PANELENS TOPPLISTA 2024. Då har det blivit dags att presentera Robbans andra topplista för Eurovision-säsongen 2024. Detta är således hur han väljer att rangordna de 37 tävlingsbidragen innan liveframträdandena på Eurovision-scenen i Malmö Arena visas.
Den här gången kommenterar han också sina val och därför börjar listan i bakvänd ordning, dvs. från plats 37 och framåt. Inom parentes står placering vid föregående lista som publicerades den 23:e mars.
Plats 37 till 30
37 (37). Irland: Bambie Thug – ”Doomsday Blue”
Mesta mästarna är inte längre ensamma på tronen nu när Sverige skrapat ihop lika många segrar (7 stycken).
Jag är inget fan alls av detta bidrag, men finner både positiva och negativa åsikter om Irlands ESC-val till 2024 och varför inte börja med det positiva som är att detta är extremt originellt och utanför den trygga boxen, som Irland brukar köra på och som inte gynnat de resultatmässigt, samt att både folket och den nationella juryn hade detta bidrag som sin etta i den nationella uttagningsfinalen. Det negativa är att detta är alldeles för konstnärligt, skrikigt och udda för min smak.
Nej, jag är kluven till om Irland når en efterlängtad framgång i år, men nu när de äntligen vågat sig på att skicka något annorlunda som sticker ut från mängden tycker jag faktiskt att de förtjänar lite framgång.
36 (35). Grekland: Marina Satti – ”Zari”
Grekland har en enda Eurovision-seger i bagaget genom den svensk-grekiska sångerskan Helena Paparizou vann med låten ”My Number One” år 2005. Sedan dess har man blandat och gett, men ändå allt som oftast placerat sig högt. Ifjol räckte det inte hela vägen till final med den valpiga unga Victor Vernicos. Det återstår att se om Marina Satti kan ge grekerna en finalplats i år istället.
Bidraget ”Zari” är mestadels på grekiska och är en salig blandning av traditionella grekiska toner, modern dansmusik, kryddat med lite rap. Det är alldeles för rörigt för min smak, även om det samtidigt är kul att Grekland i år satsar på något annorlunda.
35 (36). Tjeckien: Aiko – ”Pedestal”
Tjeckien tog sin första finalplats senast Sverige var värdland för Eurovision. Sedan dess har man lyckats kvala in till finalen 4 gånger till. Ifjol hamnade man på en 10:e plats i finalen, vilket är det näst bästa resultatet man uppnått i tävlingen. Man kommer alltså med starkt självförtroende till årets tävlan.
Artisten Aiko kommer leverera energi, attityd och ett fartfyllt nummer med sin låt ”Pedestal” som är en blandning av pop, garagerock och punk. Lite för skrikigt och skränigt för min smak. Hoppas att det låter bättre på den stora ESC-scenen i Malmö än vad vi fått höra hittills.
34 (34). Portugal: Iolanda – ”Grito”
Ett land som sällan ligger i topp för mig personligen. Årets bidrag ”Grito” betyder skrik/rop och är en konstnärlig och finstämd ballad. Dessvärre ingen låt som intresserar mig. Noterbart är att det blir första gången sedan år 1992 som Portugal kommer till tävlan när Sverige arrangerar tävlingen.
33 (33).Schweiz: Nemo – ”The Code”
”The Code” med Nemo är en spännande, modern och experimentell låt som skiljer sig från det vanliga Eurovision-soundet.
Texten verkar ha en djupare mening och utforskar olika teman. Tyvärr är jag personligen inte helt övertygad av låten, men jag uppskattar det modiga försöket. Nemo och Schweiz bidrag sticker verkligen ut och detta sägs vara en av de stora vinnarkandidaterna om man ska gå efter vad spelbolagen säger.
Senaste ESC-vinsten för Schweiz kom 1988 när Celine Dion vann med ”Ne partez pas sans moi”. Totalt har man 2 vinster sedan tidigare. Man vann även den allra första upplagan år 1956 med Lys Assia och hennes ”Refrain”. Kanske blir det tredje gången gillt?
32 (32). Danmark: Saba – ”Sand”
Detta är ju bara så tråkigt och generiskt ifrån Danmark i år. Saba är duktig, men låten håller inte måttet. Det är en slätstruken poplåt som inte alls tilltalar mig och som jag inte tror kommer ta Danmark till någon ESC-final.
