« Inför ESC Serbien 2022 | Inför ESC Serbien 2024 » |
INFÖR EUROVISION 2023 presenterade vi Luke Black med bidraget ”Samo mi se spava” som representerade Serbien. Han kom att tävla i den första semifinalen den 9:e maj där startnumret var satt till 3 av 15. Bidraget röstades vidare till finalen där låten fick startnummer 5 av 26.
Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.
Mer fakta. Vem är Luke Black?
|
|
Panelens åsikter. Kommentarer och betyg
. Här har vi ett exempel på en typ av bidrag som är superkonstigt och svårlyssnat – men där alla bitar faller på plats när man ser scennumret. För mig är helheten väldigt central här – man har lyckats bygga upp en sci-fi/8-bits spelkonsol-känsla som är sjukt intressant och som verkligen kommer fram tydligt på scenen. Jag är mycket imponerad faktiskt! Låten i sig är väl okej, men är ingenting speciellt utan scennumret. Jag hoppas och tror att de kommer fortsätta med denna koreografi i Liverpool och kanske rent av bygger vidare på den – för det här är sjukt snyggt och framförallt annorlunda. Här har vi nog en av de mest minnesvärda bidragen i årets tävling skulle jag tro. | |
. Jag tycker om Serbiens låt i årets Eurovision, för de fortsätter att skicka låtar med temat ’skumt’. Jag tror att Serbien kommer kunna knipa åt sig en finalplats i årets Eurovision. | |
. Detta är en knepig låt att få grepp om. Jag förstår vad Luke försöker framföra. “Samo mi se spava kad svet gori” – jag vill bara sova medan världen brinner. Låten må ha skrivits under pandemin, men det är en känsla som jag tror många kan applicera på sina liv. I textformat talar låten till mig, då Luke pratar om depression och psykisk ohälsa. Och ja, ibland känner man att man bara vill sova bort vardagen. Frågan blir om detta går igenom. Inte bara eftersom han sjunger på serbiska, mer för att han är otydlig i sitt uttal. Jag talar serbiska flytande men får läsa texten för att förstå vad han sjunger. Jag har problem med det oavsett språk. Det mystiska soundet med tv-spelskänslan är rätt coolt ändå, och texten vill framföra något positivt. Samtidigt känns det så rörigt och ironiskt nog blir det extra rörigt i skallen på mig. Dock finns förutsättningarna där för ett snyggt scennummer och det hoppas jag de förvaltar. Luke följer i Konstraktas fotspår med ett konstnärligt bidrag. Dock inte till samma nivå. Även om jag gillar budskapet så är det inget jag kan se mig lyssna på vardagligt. | |
. Det här är en låt som har potential men dessvärre kommer låten aldrig igång. Den står kvar på samma ställe i tre minuter trots att Luke får till ett snyggt scenframträdande. Dessutom tycker jag det är tråkigt att han sjunger merparten av låten på engelska, på samma sätt som Serbien gjorde 2017. Jag tycker faktiskt att de serbiska ESC-bidragen blir bättre eller mer intressanta på serbiska än engelska. Jag tror dock att framträdandet kommer att bli bättre till Liverpool där det också finns större möjligheter att använda sig av andra element i LED-vägg och på scenen men mitt låga betyg blir för att jag tycker att låten aldrig kommer igång. | |
. Har hört att årets bidrag från Serbien skapat rabalder bland folket som mest verkar vara emot den då han sjunger om demoner o.d. Kan inte uttala mig om detta är sant men jag tycker den är väldigt cool. Mörk och mystisk och jag hoppas framträdandet kommer bli hur häftigt som helst annars fallerar hela grejen. Tycker även om när de blandar språk så man kan sjunga med lite i alla fall. | |
. Det här är en låt som är väldigt svår för mig att ta ställning till. TV-spelsmusik möter postapokalyptisk cyberpunk och det blir väldigt rörigt emellanåt. Jag känner ofta att jag tappar bort låten, och melodins lite konstiga harmoni ger en obehaglig känsla. Vilket kanske är medvetet. Och även om det är en obehaglig ljudvärld och atmosfär så säljer Luke Black det bra. | |
. Vet ärligt talat inte riktigt vad jag skall tycka och tänka om den här låten. Å ena sidan är den fett skum, men ändå så himla fascinerande på något sätt. Jag blir inte klok på den, men jag gillar det jag hör. Känns lite som den typen av bidrag man skulle kunna förvänta sig av Serbien efter fjolårets bidrag. | |
