PANELEN TYCKER TILL. Nu har det blivit dags för oss i ESC-Panelen att recensera och betygsätta låtarna i den senaste avgjorda deltävlingen i Melodifestivalen 2025. Du får gärna själv tycka till i kommentarsfältet.
Under årets Melodifestivaldeltävlingar sätter alla panelmedlemmar betyg på de tävlingsbidrag som precis har medverkat och gör varsin personlig topp 6. Däremot växlar vi rollerna i att tycka till efter varje sändning och just denna vecka är det Haris, Jessica, Robban och Tanja som även skriver sina åsikter om varje låt och om sändningen i sin helhet.
Ordningen vi presenterar bidragen i följer den startordning de hade i lördagens TV-sändning.
Startfältet. Vad tycker vi om varje låt?
Andreas Lundstedt |
Veckans panels åsikter och betyg
. Andreas är ett fullblodsproffs som gör det bästa av situationen och i grunden är det här en helt okej låt men tyvärr tycker jag att framträdandet inte blev det bästa utifrån att jag tycker att artist och låt inte matchar.
Betyg (0–5): | |
. Andreas gör ett snyggt och modernt nummer med lite riv och sexyness som jag älskar! Numret är snyggt, outfiten är snygg och Andreas är snygg – det behövs egentligen inte mer än så. Det märks att han är van att stå på scen och hans självsäkerhet går rakt igenom rutan. Jag kan inget annat än att älska den här låten och det har jag gjort sen första repet, det här är verkligen mello för mig! Jag har så mycket jag kan skriva om Andreas och jag är så glad att vi fick chansen att träffa honom och få en pratstund tillsammans. Han är inte bara grym som artist, utan han har en otroligt härlig personlighet, han är verkligen en av de finaste människorna jag har träffat i mellosammanhang. En riktig stjärna!!
Betyg (0–5): | |
. Veteranen Andreas Lundstedt var ett kärt återseende på Melloscenen. En härlig & klubbig discopop-banger med ett snyggt och sexigt nummer som var dansant, där vi fick se Andreas underhålla oss med stabil sång och dansmoves. En bra inledningslåt på kvällen. Andreas är verkligen en stjärna som är trygg och självsäker på scenen. Jag ger detta full pott. Finns inget att anmärka på. Hans bästa solo-låt i tävlingen.
Betyg (0–5): | |
. Andreas Lundstedt levererade ett felfritt nummer. Sångmässigt och låtmässigt var det ett av hans bästa framträdanden på solofronten, även om det körmässigt låg lite för mycket körande leadsång och gjorde att det ibland såg ut som singback via tv-rutan. Vid första lyssningen var detta en av mina favoriter, men det var ändå något som saknades vid tävlingsmomentet som inte grabbade tag tillräckligt.
Betyg (0–5): | |
Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)
|
|
|
|
PANELEN TILLSAMMANS. |
Ella Tiritiello |
Veckans panels åsikter och betyg
. Även här är det en bra sångröst men det blir lite som att kombinera en Mello- och Disney-ballad. Det kändes som att man försökte fånga upp åldersgrupper istället för att göra en bra låt. Den försöker tilltala de unga med Disneystuket och de äldre som har en tendens att rösta på ballader. Den här låten föll mig inte smaken, tyvärr.
Betyg (0–5): | |
. Sagolikt uppträdande från Ella, det är drömskt och hennes röst är magisk. Jag har lätt att tycka om den här sortens låtar då jag är en sucker för svenska popballader, så det här går verkligen hem hos mig! Jag tycker Ella har en unik röst och jag känner starkt igen mig i hennes låttext, hon förmedlar en stark känsla och jag får gåshud när hon tar i på de högre tonerna.
Betyg (0–5): | |
. Ella fick skrälla i sin debut i Melodifestivalen. Det var inget man trodde på förhand, men hon förtjänade verkligen den här framgången. Ella som var lite av en ny bekantskap för oss visade på att hon är talangfull och duktig. Jag förstår att denna melankoliska och känslosamma popballaden gick hem. Det har ju inte gått så bra för bidragen som sjungits på svenska i år, så extra kul att det blev lite ändring på det nu. Personligen var jag inte jättesåld på detta, men förstår varför den gick hem runt om i stugorna. Att hon hade Loreen bland sina låtskrivare spelade nog in en viktig roll.
Betyg (0–5): | |
. Ellas kan vara stolt över sin debut på Mello-scenen. Det är en låt som faktiskt är en av dem som fäst sig lite på minnet även om den här typen av låtar är något jag enbart lyssnar på när jag är ”in da mood”. Man kunde höra ”Rymdpojkens” signum när hon sjöng orden såsom ”sönder”. Just vid tävlingstillfället hade hon lite svårt med de låga partierna i verserna, men tog igen det i resten av låten. Vackert och avklädd framträtt, men ingen jag initialt trodde skulle ta sig vidare, om än till finalkvalet.