Jag var aldrig något fan av låten varken inför, under eller efter att den vann danska uttagningen och tycker de valde helt fel. Får känslan av att detta är ett ratat bidrag som skickats in till Melodifestivalen.
31 (31). Moldavien: Natalia Barbu – “In the Middle”
Natalia Barbu har haft bättre låtar i dessa sammanhang, både när hon tävlade i Eurovision år 2007 och när hon kom tvåa i den nationella finalen år 2011. Detta är bara så anonymt och lite småtråkigt. Inget som fastnar på näthinnan direkt och jag tror det blir respass i semin för Moldavien.
Europas fattigaste land brukar inte vara fattiga på att ge oss underhållande och bra låtar i Eurovision som sticker ut, men det finns vissa undantag som i år exempelvis.
30 (28). Slovenien: Raiven – ”Veronika”
Detta bidrag är ett av de mer konstnärliga och annorlunda i årets tävling. Sångerskan Raiven känner man ju igen sedan hennes flertalet framträdanden i Sloveniens uttagning EMA. Samtliga gånger har hon varit snubblande nära att vinna och få tävla i Eurovision. Men nu fick hon alltså äntligen chansen när tv-bolaget utsåg henne internt som sin kandidat.
Jag var skeptisk när det blev bekräftat att hon skulle representera Slovenien, då jag aldrig varit förtjust i något av hennes tidigare tävlingsbidrag. Jag hade inga förväntningar alls. Men faktum är att detta är positivt nog hennes bästa låt, även om jag inte tycker det är något direkt mästerverk för den delen.
Det är en girlpower-låt och texten är baserad på Veronika Deseniška, en välkänd gestalt i slovensk historia och folklore som handlar dels om Veronikas förmodade häxkonst, men även om flera andra starka legendariska kvinnor ur historien.
Plats 29 till 20
29 (29). Israel: Eden Golan – ”Hurricane”
Det är både kontroversiellt och lite jobbigt att Israel är med i årets Eurovision-upplaga nu när konflikten blossat upp ännu mer mellan Israel och Palestina. Sen kan man diskutera om det är rätt eller fel att de får delta? Jag tänker inte ge mig in i någon politisk debatt nu utan nöjer mig med att säga att detta är en kompetent och maffig powerballad med en duktig sångerska. Hade denna låt tävlat för vilket land som helst, så hade den garanterat fått ett högre resultat.
28 (26). Azerbajdzjan: Fahree feat. Ilkin Dovlatov – ”Özünlə apar”
Sist ut bland de 37 tävlingsländerna att presentera sitt bidrag till årets Eurovision-tävling var Azerbajdzjan. Man bjuder oss på ett melodiskt och behagligt bidrag, där man blandar både engelska och azerbajdzjanska.
En etno-popballad som inte gör så mycket väsen från sig och jag har svårt att den kommer placera sig särskilt högt, som bäst en finalplats och väl där en bottenplacering.
27 (30). Australien: Electric Fields – ”One Milkali (One Blood)”
Denna spännande elektroniska popduo känner man ju igen sedan Australia Decides 2019 då de slutade på 2:a plats med bidraget ”2000 and whatever”. Den låten tilltalade mig mycket mer än denna låt som de nu kommer tävla med i Eurovision.
”One Milkali (One Blood)” framförs på både engelska och på det gamla australiska aboriginspråket yankunytjatjara.
26 (27). Polen: Luna – ”The Tower”
Det blir elektropop från Polen i år. Sockersött och platt, men ändå tilltalar det mig lite. Särskilt i refrängen.
Polens hittills bästa resultat är fortfarande 2:a platsen man fick redan i sin ESC-debut 1994 då Edyta Górniak framförde ”To nie ja!” i Dublin. Någon sån placering lär de inte få i år.
25 (25). Malta: Sarah Bonnici – ”Loop”
Detta tycker jag är en blek Chanel-kopia (Spaniens ESC-bidrag från 2022) även om jag tycker att låten är helt okej. Malta får återigen ett respass i semin är min känsla. Det är synd att man gång på gång väljer fel bidrag från deras inhemska uttagning. Det fanns bättre alternativ enligt mig.
24 (22). Nederländerna: Joost Klein – ”Europapa”
En av de stora fan-favoriterna och snackisarna är definitivt Nederländerna som kommer med något humoristiskt och fartfyllt. Personligen är jag inget fan av detta bidrag, men kan ändå förstå dess popularitet. Bra att de framför den på hemspråket.
