NYHETSSAMMANFATTNING. Här kommer sammanfattningar av nyhetsläget i Eurovision-bubblan som det såg ut i december 2024.
Eurovision 2025
Arbetet med den kommande Eurovision-upplagan anno 2025 är i full gång och detta är vad vi hittills vet om produktionen.
Värdland, värdstad och värdarena
I slutet av augusti stod det klart att staden Basel i Schweiz har blivit värdstad för Eurovision 2025. I samband med beskedet blev det också officiellt att tävlingen ska hållas i arenan St. Jakobshalle den 13:e, 15:e och 17:e maj nästa år. Det här betyder att nästa års Eurovision äger rum en vecka senare jämfört med både 2023 och 2024 års tävlingar.
Biljetter kommer att släppas med start den 29:e januari, men en stor nyhet för 2025 är att man måste ha registrerat sig i förväg hos den officiella biljettförsäljaren för att kunna köpa biljetter. Det här gäller oavsett om du tänker försöka köpa biljetter vid det första eller de eventuellt senare släppen. Registreringen måste ha skett senast den 10:e januari och hur du gör kan du läsa mer om här.
TV-bolaget SRG SSR, som är värdbolag denna gång, har i december presenterat sin grafiska tolkning kring sloganen United by Music i vilket inkluderar hur scenen i arenan kommer att se ut.
Deltagarlistan är släppt
Under den sista månaden för år 2024 presenterade EBU till sist vilka 38 länder som har anmält sig för att tävla i Eurovision Song Contest 2025. Av de som tävlar kommer 6 att vara direktkvalificerade, vilka blir ”Big Five”-länderna Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien och Tyskland, samt värdnationen Schweiz medan resterande 32 länder behöver kvala genom semifinalerna. Det ska dock tilläggas att det är ett land mer som tävlar i år och det är tack vare att inget land från 2024 hoppat av samt att Montenegro gör comeback efter att senast tävlat i Turin 2022.
De 32 länder som behöver genomgå kvalprogrammen i maj kommer att bli (presenterade i alfabetisk ordning):
|
|
|
|
Det är inplanerat att semifinallottningen, som avgör fördelningen av länderna till de två semifinalerna, kommer att äga rum i Basel den 28:e januari.
Melodifestivalen 2025
Som vanligt utser Sverige sin artist och sitt tävlingsbidrag till Eurovision Song Contest genom Melodifestivalen, som denna gång hålls för 65:e gången i ordningen. Sedan i slutet av sommaren har en hel del nyheter presenterats, bland annat har en antagning ägt rum vilken inbringade 2 794 bidrag (vilket blev en ökning med 170 bidrag jämfört med fjolårets antagning), från vilken en hemlig urvalsjury har valt ut 15 bidrag och därefter har SVT:s Melodifestivalredaktion valt ut ytterligare 15 bidrag. Vilka dessa bidrag med tillhörande artister och låtskrivare är presenterades officiellt vid en fysisk presskonferens den 26:e november.
SVT har även meddelat vilka städer som Melodifestivalen kommer att besöka. Den här gången startar turnén i Luleå den 1:a februari och följer sedan i tur och ordning Göteborg (8:e februari), Västerås (15:e februari), Malmö (22:a februari), Jönköping (1:a mars) och Stockholm (8:e mars). Biljetter till samtliga deltävlingars och finalens samt två genrep och direktsändningar finns till försäljning via den officiella biljettförsäljaren Ticketmaster.
Två ytterligare stora nyheter som har presenterats är att från och med 2025 kommer bara bidragen som hamnar etta, tvåa och trea i respektive deltävling att kvala vidare till slutspelet. Som vanligt går deltävlingarnas vinnare och tvåor direkt till final men nu är det bara de tredjeplacerade låtarna som ges möjlighet att få tävla i Finalkvalet om de två sista finalplatserna. Den andra nyheten gäller att SVT kommer att delvis släppa på spärren kring när tävlingsbidragen får spelas för första gången. Fram till nu har det gällt att direktsänd deltävling är första tillfället men 2025 kommer man att släppa studioversioner dygnet före sändning. SVT lägger heller ingen spärr på finalisterna varför dessa låtar kan spelas obegränsat även efter sändning.
Vilka kommer att tävla i Melodifestivalen 2025?
Foto: ESC-Panelen
Nedan presenteras de fem startfälten som utgörs av grundspelet, dvs. deltävlingarna. De presenteras enligt startordningen.
