Sammanfattade Eurovision-nyheter, juli 2024

NYHETSSAMMANFATTNING. Här kommer sammanfattningar av nyhetsläget i Eurovision-bubblan som det såg ut i juli 2024.

 

Eurovision 2025

Arbetet med den kommande Eurovision-upplagan anno 2025 är i full gång och detta är vad vi hittills vet om produktionen.

 

Basel eller Genève blir värdstad för Eurovision 2025

Under den här sommaren pågår arbetet med att välja ut värdstad och tävlingsarena för nästa års Eurovision. Efter en första initial process stod det mellan de schweiziska städerna Ben (med Biel), Basel, Genève och Zürich varpå värdbolaget SRG SSR valde att gå vidare med alternativen för Basel respektive Genève. Vem av de två städerna som får uppdraget är planerat, enligt en uppdatering från ESCToday.com, att offentliggöras den 30:e augusti.

 

Vilka tävlingsdatum kan det bli?

Än så länge finns inga officiella datum när nästa års Eurovision kommer att äga rum, det kommer troligen bli klart i samband med att värdstaden meddelas i augusti. Dock skriver SRG SSR i sitt pressutskick att tävlingen planeras att hållas i maj såsom det varit i samtliga Eurovision sedan 30 år tillbaka i tiden (även om såklart fler Eurovisioner än så har hållits i maj månad).

Om upplägget med två semifinaler och en final fortsatt är aktuell, och ESC 2025 hålls i maj som planerat, är följande datum i så fall aktuella (förutsatt att sändningsdagarna blir tisdag, torsdag och lördag):

  • Vecka 19, dvs. den 6:e, 8:e och 10:e maj
  • Vecka 20, dvs. den 13:e, 15:e och 17:e maj
  • Vecka 21, dvs. den 20:e, 22:a och 24:e maj
  • Vecka 22, dvs. den 27:e, 29:e och 31:a maj (här skulle vinnaren bli meddelad natt mot den 1:a juni)

 

Annat kring produktionen

Tävlingens Core Team, dvs. de personer som ingår i produktionens ledningsgrupp under det år som man har ansvar för tävlingen, har offentliggjorts. TV-bolaget SRF:s underhållningsdirektör Reto Peritz samt TV-bolaget RTS’ verksamhetschef Moritz Stadler har utsetts till programmets exekutiva producenter. Övriga roller har tilldelats Bernhard Spahni (Projektledningskontorets chef), Manfred Winz (ekonomichef), Nadja Burkhardt-Tracol (eventchef), Aurore Chatard (säkerhetschef), Kevin Stuber (jurist), Thomas Pittino (marknadsföringschef), Vassilis Donikian (HR-chef), Nicole Beutler (Chef för Public Affairs), Henriette Engbersen (Public Value) samt Till Jendly (assistent).

Dessutom kommer Christer Björkman att bli tävlingsproducent, en roll han tidigare haft i ESC 2013, 2016, 2017, 2018, 2019 och 2024, och Tobias Åberg, som är produktionschef, att ingå i Core Team.

 

Preliminär deltagarlista

Här listar vi de länder vars TV-bolag fram till 31:a juli hade uppgett till säkra källor* att de vill delta i Eurovision 2025. Notera att länderna listas i bokstavsordning** och att listan fylls på kontinuerligt i takt med att länder lämnar besked om sitt eventuella deltagande. Efter varje land anges också hur långt de har kommit i sin produktion:

  • – Namn efter land innebär att ett artistval är gjort
  • – Namn i kursiv stil innebär att landet planerar att välja artist/bidrag genom en uttagning
  • – Om namn efter land saknas innebär det att landet ännu inte har gått ut med information om sitt kommande val.

 

 

Belgien – Eurosong 2025

Cypern – Internval

Danmark – Dansk MGP 2025

Finland – UMK 2025

Italien – Festival di Sanremo 2025

Kroatien

Lettland – Supernova 2025

Luxemburg – Luxemburg Song Contest 2025

Malta – MESC 2025

Norge – Norsk MGP 2025

 

Portugal

San Marino – Una voce per San Marino

Schweiz (värdland) – Internval

Serbien – Pesma za Evroviziju 25

Spanien – Benidorm Fest 2025

Storbritannien

Sverige – Melodifestivalen 2025

Tyskland

Österrike – Internval

 

Noteringar

* Eftersom det bara är indikationer om deltagande så ska listan endast ses som preliminär. Detta även om det i många fall förekommer bekräftelser på förberedelser kring nationella uttagningar. Med största sannolikhet lär EBU presentera den fullständiga deltagarlistan någon gång i slutet av 2024 eller början av 2025 och först vid det tillfället vet vi exakt hur många länder som kommer att delta i Eurovision Song Contest 2025.