23 (23). Armenien: Ladaniva – ”Jako”
Detta är ett riktigt glädjepiller. Man blir glad av detta festliga och etniska bidrag som Armenien levererar. Det kommer säkert inte få samma genomslag som den mer kommersiella poplåten ”Snap” från 2022 års upplaga fick.
22 (20). San Marino: Megara – ”11:11”
Den här spanska rockgruppen gillade jag skarpt i förra årets upplaga av Benidorm Fest. Sångerskan är cool. Jag är inte lika såld på deras ESC-bidrag för San Marinos räkning, men jag tycker den är klart godkänd, men tror inte att den tar sig någon vart om jag spekulerar hur det går.
21 (19). Tyskland: Isaak – ”Always on the Run”
Tyskland har deltagit i tävlingen hela 66 gånger sedan starten 1956, vilket är fler gånger än något annat land. Dock fick man inte vara med i ESC 1996, då man inför det årets final anordnade en kvalificeringsrunda som de inte tog sig vidare ifrån. Man har två vinster i bagaget från 1982 och 2010.
På sistone har man allt som oftast placerat sig i botten av ESC-finalerna, vilket man ser ut att göra även i år. Årets tyska bidrag känns alldeles för generisk och alldaglig och sticker inte ut riktigt. Men Isaac känns genuin och har en stark röst med tryck och framför detta bidrag med grym inlevelse. En perfekt låt på jogging-turen.
20 (24). Albanien: Besa Kokëdhima – ”Titan”
En powerballad som översatts till engelska av en kvinnlig artist. Detta koncept känner vi igen från Albanien. Det är välprövat och funkar sisådär. Personligen hade jag hoppats på att man hade skickat det nyskapande och elektroniska bidraget ”Përsëritja” med Luan Durmishi som var min favorit i den albanska sångtävlingen Festivali i Këngës.
Plats 19 till 11
19 (21). Belgien: Mustii – ”Before the Party’s Over”
Låten ”Before the Party’s Over” är en teatralisk och dramatisk låt som handlar om att man ska tycka om sig själv för den man är. Snyggt med kören fullt av röster som är inskickade inspelningar från Mustiis fans. Ett rätt så intressant bidrag som kräver några lyssningar innan den sätter sig.
18 (18). Norge: Gåte – ”Ulveham”
Dramatisk och mystisk folk-rock med ett snyggt scenframträdande. Kul att höra norska språket i Eurovision igen.
Jag ska erkänna att jag inte var något vidare fan från första gången jag hörde denna, men ju mer jag hört den desto mer har jag tagit den till mig och den har verkligen växt till sig. Finalplatsen är garanterat given. Men jag tror inte på någon topplacering väl där.
17 (12). Island: Hera Björk – ”Scared of Heights”
Att rutinerade Hera Björk skulle snuva den stora odds-favoriten Bashar Murad på vinsten i Söngvakeppnin-finalen såg jag inte komma, så detta var helt klart ett överraskande, men positivt besked. Jag har alltid tyckt om Hera sen jag såg henne tävla i Danska MGP år 2009 med låten ”Someday” och året efter i ESC för Island med låten ”Je ne sais quoi”.
Även om vinnarbidraget i år har mer att önska så är den ändå helt okej. Numret var riktigt snyggt med stiliga scenkläder, mäktig kör i bakgrunden, pyro och vindmaskiner. Jag tror det blir tufft för Island att ta sig till final, men räknar inte ut de helt. Hera är omtyckt av de allra mest inbitna ESC-fansen, men frågan är om det räcker?
16 (13). Ukraina: Alyona Alyona & Jerry Heil – ”Teresa & Maria”
Ukraina är det enda kvarvarande ESC-deltagarlandet som har tagit sig till final på alla sina försök (då de behövt kvala via semifinaler) sedan debuten år 2003.
För två år sedan vann man Eurovision Song Contest (för tredje gången) då Kalush Orchestra med sin låt ”Stefania” charmade hela Europa (mycket tack vare en hel del sympatiröster p.g.a. Rysslands invasion av landet). Dessa sympatiröster bestod även ifjol då man slutade på en fin 6:e plats. Håller den fina sviten i sig även i år?
Jag tror absolut att de hamnar högt, men jag tror inte det blir en ytterligare vinst. Låten är helt okej, har ett skönt gung och två duktiga sångerskor. Minuspoäng för rappen.
