Lukas topp 30: Utröstade semifinalister i Eurovision (del 3)

PANELENS PROJEKT. I år (2024) uppmärksammar vi 20-årsjubileumet med Eurovisions semifinalsystem. Vi har tidigare presenterat 292 låtar som har tävlat i dessa program men inte fick någon finalplats och nu tänkte vi göra våra topplistor. Denna gång är det vår skribent Lukas som har gjort sina val och i denna del presenteras plats 20 till 16.

 

Plats 20: Montenegro 2018

Vanja Radovanović
“Inje“

Motivering: På pappret så kändes det som Montenegro hade gjort helt rätt inför 2018. Man visste under denna tid att Balkanballaden som form av låt ofta brukade generera bra resultat för många länder i hela forna Jugoslavien. Det hade Montenegro fått erfara själva såväl 2014 (första finalplatsen) som 2015 (bästa placering som självständig nation) och man fick sin lilla del av kakan. Så vad gick snett här? Klädvalet på Vanja kanske kan ifrågasättas i första hand, men också att han framstod som ganska osäker under hela framträdandet och en viss sladd på sista tonen. Men här kan man givetvis också undra – var det här som Balkanballaden började tappa i betydelse? Det har inte direkt blivit stapelvara sen dess, och de få gånger den synts till har den inte direkt rosat resultatlistorna.

ESC-resultat: Låten placerade sig på 16:e plats med 40 poäng i sin semifinal

 

 

Plats 19: Österrike 2021

Vincent Bueno
”Amen”

Motivering: Sett i backspegeln var 2020 års upplaga inte särskilt stark i min bok, och följaktligen skulle inte 2021 bli det heller. Det var ganska talande att av de artister som slutade i topp 2 var det ingen som var en återkommande akt. Inte så värst hjälpt av att många artister från 2020 kom tillbaks med sämre låtar. Vincent Bueno däremot var undantaget som bekräftade regeln. Jag hade hoppats att denna skulle smyga sig vidare genom starkt jurystöd, men det skulle sannerligen inte jag få mycket för, då inte ens dem ville ha låten vidare (11:a hos juryn). Att man istället föredrog låtar från San Marino eller Moldavien (vari det gick en del rykten om röstfusk i sistnämnda fallet) övergår mitt förstånd här.

ESC-resultat: Låten placerade sig på 12:e plats med 66 poäng i sin semifinal

 

 

Plats 18: Serbien 2009

Marko Kon & Milan Nikolić
”Cipela”

Motivering: 2008 och 2009 hade man ett ganska märkligt system med semifinalerna – tittarna fick bestämma 9 av de 10 finalisterna, varpå en jury fick välja finalist av de övriga låtarna som tittarna valde bort. Detta system skulle visa sig övertid ganska impopulärt då det i 75% av fallen ledde till att 10:e-platsen fick stryka på foten. Ett system som inte fungerade. Att denna låt skulle missa finalen till Kroatiens snarkpiller samma år (den var framröstad av juryn) känns bara fel. Tyckte denna låt var underhållande och kände att den var ganska uppfriskande med tanke på vad Serbien brukade skicka tidigare.

ESC-resultat: Låten placerade sig på 10:e plats med 66 poäng i sin semifinal. De gick inte vidare till finalen då tittarnas topp nio tillsammans med ett juryval gick vidare till finalen och denna låt blev inte juryns val.

 

 

Plats 17: Cypern 2008

Evdokia Kadi
”Femme fatale”

Motivering: Ytterligare en låt som jag emellanåt undrat över varför den inte kom högre än vad den gjorde. Måhända att den kanske hamnade i skuggan av Ukrainas bidrag som fiskade lite i samma vatten där med Femme Fatale-looken, medan jag tyckte denna ändå kändes mer egensinnig och originell, och kunde på något sätt ta till mig denna betydligt mer. Överlag verkar Cypern ha haft det ganska kämpigt de få gånger man kört på låtar som klingat lokalt (mer om detta i en annan låt), och kanske därför har man dragit sig bort från det fullständigt, vilket är synd.

ESC-resultat: Låten placerade sig på 15:e plats med 36 poäng i sin semifinal

 

 

Plats 16: Schweiz 2012

Sinplus
”Unbreakable”

Motivering: För de som följt ESC-Panelen under en längre tid kan det bli så att vissa låtar som jag lyfter upp här kan kännas bekanta, och det beror på att jag för fem år sen gjorde en topplista över låtar jag tycker borde ha kommit högre. Vissa låtar kan jag redan ha lyft upp i tidigare delar, andra kommer garanterat dyka upp senare, och här är ytterligare ett exempel. En fräsch, upplyftande och lite kaxig rocklåt som jag tyckte gjorde sig bra i sammanhanget, och hade säkert stuckit ut desto mer i en final som i slutändan blev ganska slätstruken. Kanske kunde en del av fiaskot härledas till sångarens stukade uttal…?

ESC-resultat: Låten placerade sig på 11:e plats med 45 poäng i sin semifinal, bara åtta poäng från att kvala in till finalen!

 

 

I nästa del följer bidragen som placerade sig på Lukas’ topplistas plats 15 till 11. Missa inte det!

 


 

Kommentera