Betyg (0–5): | |
Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)
|
|
|
|
PANELEN TILLSAMMANS. |
Tennessee Tears |
Veckans panels åsikter och betyg
. Jag hade genuint förhoppningar på Tennessee Tears i år men jag får ge mig och inse att svensk country funkar inte, det är amerikanskt och det borde stanna där. Det är rätt uppenbart att country inte kommer att slå i Mello.
Betyg (0–5): | |
. En härlig countrypop-låt återigen av Tennessee Tears och det kom väl inte som en överraskning för någon att de skulle ha den här typen av låt. Jag tycker de är proffsiga och passar väldigt bra röstmässigt ihop – men känner inte det där lilla extra när jag hör låten utan det blir tyvärr en som försvinner i mängden. Men stor eloge till Tilda och Jonas – de är verkligen grymma på det dem gör och jag hoppas att man får se dom igen i framtiden på melloscenen.
Betyg (0–5): | |
. Country-duon Tennessee Tears var tillbaka för andra gången gillt i Melodifestivalen. De hade hoppats på att gå längre än sist, då de tog sig till semifinalen/finalkvalet. Istället blev det respass direkt. Det var inget fel på låten, men konkurrensen i den här deltävlingen var hård och för att ta sig vidare hade man behövt sticka ut lite mer. Detta var för basic och alldeles för likt deras senaste framträdande för två år sedan, men jag tilltalas av det. Trallvänlig och uppiggande låt absolut. En låt man definitivt kommer lyssna vidare på, särskilt när man kör bil. Hoppas de kommer tillbaka igen i framtiden. Ett samarbete med Jill Johnson hade varit häftigt.
Betyg (0–5): | |
. En godkänd låt från Tennessee Tears, men inte mer. Jag är lite besviken, för jag tycker de kan bättre och låtidén hade kunnat mjukas och byggas till mer crescendo. Ljudbilden kändes inte fullt till sin rätt i mikrofonerna heller och upplevdes lite kallt. Tyvärr blev Tildas verssång alldeles för skrikig och där tappade man mig som lyssnare. Det är ett bidrag jag kommer nynna till när den dyker upp i radion, men kommer inte med på mina spellistor.
Betyg (0–5): | |
Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)
|
|
|
|
PANELEN TILLSAMMANS. |
KAJ |
Veckans panels åsikter och betyg
. Vi har haft många sådana här låtar i Mello genom åren som exempelvis Samir & Viktor och gruppen De Vet Du. Historiskt har jag gett noll eller ett i betyg till dessa låtar, men jag tycker det här kändes helt okej. Det var lite fånigt men med glimten i ögat. Glädje och positiva vibbar är något jag alltid faller för.
Betyg (0–5): | |
. De tre bastubadarna gjorde verkligen en entré man sent ska glömma på melloscenen. De kom verkligen med något nytt och det här scenbygget med tillhörande rekvisita var häftigt att se på plats. Och det är verkligen fascinerande hur snabbt de jobbar på scen för att få allt att funka. Jag tycker det här är roligt med glimten i ögat och man dras med i låten. Refrängen sätter sig direkt och man kan inte göra annat än att fortsätta nynna på den här!
Betyg (0–5): | |
. Humorgruppen KAJ från Österbotten i Finland fick presentera sig för det svenska folket och som de gjorde det med bravur. Dessa härliga grabbar är riktiga entertainers. En av de mest underhållande nummer i tävlingens historia och ett av de största scenbyggen någonsin. Låten är episk och extremt medryckande och catchy. Ifjol var EPA-dunk på agendan i Mello och i år är det istället bastu-dunk. Deras låt sätter sig med en gång. Man blir ju grymt sugen på att bada bastu efter att ha sett deras framträdande. Så kul att de knep den andra finalplatsen, så vi får chansen att se det här numret ytterligare en gång, inför en ännu större publik både på plats och hemma i tv-sofforna.
Betyg (0–5): | |
. Det lilla finska blod som rinner i mina ådror jublade, för ”Bara bada bastu” fäste ju som ett tuggummi under skorna. Är det en låt som jag normalt skulle lyssna på, nej, men det var festligt, kul, medryckande och lekfullt. Betygsätter jag låten is sig ger jag den inte mycket mer än en 1:a, men som helhet i denna folkfest så vann de med hästlängder. Kan vi släppa garden och skicka detta till Basel – ja, kan andra så kan väl vi och behöver inte ta det på så blodigt allvar alla gånger.
Betyg (0–5): | |
Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)
|
|
|
|
PANELEN TILLSAMMANS. |
AmenA |
Veckans panels åsikter och betyg
. Det värsta med en låt är att den blir bortglömd och tyvärr så fort som programmet var över hade jag glömt hur den här låten gick. Den drabbas av det här syndromet, enligt mig, att det är inte dåligt men kanske lite för eget och det gör att jag inte minns något av det här.
Betyg (0–5): | |
. Amenas låt var för mig den svagaste i det här heatet, även om jag inte tycker att låten på något sätt är dålig. Den växer för varje lyssning men jag hade önskat en bättre staging. Hon får ett plus i kanten för hon går sin egen väg och kör sin grej, och hennes röst är verkligen unik och hennes styrka i det här.