15 (16). Estland: 5miinust & Puuluup – ”(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi”
Denna helgalna grupp kommer med en underhållande & medryckande låt på estniska.
Dessutom blir ”(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi” den längsta låttiteln i Eurovision Song Contest någonsin och överätts till svenska: ”Vi vet (verkligen) ingenting om (dessa) droger”. Det är ett klockrent bidrag som tar ut svängarna rejält. För detta är verkligen ett bidrag som sticker ut och som kommer bli en publikfriare i Malmö.
14 (15). Serbien: Teya Dora – ”Ramonda”
Serbien bjuder oss på det de gör allra bäst i form av en stämningsfull balkanballad som känns lite mystisk och har en melankolisk melodi ihop med Teyas vackra röst. Detta är en växare för mig. Låtens progression från en mild start till ett imponerande crescendo är imponerande och gör att den inte blir ointressant och tråkig. Detta är en given finalist enligt mig, trots det otursamma startnumret.
13 (17). Georgien: Nutsa Buzaladze – ”Firefighter”
Jag trodde aldrig att jag skulle ha Georgien såpass högt på en topplista, men så blev fallet i år till min stora glädje. Låten är en stark och modern poplåt som känns både dansant och kaxig. Efter många år har de äntligen prickat rätt!
Georgien debuterade i ESC 2007 och har som bäst lyckats komma på 9:e plats två gånger. Mestadels har landet stått utanför finalplats. Frågan är om de bryter den negativa trenden i år?
12 (14). Luxemburg: Tali – ”Fighter”
Det har gått närmare tre decennier sedan de var med sist. Fem ESC-vinster har de mäktat med genom tiderna. Det är inget man skojar bort även om det var dåtid.
Deras comeback-bidrag är en peppande låt handlar om att kämpa och övervinna hinder och motgångar i livet. Texten innehåller inspirerande och motiverande budskap om att stå stark och kämpa för det man tror på, trots alla svårigheter och prövningar som kan komma i vägen. Det handlar om att vara en kämpe och att aldrig ge upp, oavsett vad som händer.
Låten har vuxit på mig sedan den blev utvald och jag tycker det är en medryckande och bra poplåt som passar bra med både engelska och franska fraser. Tali som artist känns dessutom väldigt självsäker och trygg på scenen. Hoppas att Luxemburg får ett bra resultat och att de beslutar sig för att fortsätta tävla vidare.
11 (10). Lettland: Dons – ”Hollow”
Äntligen kommer Lettland med något kompetent till Eurovision, både sångaren och låten är kvalitet rakt igenom. Det är så dramatiskt, finstämt och hjärtskärande.
Jag får gåshud genom hela låten av såväl studioversionen, men framförallt genom liveframträdandet. Detta blir bra. En av få ballader som är med i årets tävling. Kanske att vi äntligen får återse Lettland kvala in till ESC-finalen, där de inte varit sedan år 2016.
Plats 10 till 4
10 (08). Cypern: Silia Kapsis – ”Liar”
Liar är en värdig uppföljare till Fuego, Replay och El Diablo. Många kanske tröttnat på att Cypern fastnat på detta spår med den här sortens medryckande poplåtar. Men jag tycker tvärtom att de tillför något igenkännande och framförallt något som fastnar på näthinnan och som det dessutom går att göra ett bra scenframträdande med.
09 (11). Spanien: Nebulossa – ”Zorra”
Jag verkar vara en av få som ÄLSKAR Spaniens bidrag i år. Så häftigt att man skickar denna coola och kontroversiella retrolåten med 80-tals-vibbar. Det är synthpop helt i min smak.
Framträdandet är verkligen vulgärt och annorlunda, vilket är underhållande och lite småkul. Det blir nog ingen hög placering i finalen, men jag är glad att den är med och tävlar.
08 (09). Finland: Windows95man – ”No Rules!”
Fjolårstvåan Finland kommer stärkta till årets tävling med en medryckande eurodance-partyrökare i sann 90-tals-anda som motsätter sig onödigt restriktiva regler. Det är lite Käärijä-spin off över denna låten. Frågan är bara om dessa två grabbar lyckas göra lika bra ifrån sig resultat-mässigt.
Det brukar ju sällan vara ett smart drag att skicka något som gick bra det förgående året, men detta är verkligen en tittarfavorit och jag tycker den är medryckande och härlig.
