativ och spelar gitarren igen. Det är först nu som man ser att det är en arena han spelar i när kameran ställer sig med ryggen mot arenan där starka lampor dyker upp.
Helhetsmässigt ett intressant nummer.
6. Scarlet
”Sweet n’ Psycho”
Foto & copyright: Stina Stjernkvist/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående, ej montage.
Kommentar: Sista numret ut på scenen är Scarlet som till skillnad från föregående låt bjuder på väldigt många kameraklipp och musik i hög hastighet. Det börjar med att bandets två medlemmar, Scarlet och Thursty, står som i en bur på scenen med kedjor runt sig och fyra dansare nedanför buren. Sedan ser man att de sitter fast i kedjorna. När refrängen börjar blir det än mer intensivt med ljuset i arenan som går i rött och vitt. De frigör sig sedan från kedjorna, kliver ur buren och ställer sig längst fram på scenen där numret fortsätter en stund med dansarna. I själva crescendot av låten blir scenen som en slags drömvärld där Scarlet och Thursty hinner tillbaka till buren igen samtidigt som dansarna flyger upp i taket. Det är mycket ljusstrålar och effekter i detta nummer men dessvärre även här utan eld och guldregn.