Samtliga bilder tillhör ESC-Panelen.
Deltävling 1 | Deltävling 2 | Deltävling 3 |
Deltävling 4 | Deltävling 5 |
Hur blir tävlingsupplägget?
Precis som ifjol blir det 30 bidrag som ska tävla vilka har fördelats ut på 6 bidrag om fem deltävlingar. I respektive deltävlingar koras tre vinnare varav två som går direkt till final och en som får en ny chans genom Finalkvalet. Övriga tre bidrag i varje sändning lämnar tävlingen. SVT har i skrivande stund inte bekräftat om det röstningssätt som använts sedan 2022 med att först kora en vinnare och sedan kora nästa vinnare samt finalkvalaren med hjälp av poängutdelning kommer att användas även 2025 eller om det blir ett nytt sätt den här gången. Det får vi anledning att återkomma till senare.
Direkt när den femte deltävlingen är avgjord hålls finalkvalet där de fem tredjeplacerade bidragen får tävla om de sista två finalplatserna. Den första finalisten avslöjas direkt då det blir den av de fem som fick flest röster av de fem i sin deltävling medan de fyra som blir kvar får tävla i en andra omgång där tittarna får rösta på nytt. De nya rösterna adderas till de tidigare där den som nu har fått flest röster får den sista finalplatsen.
Sist ut är själva finalen där de tolv framröstade bidragen får genomgå en omröstning där en av dem koras till vinnare av Melodifestivalen 2025 tillika Sveriges representant i Eurovision Song Contest 2025.
Vem eller vilka blir programledare?
Efter Carina Berg (med Björn Gustafsson som hade hand om mellanakterna) som ledde fjolårets Melodifestival är det nu dags för ännu ett nytt namn att axla den här programledarrollen. Anno 2025 blir det alltså duon Kristina ”Keyyo” Petrushina och Edvin Törnblom som leder festivalen, två personer kända från flera tidigare TV-program och i sociala medier som kommer att ta hand om att öppna programmen, introducera artisterna och ta hand om resultatdelarna, inklusive att i slutet av finalen berätta vilken av låtarna som kommer att få representera Sverige i Eurovision Song Contest 2025.
Övriga nationella uttagningar
Hur ser planerna ut för länderna som har bekräftat deltagande? Några har precis som SVT börjat planera inför vilken slags uttagning de tänker anordna nästa år. Det här är vad vi vet just nu om dessa planer.
Färdiga val av artist OCH tävlingsbidrag
Montenegro: Först ut för säsongen att bli helt klar med både artist och tävlingsbidrag till Eurovision 2025 blev Montenegro, som ju gör comeback efter att senast tävlat i Turin 2022. Det nationella TV-bolaget RTCG höll den 27:e november i den nationella finalen Montesong 2024 som slutade med att låten ”Clickbate” framförd av gruppen NeonoeN vann. Däremot valde gruppen strax efteråt att hoppa av allting och de har nu ersatts av uttagningsfinalens andraplatsbidrag, tillika finalens juryfavorit, Nina Žižić med låten “Dobrodošli”.
Albanien: Det blev den 63:e upplagan av Festivali i Këngës som avgjorde Albaniens artist- och bidragsval till Basel. Av 30 tävlingsbidrag fick en jury välja ut maximalt 18 favoriter (de valde 15 låtar) som fick tävla i finalen där en kombination av närmare 70 procent juryröster och 30 procent publikröster (fördelat på hälften diaspora- och hälften nationell publikröstning) korade en vinnare som blev musikduon Shkodra Elektronike ”Zjerm”. Det är första gången sedan 2013 som Albanien representeras av en musikduo.
Bekräftade artistval
Cypern: I början av september gick TV-bolaget CyBC ut med att de internt valt ut den cypriotiske sångaren Theo Evan som sin representant. Tävlingsbidraget har inte meddelats ännu utan det sker troligen vid en senare tidpunkt under uttagningssäsongen. Det är för övrigt första gången sedan 2017 som Cypern skickar en artist som är född på Cypern.