** Tills den officiella deltagarlistan dykt upp gör vi ingen skillnad på om om ett land är en eventuell semifinalist eller direktkvalificerad till finalen.

 

 

Melodifestivalen 2025

Melodifestivalen 2025 är planerad att vara den 65:e Eurovision-uttagningen som Sveriges Television anordnar för att utse Sveriges artist och tävlingsbidrag, i det här fallet till ESC 2025.

Till och med den 30 juni 2024 hade SVT bara bekräftat till fansajten ESCToday.com att uttagningen kommer att äga rum men inga fler detaljer än det, exempelvis saknas det officiella tävlingsregelverket som annars brukar bli publicerat runt midsommartid. Vi inväntar även besked gällande exempelvis programledarval, vilka artister och låtar som ska tävla samt när och var i Sverige som uttagningen kommer att äga rum under den kommande uttagningssäsongen.

 

 

Övriga nationella uttagningar

Hur ser planerna ut för länderna som har bekräftat deltagande? Några har, precis som SVT, börjat planera inför vilken slags uttagning de tänker anordna nästa år. Det här är vad vi vet just nu om dessa planer.

 

Belgien: Redan innan Eurovision 2024 var avgjord kunde den belgiska ESC-kommentatorn Peter Van de Veire presentera till Songfestival.be att nu när flamländska belgiska TV-bolaget VRT till 2025 får tillbaka uttagningsansvaret från fransktalande belgiska TV-bolaget RTBF planeras det för en comeback för Eurosong, som återinfördes 2023 men fick en paus under 2024 när RTBF utsåg artist och bidrag internt. Exakt omfång av upplagan är dock inte bekräftad.

 

Cypern: Enligt uppgifter till sajten Eurovisionfun.com kommer det cypriotiska TV-bolaget ännu en gång att hålla ett internt val för att utse artist och tävlingsbidrag. Vem det blir som får representera Cypern i tävlingen presenteras vid ett senare tillfälle under säsongen.

 

Danmark: TV-bolaget DR var tidigt ute med att berätta att nästa års final i Dansk Melodi Grand Prix kommer att äga rum i Jyske Bank Boxen i Herning lördagen den 1:a mars 2025. Det finns dock i skrivande stund inget regelverk presenterat för uttagningen utan det släpps senare.

 

Finland: TV-bolaget Yle kommer nu i augusti hålla en öppen antagning för tävlingsbidrag till nästa års upplaga av UMK (Tävlingen för ny musik) som återigen blir Finlands Eurovision-uttagning. Regelverket, som finns presenterat på flera olika språk, visar att det troligen blir ett snarlikt upplägg även för den kommande UMK-finalen.

 

Italien: Precis som tidigare kommer Festival di Sanremo att användas för att utse Italiens artist och tävlingsbidrag till Eurovision 2025. En del nyheter är att vänta, däribland att startfältet inte kommer att innehålla några s.k. Sanremo Giovani-finalister, utan det kommer bara att vara s.k. etablerade artister i startfältet. Istället hålls Giovani-finalen som en separat final i samband med festivalveckan. I övrigt är upplägget snarlikt från tidigare år, vilket betyder att det blir fyra för-kvällar och en final där artisterna under förkvällarna får uppträda och genomgå olika omröstningar innan finalen korar en vinnare. Festival di Sanremo har även fått en ny programledare och konstnärlig ledare som heter Carlos Conti.

 

Lettland: Något tidigare än vanligt har det lettiska TV-bolaget LTV bekräftat att formatet Supernova fortsätter som Lettlands Eurovision-uttagning 2025. Det blir tionde gången den används sedan introduktionen 2015. Tävlingsbidrag kan skickas in från och med 20:e augusti, läs mer om det här.

