PANELENS PROJEKT. I år (2024) uppmärksammar vi 20-årsjubileumet med Eurovisions semifinalsystem. Vi har tidigare presenterat 292 låtar som har tävlat i dessa program men inte fick någon finalplats och nu tänkte vi göra våra topplistor. Denna gång är det vår skribent Lukas som har gjort sina val och i denna del presenteras topp 5!
Plats 5: Nederländerna 2024
Joost Klein
”Europapa”
Motivering: Hela situationen är djupt tragisk. En personlig favorit som också blir en stor publikfavorit live, klarar finalplatsen med råge, och sen så kommer nyheterna ingen hade önskat sig. Joost far i luven på en kameraman, varpå EBU återkallar hans ackreditering. Allt väl så här långt. Men sen kör man på den kollektiva bestraffningen och sparkar ut hela delegationsteamet och diskvalificerar landet. Här kan en och annan säkert undra om det är ett beslut värt att ifrågasätta, men om man frågar mig så tror jag det bästa hade varit att låta bidraget stå kvar som tävlande, fast att man sänder ut semifinalframträdandet. Liknande situation som inträffade Island 2021 (man kablade ut uppträdandet från ett rep innan en av artisterna insjuknade i Covid).
Detta hade nog givetvis skapat diskussioner det med, men jag tror att det kanske inte hade blivit lika hetsigt i det långa loppet som det blivit nu. Till all lycka annonserade Nederländerna att de kommer vara med i ESC nästa år, men Joost Klein har föga förvånande bestämt sig för att inte göra något nytt försök. Det kan man knappast klandra honom för.
ESC-resultat: Låten placerade sig på andra plats med 182 poäng i sin semifinal. Vi har valt att låta detta bidrag kunna ingå i projektet ’utröstade låtar’ i och med att låten inte fick tävla i finalen trots att den röstades vidare dit. Beslutet om att låten inte fick tävla i ESC-finalen togs av EBU.
Plats 4: San Marino 2008
Miodio
”Complice”
Motivering: En sistaplats i semin redan vid debuten kan ha bidragit till hur snett San Marino kommit in i ESC. Ett onödigt hårt öde för en låt som förvisso kanske hade svårt att hävda sig just där och då. 2008 var kanske inte alla på humör för melankolisk rock. Men som gubbe mot strömmen hyllar jag denna låt mot skyarna och berömmer den just för dess vackra melankoli framförd av sångaren som på det stora hela gör ett bra jobb. San Marino har inte lyckats toppa denna låt sedan dess enligt mitt personliga tycke, även om man varit nära ett par gånger de senaste tre åren.
ESC-resultat: Låten placerade sig på 19:e (sista) plats med 5 poäng i sin semifinal
Tredje plats: Cypern 2011
Christos Mylordos
”San Aggelos S’agapisa”
Motivering: Ställer man denna låt i proportion till vad Cypern skickat på senare år är det som två parallella universum. Detta är långt ifrån den konstruerade, plastiga radio/danspopen som Cypern tävlat med så ofta nuförtiden. Men jag kommer också ihåg att denna låt inte väckte så stor entusiasm hos någon – att dessutom gå ut direkt efter Sveriges Eric Saade var rena mardrömslottningen för Cypern – och jag fick sitta och uppskatta låten i ensamhet, fram tills jag kom över ett klipp från Inför ESC 2011 där finlandssvenske Thomas Lundin öste beröm över låten och sa att den var ”stark, berörande och på riktigt. En ung man som håller upp sitt blödande hjärta modigt och visar det för oss.” De hyllningskörerna stämmer jag så klart in på och vill gärna lägga till att när man sjunger om hjärtesorg (som detta handlar om) finns alltid risken att en låt kan uppfattas som gnällig. Men pga just denna låts arrangemang – där balladen slår över till hårdrocksriff och mycket dramatik – så faller låten inte ner i den fallgropen.
ESC-resultat: Låten placerade sig på 18:e plats med 16 poäng i sin semifinal
Andra plats: Slovenien 2005
Omar Naber
”Stop”
Motivering: Slovenien är ännu ett land som skaffat sig en märkvärdig profil i tävlingen, och det är sällan man vet vad man ska förvänta sig att de ska skicka. Denna låt anser jag vara ett exempel på just det. Från lättuggad pop till vad vi fick se här. En nervig ballad med svärtad text som sen exploderar till en tung rocklåt. Skulle kunna vara hämtad ur en dystopisk rockopera – och det menar jag på bästa möjliga manér. Jag har själv sjungit en gång i tiden och även om min sångröst varit ganska oflexibel så hade den passat perfekt till just den här typen av låt. Dessvärre lutade de musikaliska trenderna åt ett helt annat håll och det blev ingen finalplats för Slovenien. Denna låt har dock på senare år fått lite av en revival och andra ESC-fans jag pratat med har hållit med mig om att den skulle ha förtjänat bättre. Det samma kan dock inte sägas om Omar Naber, som sex år efter ESC 2005 åkte in i fängelse där han fick sitta av sju månader. Han skulle dock jobba vidare och kom tillbaks 2017, med en klart sämre låt som genererade ett ännu sämre resultat.
Det var faktiskt lite osäkert vilken låt jag skulle ha som vinnare bland alla som åkt ut. ”Stop” var faktiskt en god kandidat att bli min etta, men in i det sista fick den lämna plats åt låten nedan.
ESC-resultat: Låten placerade sig på 12:e plats med 69 poäng i sin semifinal
Lukas’ vinnare över utröstade semifinalbidrag
Max Jason Mai
”Don’t Close Your Eyes”
Motivering: Här kan jag för all del påpeka att det varit lite krona eller klave vilken av denna låt eller min slutliga silvermedaljör som jag egentligen skulle ha som vinnare. Jag minns att jag hade höga förväntningar på Slovakien anno 2012, att de skulle ta sig till final och bräcka den där 18:e platsen från 1996 man inte mäktat med att slå tidigare, just för att denna hårdrocklåt stack ut från så mycket annat. Live i Baku fungerade dessvärre ingenting. Ljudmixningen av musikbakgrunden blev helt åt skogen, och framför allt visade sig Max Jason Mai bli alltför kort i rocken som livesångare. När det sen visade sig att Slovakien slutade på en mycket oförtjänt sistaplats hoppade man av och har inte synts till sedan dess. Studioversionen av låten är fortsatt en riktig stänkare, och jag kommer ofta tillbaks till den när jag känner att jag behöver energi. Hade jag bara gått på det hade denna gjort upp med Ungern 2018 kring vilken som skulle varit min favoritlåt i ESC alla tider.
ESC-resultat: Låten placerade sig på 18:e (sista) plats med 22 poäng i sin semifinal
Då var hela Lukas’ topplista presenterad, håller du med om valen eller hade du valt in några andra låtar? Kommentera gärna!