Nederländerna: Efter många om och men blev det i slutet av oktober till sist tillkännagivet att Nederländerna kommer att tävla i Eurovision 2025 men det kommer inte att bli med Joost Klein som artist, något artisten själv meddelat i sina sociala medier. Istället kommer en ny artist tillsammans med en ny låt att utses via ett internval. Intresserade artister och låtskrivare hade fram till andra hälften av november på sig att skicka in sina förslag på tävlingsbidrag varpå en tillsatt kommitté utsåg sångaren Claude till representant. Vilket bidrag han får med sig till Basel meddelas senare.
Tjeckien: För första gången sedan 2021 kommer Tjeckien inte att hålla i en publik final där en artist och låt röstas fram att bli landets representant i tävlingen. Istället kommer det att bli en intern omröstning mellan olika jurygrupper som utgörs av en tillsatt så kallad fokusgrupp, en expertjury med tidigare ESC-representanter och andra musikexperter samt TV-bolagets eget team. Deras vinnare blev artisten ADONXS (uttalas Adonis) men vilken låt som han ska tävla med har inte tillkännagetts än.
Kommande uttagningar
Belgien kommer att välja artist och bidrag genom en ny upplaga av Eurosong som får åtta deltagande artister. Inför finalen den 1:a februari kommer två program att sändas den 18:e respektive 25:e januari där finalisterna får uppträda med respektive tävlingsbidrag samt covers. I själva finalen avgörs resultatet med hjälp av lika delar jury- som tittarröstning. Startfältet har bekräftats men inga studioversioner har släppts än.
Danmark behåller konceptet med en finalkväll för Dansk Melodi Grand Prix. Från en antagning har åtta bidrag valts ut, men vilka dessa är avslöjas först några veckor inför finalen den 1:a mars rapporterar Eurosong.dk. Enligt tidigare uppgifter kommer finalen att ha samma upplägg som senast med app- och juryröstning. Finalen äger rum i Jyske Bank Boxen i Herning.
Estland skrotar sina semifinaler i år och kör bara på en finalkväll med 16 finalbidrag, varav alla utom ett har valts ut av en urvalsjury. Den sista finalisten koras som wildcard där 20 bidrag tävlar i en egen omröstning som får sitt resultat den 6:e januari. Själva finalen äger rum i två rundor från Unibet Arena i Tallinn den 15:e februari där tittarna tillsammans med en studiojury får rösta fram tre superfinalister och sedan får tittarna rösta fram en av de tre till vinnare. Startfältet har bekräftats och alla studioversioner har släppts.
Finland kör på UMK-konceptet med final med sju bidrag (som valdes ut från 485 inskickade bidrag) från Nokia Arena i Tammerfors den 8:e februari. En månad innan kommer startfältet att presenteras och likt de senaste åren släpps sedan studioversioner och musikvideos till respektive finalist under ett par dagar i januari.
Grekland bryter internvalstraditionen med en finalkväll den 30:e januari som uttagningsmetod. Denna gång kommer maximalt 12 bidrag att tävla där å ena sidan tv-tittarna och å andra sidan två jurygrupper (en grekisk och en internationell) kommer att gemensamt kora en vinnare. Det är första gången på ett decennium där både artist och låt utses i samma final, även om Grekland hade en nationell final även inför 2017 års Eurovision (men då bara i syfte för att utse tävlingsbidraget). Startfältets tävlande har inte bekräftats än.
Irland fortsätter med den publika finalen Eurosong som även denna gång blir en del av talkshowen Late Late Show. Sedan nyheten om antagningen dök upp i höstas har det varit få uppdateringar från TV-bolaget RTÉ om när finalen ska äga rum samt hur många låtar som ska tävla, men på nyårsaftonen kunde podden Éirevision exklusivt avslöja att finalen kommer att ha 6 finalbidrag och själva sändningen hålls i Late Late Show den 7:e februari. Att finalen sänds som del av den sistnämnda har dock varit känt sedan tidigare.
Israel kör vidare på konceptet med HaKokhav HaBa som är en slags Idol-liknande uttagning med auditions, kvalprogram och direktavgörande omröstningar. Till sist kommer en artist att stå som vinnare men det är oklart om en Eurovision-låt väljs i samband med detta eller om det sker genom internval såsom det exempelvis var ifjol. Det finns i skrivande stund inga datumuppgifter om när vinnaren väljs.
