PANELENS JULKALENDER. Nu i december månad startar vi officiellt nedräkningen till Eurovision 2024, vår Nedräkning till Malmö. Detta gör vi med att i 24 delar presentera Sveriges Eurovision-historia fram till senaste avgjorda upplagan (2023) samt där vi också hyllar de artister som gjort bäst resultatmässigt ifrån sig under åren som gått. Denna del handlar om åren 1965 till 1969.
Deltog inte – sjöng på engelska – succé två år senare
Om 1963 var en svår motgång för Sverige var 1964 var en motgång av ett helt annat slag i Sveriges Eurovision-historia. Sverige deltog inte alls i Eurovision detta år på grund av en artiststrejk som lamslagit den svenska underhållningsindustrin. Efter denna ofrivilliga frånvaro återvände Sverige starkare och mer beslutsamt till tävlingen 1965 – och tog med sig ett helt nytt grepp i tävlingen.
Bidraget som valdes ut i Melodifestivalen var ”Annorstädes vals”, med musik av Dag Wirén och text av Alf Henrikson. Det var operasångaren Ingvar Wixell som framförde samtliga låtar i detta års Melodifestival och var således garanterad att representera Sverige i Eurovision Song Contest i Neapel i Italien. Men på plats i Neapel chockade han alla genom att framföra låten på engelska som ”Absent Friend”. Detta var en historisk händelse då det var första gången ett bidrag inte framfördes på tävlande landets modersmål. Men detta experiment ledde till en intensiv reaktion från tittarna hemma i Sverige. En tittarstorm bröt ut och många undrade om Wixell skämdes över det svenska språket. Trots den kontroversiella framförandet lyckades låten få sex poäng och hamna på tionde plats. Efter tävlingen avslöjade dirigenten William Lind en hemlig omröstning inom orkestern där Sverige tippades som vinnare, men tyvärr fick de alltså fel.
Men det var året därpå , 1966, var det betydligt närmare att Sverige skulle vinna. Med låten ”Nygammal vals” och det dynamiska framförandet av Lill Lindfors och Svante Thuresson slutade Sverige på en andra plats, bara slagen av Österrike. Det var Sveriges första pallplats i tävlingen och den enda gången hittills där landet nådde en andraplats i finalen. Resultatet kom som en chock, då bidraget på förhand dömts ut av musikexperter som “för svårt” för den europeiska publiken. Men så var alltså inte fallet!
Östen Warnerbring skulle få sin ESC-resa till sist
1967 föll valet på sången ”Som en dröm” som framfördes av den begåvade sångaren Östen Warnerbring i Melodifestivalen. När han sedan steg upp på den internationella scenen i Wien för Eurovision Song Contest, brottades han med nervositet och små detaljer som att välja rätt klädsel. Han undrade om han kunde bära sin poloskjorta under smokingen, rädd att den skulle likna ett bandage runt halsen. Trots sina oroande ögonblick lyckades Warnerbring framföra sången med känslighet och passion. Resultatet blev sju poäng och en delad åttondeplats med Västtyskland och Jugoslavien. Östen hade tidigare under decenniet ju vunnit en Melodifestivaluttagning men fick då inte åka och tävla i Eurovision. Den här gången fick han så äntligen den chansen uppfylld!
Popmusiken gjorde entré
1968 skulle det dock äntligen lossna för Sverige igen. ”Det börjar verka kärlek, banne mej,” skriven av Peter Himmelstrand och framförd av Claes-Göran Hederström, kammade hem segern i Melodifestivalen. Denna poppiga låt, dirigerad av Mats Olsson, tog sig till Eurovision Song Contest i London med ett visst favorittryck. Men i tävlingen fick låten “bara” en hedrande femte plats, trots att Hederström framförande trollband både publik och juryer. På hemmaplan fortsatte dock låtens framgång. Den erövrade Svensktoppen i fem veckor, vilket var ett nytt rekord för ett svenskt Eurovisionbidrag!
1969 var det bidraget ”Judy min vän,” som fann sin väg till svenska hjärtan. Skriven av Britt Lindeborg och Roger Wallis och framförd av den då unge men begåvade sångaren Tommy Körberg, tog sången Sverige med storm genom att vinna Melodifestivalen framför näsan på en favorittippad Jan Malmsjö och hans bidrag “Hej Clown!” I Eurovisionfinalen hade Körberg dock inte utrustningen på sin sida. Innan hans framträdande började, kämpade han med en fastsittande mikrofonsladd, som höll på att kosta honom numret. Han lyckades dock rycka den fri precis i tid, men med andan i halsen. I tävlingen fick bidraget sitt bra poäng från Norge och Finland, men med totalt bara åtta poäng landade ”Judy min vän” på en delad niondeplats. Trots denna besvikelse fortsatte sången sin framgångar hemma i Sverige. Den erövrade Svensktoppen i fyra veckor och blev en av årets största svenska låtar.
Det kan noteras att hade ”Hej Clown!” vunnit hade det varit första gången ett bidrag med startnummer 2 hade vunnit en Melodifestival-final, något som aldrig har inträffat!