 

Luxemburg: Det nationella TV-bolaget RTL har precis bekräftat att de för ett andra år kommer att hålla finalen Luxemburg Song Contest som nationell uttagning till Eurovision 2025. Det betyder att landet deltar i tävlingen för andra året i följd. Fram till midnatt den 6:e oktober kommer man att kunna skicka in bidrag (läs mer om det här) via en öppen antagning. Därefter kommer en internationell jury lyssna igenom alla inskickade låtar och tillsammans välja ut några av dessa låtar som får tävla i en uttagning. Det finns ännu inget officiellt datum när uttagningen ska sändas utan det blir officiellt senare. Samma gäller med hur många låtar som juryn väljer ut till startfältet. Däremot är det officiellt att finalens vinnare kommer att få representera Luxemburg vid Eurovision 2025 i Schweiz.

 

Malta: Det maltesiska TV-bolaget PBS valde även i år att anordna ett så kallad låtskrivarcamp där olika artister och låtskrivare träffades för att skriva musik tillsammans. Tanken var, enligt det regelverk som publicerades inför, att låtar skulle skrivas till både Eurovision och Junior Eurovision. Det finns däremot inga regler för uttagningen MESC 2025 än även om regelverket säger att låtarna som skapades skulle anpassas efter både den nationella uttagningen och Eurovision/Junior Eurovision.

 

Norge: Efter det att EBU hade presenterat sin rapport om de händelser som skedde under Eurovision i Malmö har NRK gått ut och bekräftat att Norge kommer att delta i Schweiz 2025. NRK kommer även denna gång att använda sig av Norsk MGP som uttagning, däremot saknas uppgifter om hur upplagan kommer att se ut. Det enda bekräftade just nu är att en antagning kommer att hållas som avslutas i mitten av september, dock har det inte sagts när den öppnar (eller om den redan har öppnat).

 

San Marino: TV-bolaget SMRTV har, till fansajten ESCToday.com, bekräftat att San Marino ska delta i Eurovision 2025 och att såväl artist som tävlingsbidrag ska utses via Una voce per San Marino. Det är således fjärde gången i rad (eller för sjätte gången) som landet låter en uttagning avgöra artist- och bidragsvalet. Alla tidigare gånger landet har deltagit i Eurovision, med undantag för åren 2018 samt bidragsvalet 2020, har alltid artist- och bidragsvalet gjorts internt. Exakta tävlingsregler och upplägg för säsongens uttagning är däremot inte bekräftat än, utan det får vi återkomma till under säsongen.

 

Schweiz: Sedan 2019 har Schweiz alltid utsett artist och bidrag internt till Eurovision enligt en modell där man låter en expertjury tillsammans med en större publikpanel rösta fram landets tävlingsbidrag, ett sätt som varit mycket framgångsrikt, inte minst i år då landet ju vann tävlingen. I sommar har besked lämnats att det blir denna modell som även till värdskapet 2025 avgör Schweiz’ artist och tävlingsbidrag. Processen inleds med en öppen antagning som är igång under två veckor i augusti innan själva juryarbetet påbörjas. Det har sagts att omröstningens vinnare kommer att presenteras i början av 2025.

 

Serbien: Det serbiska nationella TV-bolag RTS har för fjärde Eurovision-säsongen i följd bestämt att låta Serbiens artist och tävlingsbidrag till nästa års Eurovision ska utses via formatet Pesma za Evroviziju. I samband med att regelverket presenterades har det dock inte framgått vilket slags format uttagningen får, ej heller hur många bidrag som ska tävla. Däremot är det officiellt att jury- och tittarröster ska användas som resultat.

 

Spanien: För fjärde året i rad väljer TV-bolaget RTVE i Spanien ut artist och tävlingsbidrag till Eurovisionen via Benidorm Fest. RTVE var även tidiga med att öppna ansökningen för artister och låtskrivare att skicka in material, även om deadline är i början av oktober. Mer information om det finns att läsa i denna artikel. En ytterligare nyhet som har dykt upp är att redovisningen om vilka bidrag som kvalar in från semifinalprogrammen till finalen ska hållas hemlig, i alla fall om hur de placerar sig efter jury-, demoskop- och tittaromröstningarna. Det betyder att finalisterna ropas upp utan någon som helst inbördes ordning för att skapa mer stämning inför finalen. I de tre tidigare upplagorna har programmet öppet redovisat hur bidragen placerat sig innan finalen.