Italien kör traditionsenligt sin Festival di Sanremo som även 2025 får 30 tävlande men denna gång utan jokrar från Sanremo Giovani (nykomlingstävlingen körs istället parallellt med den ordinarie tävlingen). Allting inleds den 11:e februari där alla 30 artister uppträder med respektive bidrag, de två följande dagarna uppträder en hälft av startfältet varje kväll och under den fjärde sändningen sjunger artisterna covers. Samtliga kvällar har omröstningar som inför finalen vägs samman för att kora en topp fem, vilka under finalens senare del får göra upp om vinsten. Vinnaren av finalen erbjuds att representera Italien i Eurovision 2025 men om denne tackar nej får TV-bolaget själva utse en representant. Startfältet har bekräftats men inga studioversioner har släppts än.
Kroatien väljer även denna gång artist och bidrag från Dora-uttagningen som får 24 tävlingsbidrag. Dessa kommer att tävla i två semifinaler, vars sändningsdatum ännu inte är bekräftade, där omröstningar korar åtta vinnare per semifinal. Dessa 16 låtar får sedan tävla i finalen där lika delar jury- som tittarröstning korar en vinnare. Det är också bekräftat att finalen sänds den 2:a mars från staden Opatija. Startfältet har bekräftats men inga studioversioner har släppts än.
Lettland behåller Supernova en gång till och denna gång med fler tävlande i den inledande semifinalen, totalt 20 bidrag. Vi har inte fått bekräftat hur många av dessa låtar som sedan kvalar in till finalen men vi vet i alla fall att både jury- och tittarröstning kommer att användas som resultat i bägge sändningarna. Programmen sänds den 1:a och 8:e februari. Låtarna finns ute att lyssna på.
Litauen behåller även de sitt ifjol nyinförda uttagningskoncept, som här heter Eurovizija.LT, där 45 bidrag utvalda från en antagning kommer att tävla om tio finalplatser. Bidragen kommer att fördelas in i fem heats med högst sannolikt nio bidrag per program (om inga undantag från regeln görs) där en studiojury tillsammans med tv-tittarna röstar fram två favoriter per sändning. Likt fjolåret kan bidragen bara kvala en gång, dvs. går ett bidrag inte till final har det tävlat färdigt för denna uttagning. Heaten sänds den 11:e, 18:e och 25:e januari samt 1:a och 8:e februari. I finalen, den 15:e februari, framförs finalisternas låtar innan en jury tillsammans med tittarna väljer ut tre gemensamma favoriter. Därefter får tittarna bestämma vem som ska vinna uttagningen. Startfältet har bekräftats men bara ett fåtal studioversioner har släppts än.
Luxemburg fortsätter med sitt finalkoncept med Luxemburg Song Contest som denna gång får sju tävlingsbidrag. Finalen sänds den 25:e januari och kommer precis som vid fjolårets final att avgöras genom delad jury- och tittarröstning. Startfältet har meddelats och studioversioner har släppts.
Maltas MESC-uttagning återgår 2025 till att bli två semifinaler med 24 bidrag som kommer att tävla om finalplatser. I varje semifinal framträder 12 låtar där en mix av jury- och tittarröster avgör åtta favoriter per sändning. De 16 finalisterna får sedan återkomma i finalen där en vinnare röstas fram, även nu med juryns och tittarnas hjälp. Denna gång kommer de tre sändningarna att visas under samma vecka, i det här fallet den 4:e, 6:e och 8:e februari. Startfältet har bekräftats men inga studioversioner har släppts än.
Norge frångår för första gången under 2020-talet att ha heats inför sin final, dvs. det blir bara en finalkväll som denna gång kommer att sändas från Oslo Spektrum den 15:e januari där tio bidrag kommer att tävla om vinsten. NRK har förutom konceptet bekräftat att finalen ska äga rum lördag den 15:e februari i Oslo Spektrum. Det är första gången sedan 2022 som huvudstaden är finalvärd. Trion Marte Stokstad, Tete Lidbom och Markus Neby blir programledare. Stokstad har tidigare även varit Norsk ESC-kommentator och kommer i den nationella finalen vara i samma roll. Tävlingsbidragen, som för övrigt blir tio till antalet kommer att presenteras officiellt den 16:e januari, dvs knappt en månad inför finalen äger rum.
Polen återgår till att hålla en nationell final, men till skillnad mot den senaste (2023) finalen är det nu bara upp till tv-tittarna att rösta fram en vinnare. Man har bara med jurys som backup ifall tittarröstningen på något sätt skulle haverera. Finalen är planerad till den 14:e februari medan startfältet inte har offentliggjorts än.