. Serbien är tillsammans med Schweiz de enda två länderna som har sviten att ha vunnit denna tävling under sitt debutår. Förra årets vinnare Konstrakta lyckades få till en stor hit med sin teatraliska låt ”In corpore sano” som slutade på en fin femteplats i förra årets ESC-final. De lyckades få till ett bidrag och nummer som kändes dramatiskt, mystiskt, mörkt och modernt samt med ett intressant sound och en skön känsla. Man spinner vidare på samma koncept i år med Luke Black och hans elektroniska poplåt ”Samo Mi Se Spava” som översätts till svenska ”Jag vill bara sova”. Låten skrevs under pandemin och handlar om hur sångaren (likt många andra) tappade kontakten med omvärlden under denna destruktiva period och fastnade med att spela datorspel/tv-spel och titta på anime dygnet runt. Med låten vill han förmedla att det är dags att vakna upp nu efter pandemin och börja socialisera och leva i verkligheten annars tar de onda krafterna över. Jag tycker Luke Black är en charmig och cool artist och jag gillar såväl låten som honom. Hoppas att scenframträdandet blir minst lika intressant, fast kanske lite mer strukturerat och inte lika stökigt som i den nationella uttagningen. Noterbart är att Luke Black bara var tvåa bland juryn och tittarna i den nationella uttagnings-finalen. | |
. Serbiens bidrag tilltalar mig personligen, kanske lite motvilligt. Det är inte på en nivå som där man sjunger med som till Lena Ph:s ”Det gör ont”, utan på ett mer konstnärligt tilltalande sätt där hela scenproduktionen måste gifta sig för både ögon och öron för att fungera. Detta moderna Nine Inch Nails-aktiga och futuristiska bidrag hör hemma i en scen i filmen ”Femte elementet”, men fungerar även i ESC-sammanhang då det finns utrymme för det lite avvikande. | |
PANELEN TILLSAMMANS. |
Spekulation. Vad blir det för resultat?
Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2023. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj. OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget. | Förklaringar= säker finalist = möjlig finalist (men kan åka ut) = troligen inte finalist |
Så här gissar vi
Måste erkänna att jag inte har den blekaste aning om hur Europa kommer att ta emot det. Detta är konstigt, och kommer dessutom med en genre som vi aldrig hört i dessa sammanhang förut. Jag kan i ärlighetens namn inte göra en bra gissning om detta går till final eller inte, men med tanke på att det ändå är ett annorlunda inslag så tippar jag ändå på en finalplats för Serbien i år igen. | Det är inte omöjligt att Serbien blir en av finalisterna även om jag inte är helt säker. | Måste erkänna att detta är oerhört svårt att tippa. Juryn kan nog ha gillat det här, men de finns inte med i semifinalen som tur är. Folket ska säga sitt. Vet heller inte hur den serbiska diasporan tar emot detta. Serberna tenderar ändå att rösta på sitt hemland oavsett vad de skickar. Så de kan nog slinka igenom ändå. |
Även om jag har invändningar mot bidraget tror jag att Luke Black kommer att lyckas ta sig till final i möjligen topp 6. Av de som tävlar i den första halvan i den första semifinalen känns den låten ganska given att kunna få en del röster. Han är ju också en av få manliga soloartister i den halvan bland alla musikgrupper. | Det här är ett udda bidrag som man antingen älskar eller hatar men just konstiga bidrag brukar ju ha tendens att gå vidare och detta är inget undantag. | Serbien har trots allt fått luft under vingarna och ett stärkt självförtroende efter deras suveräna femteplats ifjol. Och efter att ha sett liveframträdandet så är jag övertygad om att Serbien går vidare, eftersom att man återigen har ett komplett nummer redo, ett utstuderat koncept. Samma team som koreograferade Konstraktas nummer ifjol är dessutom med bakom Luke Black för övrigt. |
Även om Serbien inte ligger i topp hos spelbolagen så tror jag definitivt att de går till final. De har klarat sig bra med liknande bidrag tidigare, exempelvis Nova Deca (2018) och In Corpore Sano (2022). Men någon vinst är det inte tal om. | Det känns ovisst om det blir en plats inom topp 10 eller utanför. Personligen hade jag gärna sett en minst lika bra placering som Konstrakta fick ifjol, men tippar att det blir en mittenplacering i finalen. Det här är en vattendelare. Antingen gillar man det jättemycket, eller så gör man det inte alls och då blir det Game Over. 🙂 | Ja, kunde man tvätta händerna på scenen 2022, kan man garanterat komma långt med det här 2023. |