07 (07). Storbritannien: Olly Alexander – ”Dizzy”
”Dizzy” är en härlig och radiovänlig poplåt. Får lite 80-tals-vibbar här. Skönt klubb-sound om britternas bidrag i år och jag hoppas de får till en bra placering i finalen.
Artistens aura känns både modern och retro på samma gång. Jag är extremt nyfiken på hur scenframträdandet kommer att se ut. Vi har ju bjudits på lite smakprov redan som bevittnar om att de har en intressant tanke bakom det. Hoppas på framgång för Olly Alexander och britterna.
06 (04). Sverige: Marcus & Martinus – ”Unforgettable”
För första gången någonsin kommer Sverige representeras av en helutländsk akt i Eurovision, vilket är en milstolpe i historien. Oavsett hur det går i Eurovision, så är killarna bra representanter för oss och låten är modern samt att de har ett snyggt nummer.
Jag tror att det kommer räcka till en plats antingen inom topp 10 eller strax utanför. Önskar de stort lycka till!
05 (06). Italien: Angelina Mango – ”La noia”
Jag tycker det är ett vågat och kaxigt val av Italien och tror Angelina Mango kommer placera sig högt i Malmö. Hon har rösten, energin och rörelsemönster och låten är medryckande med en fin uppbyggnad. Den lär gå hem hos både folket och juryn.
Det finns potential till ett ännu bättre scenframträdande än det vi fick bevittna från San Remo, med att lägga till lite bakgrundsdansare och snygg scenografi till Eurovision.
04 (05). Österrike: Kaleen – ”We Will Rave”
Ett upplyftande och trevligt 90-tals-eurodisco-bidrag möter 00-talets trance, kryddat med lite rave. Detta känns som en given tittarfavorit och en härlig party-låt helt i min smak som kommer att gå varm på dansgolvet på Euroclub b.la. Jag befarar att låten gör sig bäst i studioversionen.
Hoppas inte att live-framträdandet blir lika misslyckat och platt som Österrikes ESC-bidrag för två år sedan. Det här är lätt en av mina främsta favoriter i år. Hoppas och tror att det ska räcka till en finalplats.
Robbans topp 3
Tredje plats (03). Frankrike: Slimane – ”Mon amour”
Frankrike var först ut av samtliga 37 tävlingsländer att presentera både artist och låt på en och samma gång, vilket skedde redan i november 2023. Årets bidrag ”Mon amour” är en finstämd, klassisk fransk ballad. Detta är ett riktigt bra bidrag. Man får gåshud låten igenom, särskilt i refrängen när artisten klämmer i.
För tre år sedan var man snubblande nära att vinna Eurovision med Barbara Pravi och hennes ”Voila”. Frankrike har förutom det annars haft fina resultat med flera topp-10-placeringar i modern tid. I övrigt har Frankrike vunnit Eurovision 5 gånger sedan starten år 1956, där den hittills senaste segern kom 1977 då Marie Myriam sjöng ”L’oiseau et l’enfant”.
Jag är tveksam om det blir någon topplacering i år, men jag håller tummarna för i mitt tycke är Frankrike en av vinnarkandidaterna.
Andra plats (02). Litauen: Silvester Belt – ”Luktelk”
Litauen är det enda baltiska landet som står utan en ESC-seger. På de senaste tre åren har de tagit sig till final och fått bra placeringar. I år fortsätter man skicka ett konkurrenskraftigt bidrag. En dansant, fartfylld och modern, klubbig poplåt som sjungs på litauiska med en snygg och sympatisk kille som påminner en hel del om Donny Montell som representerade Litauen i ESC 2012 och 2016. Det blir andra gången på tre år som en låt sjungs helt på litauiska i Eurovision.
Det här är en av mina personliga favoriter i år som jag hoppas kan bräcka deras bästa placering från år 2006, vilket resulterade i en 6:e plats.
Min vinnare (01). Kroatien: Baby Lasagna – ”Rim tim tagi dim”
Kroatien är årets Käärijä-spinoff. Här snackar vi verkligen 100 % upptempo och energi i 3 minuter. Ett riktigt skönt bidrag med rockinfluenser som kommer att ha stor chans att ta hem Eurovision Song Contest. Maffiga gitarriff. Kroatien valde verkligen rätt och hoppas verkligen att det ska bära frukt när det är dags för tävlingen.
Jag är lite orolig för att sånginsatsen är lite bristfällig. Där finns klart förbättringspotential.