Portugal kör på sitt Festival da Canção-koncept där 20 bidrag har valts ut, varav 14 låtar har skapats av låtskrivare som bjudits in internt och 6 låtar av låtskrivare som skickade in sina låtar via en öppen antagning i höstas. Vilka dessa artister och låtar är har inte presenterats än, däremot har låtskrivarna varit kända sedan en tid tillbaka. Likt föregående upplaga blir det först två semifinaler med tio låtar per program. Resultaten där avgörs i två rundor – först får en jury tillsammans med tittarna kora fem gemensamma favoriter varpå tittarna utser ett sjätte wildcard. De 12 låtar som sedan går till final får tävla i en omgång där regionala jurys och tv-tittarna korar en vinnare. Sändningarna äger rum den 22:a februari samt 1:a och 8:e mars. Portugal blir således även denna gång bland de sista att utse sin ESC-representant.
San Marino hade från början tänkt fortsätta med Una voce-konceptet, men nu i slutet av året kom besked att uttagningen får några förändringar, däribland ett nytt namn (San Marino Song Contest) och den final som var inplanerad att äga rum den 22:a februari kommer nu att hållas den 8:e mars. Det innebär att San Marino blir ett av de sista länderna att utse sin representant till tävlingen (det sker samma kväll som Portugals och Sveriges finaler). Än så länge har det nationella TV-bolaget SMRTV inte kommenterat om det blir några ytterligare förändringar, annars är tanken att de auditions som hållits under hösten ska leda till heats i februari där en jury bestämmer finalisterna.
Serbien får för fjärde säsongen i följd konceptet Pesma za Evroviziju där denna gång 30 låtar ska tävla genom två semifinaler. En kombination av jury- och tittarröster avgör 16 bidrag, åtta per semifinal, som når finalen. Väl där används samma metod igen men nu för att kora uttagningens vinnare. Sändningarna är planerade till den 25:e och 27:e februari medan finalen hålls den 1:a mars. Startfältet har bekräftats men inga studioversioner har släppts än.
Slovenien låter jury och tittarna i en publik final vara med och påverka vilken artist och låt som ska få representera Slovenien i Eurovision 2025 (efter två år med interna val). Denna gång kommer 12 bidrag att tävla där först ett okänt antal jurygrupper delar ut poäng och de två låtar som gillats mest får tävla vidare i en andra omgång där enbart tittarröster korar den slutgiltiga vinnaren av EMA 2025. Finalen sänds den 1:a februari. Startfältet har bekräftats men inga studioversioner har släppts än.
Spanien är inne på fjärde säsongen med Benidorm Fest som likt de föregående säsongerna avgörs genom två semifinaler och en final. Flera förändringar är det dock i denna upplaga, bland annat att den tidigare demoskopjuryn är borta vilket gör att resultaten blir nu 50/50 mellan den spansk-internationella juryn och tv-tittarna i alla tre sändningar. Dessutom har TV-bolaget RTVE, som producerar uttagningen, bestämt att när de berättar vilka som har kvalat vidare till finalen görs detta utan inbördes ordning. I uttagningen tävlar åtta bidrag per semifinal där omröstningarna korar fyra bidrag till final. Man använder sedan samma metod i finalen men nu för att kora en vinnare. Startfältet har bekräftats och samtliga studioversioner har släppts.
Tyskland byter koncept helt och hållet denna gång efter år av (mer eller mindre) dåliga slutplaceringar. Denna gång har TV-bolaget ARD tagit in den tidigare tyska TV-personligheten Stefan Raab som bland annat kommer att sitta med i den jury som väljer ut finalisterna. Upplägget för den nya uttagningen Chefsache ESC 2025 kommer i vart fall att bli först tre inledande heats den 14:e, 15:e och 22:a februari där juryn har enhällig makt att bestämma vilka som ska gå vidare i programmet och vilka som ska åka ut. Väl i final är rollerna ombytta, dvs. då får tittarna kora sin vinnare som blir nästa representant för Tyskland i Eurovision Song Contest. Det är inte känt hur många av de 24 artisterna som kommer att kvala in till finalen, däremot kommer sändningarna att ske från en TV-studio i staden Hürth som ligger strax utanför Köln. Finalen sänds den 1:a mars och det har varit ett stort intresse att skicka in låtar och artistansökningar.