 

Österrike: Till Eurovision 2025 har det blivit offentligt att Österrike nu har börjat sitt sökande efter sin nästa representant. En av teammedlemmarna som sitter med i den ORF-tillsatta grupp som utser artist och tävlingsbidrag är Peter Schreiber som har lagt ut en öppen inbjudan på sin Instagram. Där beskriver han att artister som är intresserade av att vilja tävla för Österrike i Eurovision kan ta kontakt med honom för att få mer information om hur man ansöker. Exakt hur processen kommer att gå till är oklart, däremot är ansökan öppen till och med den 15:e september.

 

Övriga nyheter

Friends Arena i Stockholm har bytt namn

Från och med fredagen den 12:e juli heter Friends Arena numera Strawberry Arena. Här har förutom fotboll och konserter även varit skådeplatsen för samtliga Melodifestivalfinaler sedan 2013, undantag för 2021 som hölls i Annexet bredvid Globen. I skrivande stund vet inte var eller när i tiden Melodifestivalen kommer att hållas, men ifall nästa års Melodifestivalfinal också äger rum i den arenan blir det således i Strawberry Arena.

 

Startfältet till OGAE Second Chance Contest 2024 presenterat

Nu är det officiellt bekräftat vilka 16 länder som kommer att delta i 2024 års upplaga av OGAE Second Chance Contest.

Förra året var Sverige arrangörsland för uttagningen och vann på hemmaplan varför det åter blir Sverige, eller snarare Melodifestivalklubben i Sverige, som får hålla i tävlingen. Årets upplaga kommer att innehålla 16 bidrag. Inför omröstningen har varje klubb själva fått vara med och rösta fram vilken låt som ska representera deras klubb, och det enda kravet är att det inte får vara låten som vann uttagningen. Länder som saknar OGAE-klubb tävlar under en egen kategori kallad Rest of the World som i år röstade fram San Marinos Loredana med bidraget ”Pazza” som sin representant.

Fram till den 30:e augusti röstar OGAE-klubbarna i respektive land (även klubbar som inte har med tävlingsbidrag är med och röstar) och precis som i Eurovision delar varje klubb ut poäng till tio favoritbidrag som får poängerna 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 poäng. Ett tävlande land kan inte rösta på sig själva, dvs. Sverige kan inte rösta på Sveriges låt. Bidraget som efter alla klubbars omröstningar har fått högst totalpoäng vinner Second Chance Contest 2024. Exakt när resultatet presenteras är i skrivande stund inte känt.

Läs mer »

 

Förändringar i Eurovision efter Malmötävlingen

Efter Eurovision i Malmö tillsatte EBU en oberoende utredning som skulle granska de händelser som förekom under tävlingen. Denna rapport har, i samband med månadsskiftet, offentliggjorts i ett pressutskick som bekräftar att granskningen leddes av en oberoende branschexpert som samlade in synpunkter och därefter givit EBU rekommendationer på hur vad de kan göra framgent.

Granskningen visar att det behövs ytterligare en chefsroll inom Eurovisions ledning, varför EBU nu tillsätter en s.k. ESC-chef som blir chef för Executive Supervisor, som kommer att arbeta med främst produktionsfrågor och medlemsrelationer. I övrigt har granskningen också sett över EBU:s styrning och deltagande (som bland annat ska se över acceptans för de olika åsikter som finns mellan medlemsbolagen i olika ESC-frågor, exempelvis deltagarlistan), säkerhet och riskhantering (som ska stärka de redan befintliga policyerna inom organisationen) samt säkerställa ett ökat samarbete mellan produktion och fansen och medierna.

EBU skriver även i pressmeddelandet att de redan nu har tillsatt en arbetsgrupp med både EBU-personal och medlemsbolagsrepresentanter som har som uppgift den närmaste tiden att övervaka att förändringarna kan genomföras.

I samband med publiceringen av pressmeddelandet har det från svensk media gjorts intervjuer med EBU-personer. Exempelvis gjorde Sveriges Radios Carolina Norén en radiointervju med EBU:s vice generaldirektör Jean Philip De Tender och SR Kulturnytt har också gjort ett inslag om detta. Dessutom finns det en intervju med Eurovisions nuvarande Executive Supervisor Martin Österdahl som har fått kommentera hur de ska arbeta framgent inom organisationen.

 


 

Kommentera