Lukas topp 30: Utröstade semifinalister i Eurovision (del 2)

PANELENS PROJEKT. I år (2024) uppmärksammar vi 20-årsjubileumet med Eurovisions semifinalsystem. Vi har tidigare presenterat 292 låtar som har tävlat i dessa program men inte fick någon finalplats och nu tänkte vi göra våra topplistor. Denna gång är det vår skribent Lukas som har gjort sina val och i denna del presenteras plats 25 till 21.

 

Plats 25: Irland 2009

Sinéad Mulvey & Black Daisy
”Et cetera”

Motivering: 2009 är ett år där jag fick se många av mina favoriter åka ut med huvudet före och den första av dessa är Irland. Bort med plastkalkoner och in med ett tjejrockband som andades en del Sahara Hotnights och Paramore. Måhända att det kanske blev lite för mycket Camp Rock-vibbar över det hela…? Trots det ett ganska taskigt öde med tanke på vad som gick vidare istället.

ESC-resultat: Låten placerade sig på 11:e plats med 52 poäng i sin semifinal, man var bara 14 poäng från att nå en säker finalplats.

 

 

Plats 24: Grekland 2018

Gianna Terzi
“Oneiro mou“

Motivering: ”Det är precis det här jag vill höra från Grekland!” var en tanke som jag hade när den här låten kom ut inför 2018. Vid detta läge hade Grekland vinglat till och visste inte vilken väg de skulle gå, då man antingen missat final eller placerat sig lågt. Detta kändes som rätt steg att gå… om man inte tar i beaktande vad som faktiskt hände på vägen. En nationell final planerades, men fick skrotas då 4 av de 5 skivbolag som skulle vara med och sponsra med såväl låtar som monetärt stöd vägrade skjuta till pengarna. Detta kan eventuellt ha vittnat om man att man inte såg ESC som en bra plattform för att marknadsföra sina bidrag, och skickar inte direkt så bra signaler. Yianna Terzi kändes också ganska utlämnad på scen och drunknade uppenbarligen i konkurrensen.

ESC-resultat: Låten placerade sig på 14:e plats med 81 poäng i sin semifinal

 

 

Plats 23: Belarus 2009

Petr Elfimov
”Eyes That Never Lie”

Motivering: Sa jag att 2009 var ett år där knappt någonting gick min väg? Jo det gjorde jag visst, och här var vi ytterligare ett exempel på det. Här ser vi också en annan tendens till vad för musik jag dras till. Är det inte låtar med mörka ljudvärldar och texter så är det rock! Speciellt om de levereras starkt, med stabila röster och tyngd. En intressant detalj var att när låten finputsades med produktionen inför ESC kallade man in experthjälp i form av Tero Kinnunen, som bland annat jobbat med Nightwish. Belarus bästa bidrag, som även denna förtjänade bättre.

ESC-resultat: Låten placerade sig på 13:e plats med 25 poäng i sin semifinal

 

 

Plats 22: Tjeckien 2024

Aiko
”Pedestal”

Motivering: Det finns ett gissel som jag ständigt stöter på när jag ska recensera låtar, och det är att de flesta upplagor blir mättade med en typ av dansant pop som andas girlpower. Och då sitter jag där med dumstruten på huvudet för att jag inte går igång på dem. Måhända hör inte denna låt hemma i kategorin rent musikaliskt, men som den andades just girlpower på riktigt, tyckte jag! Aiko sätter upp sig på piedestalen, och har fått nog med vårt bullshit – och jag tror på det. Här fanns en udd och en aggressivitet som få låtar som ska gestalta budskapet kommer i närheten av. Men kanske föll den här låten på startnumret? Att gå efter storfavoriten Nemo var inte direkt tursamt, ej heller att första halvan av semifinalen bestod av nästan enbart kvinnliga solister!

ESC-resultat: Låten placerade sig på 11:e plats med 38 poäng i sin semifinal, bara 6 poäng från att nå finalen!

 

 

Plats 21: Finland 2015

Pertti Kurikan Nimipäivät
”Aina mun pitää”

Motivering: Denna låt har fått oförtjänt mycket kritik inte bara under tävlingen utan desto mer i efterhand, legitim eller ej. ”Skränigt!” ”Varför göra ett politiskt statement?” I likhet med vissa andra låtar har jag tyckt att kritiken ofta levererats på ett ganska oschysst sätt, och så även här. Jag hade tvärtom ganska stor respekt för PKN, de bara gör sin grej och struntar i allt annat. Precis som man förväntar sig av ett punkband. Det är just det som jag kan tycka är grymt med just Hardcorepunk överlag, det finns i princip inga regler. Man bara gör en låt där man kan sjunga ut om vad man irriterar sig på och skriver en låt utefter det. Den är kompromisslös på det sättet.

ESC-resultat: Låten placerade sig på 16:e (sista) plats med 13 poäng i sin semifinal

 

 

I nästa del följer bidragen som placerade sig på Lukas’ topplistas plats 20 till 16. Missa inte det!

 


 

Kommentera