Betyg (0–5): | |
. AmenA är en sån gullig och talangfull tjej. Även om jag inte var så förtjust i hennes tävlingsbidrag så hoppas jag att det ska gå bra för henne i framtiden, för det förtjänar hon. Hon har en unik och vacker röst som berör. Ser gärna att hon kommer tillbaka till Melodifestivalen, med en starkare låt. Avslutningsvis. You are good, but please come back and do better 🙂
Betyg (0–5): | |
. AmenA gjorde också sin Mellodebut och gjorde det väl. Hon var som en späd fågel bland giganter och hade med sitt bidrag egentligen inte mycket muskler att bidra med, även om det var fint. Låten är godkänd, men kommer hamna i ett register där andra tar överhand. Hon har en speciell röst när hon glider med tonerna och med enkelhet rör sig mellan bröströst och falsett och det fungerade bra live. Hennes beklädnad var lite kul, men i övrigt var scenproduktion lite för tråkig.
Betyg (0–5): | |
Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)
|
|
|
|
PANELEN TILLSAMMANS. |
Måns Zelmerlöw |
Veckans panels åsikter och betyg
. Vad händer när man knappar in ”Skapa mig en Mello-vinnare” i ChatGPT. Det blir detta. Skämt åsido är det en helt okej låt, det följer framgångskonceptet i Mello och Måns som artist är ett fullblodsproffs. Man får det man får helt enkelt, däremot tycker jag att låten inte får fram sin mening trots att den har titeln Revolution. Det saknas ett syfte som inte direkt kommer fram, i alla fall inte när jag ser på framträdandet och lyssnar på studioversionen. Men det kommer absolut att gå bra för honom i tävlingen även i finalen men för mig blir det lite för icke-originellt.
Betyg (0–5): | |
. Måns är tillbaka och det med besked! Vad finns det att inte tycka om med det här? Här har vi hela paketet med en otroligt cool produktion och hans karisma går verkligen rakt genom rutan. Jag tror vi har vår vinnare här och det märktes att han var storfavoriten av alla jubel man hörde i arenan. Jag tycker att hela framträdandet är unikt och man kände verkligen att man tappade hakan efter att ha sett numret.
Betyg (0–5): | |
. Alltså, WOW! Jag säger bara en sak. Här har vi en potentiell Eurovision-vinnare. Måns är ”In it to win it” och hans mäktiga låt och nummer är helt fantastiskt. Det är världsklass på både framträdande och sång. Var lite skeptisk till en början, men efter att ha sett och hört den ett flertal gånger under repen blev jag tillslut övertygad om att detta är årets vinnare, helt klart.
Betyg (0–5): | |
. För min del är det hittills tävlingens vinnare. ”Revolution” gav mig rysningar vid första lyssnandet och tävlingsmomentet höll lika hög klass. Visst, det rapas upp ”Revolution” många gånger och jag behöver lyssna mer till texten för att få ihop vad vi ska göra revolt mot, men jag förlåter det för låten hade allt i övrigt för mig. Samma känsla hade jag när Loreen framförde ”Tattoo”, så självklar. Ursnyggt sjunget, ljudmattan perfekt, perfekta körharmonier, det svarta funkade för mig, konfettin lite ”too much” och fyrverkeriet i klimax – ja Måns bältade så man fick känslan av framfall! Jöns Jönsson Jönsing for the win.
Betyg (0–5): | |
Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)
|
|
|
|
PANELEN TILLSAMMANS. |
Summering. Vad tycker vi om programmet?
OBS! I den här delen är det bara Veckans panel som tycker till.
. Öppningsnumret: Mellanakterna: Programmet i sin helhet: Resultatet: | |
. Öppningsnumret: Mellanakterna: Programmet i sin helhet: Resultatet: | |
. Öppningsnumret: Mellanakterna: Programmet i sin helhet: Resultatet: | |
. Öppningsnumret: De inledande skämten gick inte hem hos mig, men sången ihop med Ace Wilder var såpass brilliant att man snabbt glömde inledningen. Att ta in Nanne Grönvall och köra Carpool Karaoke som artistintro var en genialiskt drag och knyter igen säcken för hennes bidrag 2020 och James Corden. Mellanakterna: Kängan till Bert Karlsson var välförtjänt även om det är vatten under bron sen länge. Så länge att jag inte har det på minnet överhuvudtaget. Sen får man ju inte glömma hans storhet i sammanhanget. Men, man ska inte messa med Melodifestivalen. Man ska inte ge sig in i leken om man inte leken kan tåla. Än en gång underhållande framträdande av Edvin och Keyyo under röstningstillfället. Snälla – ge Edvin ett rättvist nummer att tävla med själv nån gång! Programmet i sin helhet: Resultatet: | |
Topplistor. Hur rangordnar vi deltävlingens bidrag?
|
|
|
| ||||
|
|
|
| ||||
|
|