Ukraina håller även denna gång i finalen Vidbir som får tio tävlande varav nio som valts ut av en jury och ett tionde bidrag som väljs ut genom en wildcardomröstning (bland tio bidrag som kvarstår efter urvalsjuryns slutgiltiga granskning). I finalen avgörs resultatet av en tremannajury och tv-tittarna, där det är publiken som har fått app-rösta fram vilka som ska utgöra juryn. Finalen sänds den 8:e februari. Startfältet har bekräftats men inga studioversioner har släppts än.
Planerade uttagningar (som saknar datum eller andra uppgifter)
Armenien har inplanerat att återinföra uttagningen Depi Evratesil, som senast användes inför Eurovision 2020. TV-bolaget AMPTV har ansökningsprocessen igång till den 10:e januari, därefter utses startfältet. Ett mer exakt tävlingsupplägg är i skrivande stund däremot inte känt.
Island planerar att genomföra ännu en upplaga av Söngvakeppnin där tio bidrag ska tävla. Vilka dessa är presenteras någon gång efter årsskiftet men TV-bolaget RÚV hade inte vid skrivande stund talat om hur uttagningen kommer att gå till denna gång även om det finns ett program på 90 minuter schemalagt den 8 februari.
Moldavien hade strax innan årsskiftet stängt antagningen till sin Etapa Națională 2025 som kommer att bestå av ett juryurval, en liveaudition och final. Några datum för de två sistnämnda tillfällena hade inte offentliggjorts när denna artikel publicerades.
Bekräftat att artist och bidrag utses internt
Schweiz: Värdnationen kommer precis som de gjort varje säsong sedan ESC 2019 att utse artist och tävlingsbidrag internt. I augusti hölls en öppen antagning som fick in 431 förslag på låtar, vilka har skickats vidare till en expertjury och en publikpanel som tillsammans får rösta fram en vinnare. Det är inte första gången som ett ESC-värdland väljer artist och bidrag internt, exempel på tillfällen var när Nederländerna hade värdskapet 2021 och när Storbritannien hade värdskapet 2023 (även om det delades med Ukraina 2023 som hade en nationell final).
Storbritannien: BBC i Storbritannien har än en gång meddelat att de även denna gång planerar att utse artist och bidrag till Eurovisionen internt. Dessa innefattar bland annat ett brett samarbete mellan såväl BBC Studios som olika skivbolag. BBC har även anställt musikproducenten och låtskrivaren David May som kommer att vara med i processen att utse valet. Exakt när under säsongen vi kan förvänta oss ett besked om vilken artist och låt som har valts ut är inte känt, ifjol gick BBC ut med detta redan före årsskiftet något som blev unikt då det var första gången någonsin en brittisk ESC-akt blev känd redan året innan Eurovision äger rum.
Österrike: I somras offentliggjorde Österrikes nationella TV-bolag ORF sina planer för uttagningen genom ett Instagraminlägg av Peter Schreiber. Han sitter med i den grupp inom ORF som beslutar om artist och tävlingsbidraget. Sedan inbjudan lades ut har artister kunnat ansöka, men nu i september avslutades den och därmed kan processen att börja utse en artist och låt påbörjas. Det är inte första gången landet väljer internt, faktum är att vi får gå tillbaka till 2015 då ORF senast höll en publik uttagning för detta ändamål (då man för övrigt var värd för tävlingen).
Ännu inte helt bekräftat hur artist/bidrag ska utses
Australien: har bara bekräftat deltagande men inte hur de ska välja artist och tävlingsbidrag.
Azerbajdzjan: Det är i skrivande stund okänt hur Azerbajdzjan ska utse artist och tävlingsbidrag. Fram till den 15:e september pågick en antagning där intresserade låtskrivare och artister gavs möjlighet att skicka in tävlingsbidrag. I regelverket behövde man följa det som gäller för Eurovision i stort, däribland att tävlingsbidraget ska vara ett nyskrivet originalverk som inte är eller har varit publicerad på offentliga kanaler, åtminstone inte före den 1:a september 2024. Enligt ESCToday.com skickades det in 154 bidrag varav minst 49 procent av dessa låtar ska ha gjorts av låtskrivare som är medborgare i landet.
Frankrike: har bara bekräftat deltagande men inte hur de ska välja artist och tävlingsbidrag.
Georgien: har bara bekräftat deltagande men inte hur de ska välja artist och tävlingsbidrag.