Schlagermagisterns analys inför Melodifestivalfinalen 2023

MELODIFESTIVALEN 2023 – ANALYS. Då har redan 5 veckor gått sedan den första deltävlingen, och det är dags att vända blickarna mot finalen. Vem har egentligen störst chans att vinna årets Melodifestival? Vår Schlagermagister har som vanligt tittat närmare på statistiken.

 

Veteraner – är gammal äldst även i Mellon?

Det har varit en tydlig trend i Melodifestivalen de senaste fem åren att tävlingens mer meriterade artister når hela vägen till finalen. Har man väl etablerat sig som Mellostjärna är det svårt att tappa den statusen – och genast får man en fördel i omröstningarna. Av finalens 12 platser, har minst hälften tagits av artister med tidigare Melloerfarenhet – antingen som tidigare soloartist, som medlem i en grupp som deltagit eller som bakgrundskör, dansare eller låtskrivare bakom ett mellobidrag. I flera fall har till och med tidigare Mellovinnare lyckats göra comeback i finalen. Så här har det sett ut i de senaste finalerna:

  • 2023: 8 artister med Melloerfarenhet – 1 tidigare vinnare
  • 2022: 6 artister med Melloerfarenhet – 3 tidigare vinnare
  • 2021: 10 artister med Melloerfarenhet – 5 tidigare vinnare
  • 2020: 11 artister med Melloerfarenhet – 3 tidigare vinnare
  • 2019: 11 artister med Melloerfarenhet – 2 tidigare vinnare

 

Noterbart är att årets final alltså “bara” innehåller en tidigare vinnare – nämligen Loreen. Men å andra sidan så har ju hon även vunnit Eurovision tidigare. Den enda återvändande ESC-vinnaren i final de senaste åren är ju Charlotte Perrelli som tävlade i finalen 2021. Emellertid så är det värt att notera att det inte finns något samband mellan hur många gånger du tävlat i Mellon tidigare och din chans att vinna finalen! Däremot är det en klar fördel om du iallafall tävlat i Mello en gång tidigare. De senaste tio åren har vi enbart haft tre vinnare som vunnit på sitt debutår: Robin Stjernberg (2013), Frans (2016) och Tusse (2021). Intressant nog har dessa mycket gemensamt, då de är unga manliga soloartister och de tävlade med medeltempolåtar, och dels har ingen av dem (ännu) valt att göra comeback som artist i Mellon. Hänger detta ihop, tro? Nja, men man kan ju gissa att om man lyckas vinna Mellon på första försöket så nöjer man kanske sig lätt med det. Man behöver inte dyka långt ned i arkivet för att hitta fler exempel på artister som vunnit i debuten för att inte återvända till tävlingen igen (Malena Ernman 2009, och The Ark 2007 m.fl.).

 

Finalmonstren

Den “vanligaste” vinnaren de senaste åren är alltså en artist som tävlat minst en gång tidigare i Mellon – eller är en debuterande manlig soloartist med medeltempolåt. I den kategorin hittar vi ingen tävlande i årets Mellofinal dock! Däremot finns mängder av “veteraner” och dessutom ett antal rena finalmonster. Dessa finalmonster har hittills aldrig missat en mellofinal – utan har ett “perfect record” i tävlingen: Jon Henrik Fjällgren (4 finaler), Mariette (5 finaler), Paul Rey (3 finaler), Nordman (3 finaler) och Panetoz (3 finaler). Dessa verkar inte kunna sätta en fot fel i Mellon trots att de deltagit i alla fall tre gånger vid det här laget. Vi har också några artister som är på väg dit – Tone Sekelius och Theoz som båda är inne på sin andra raka final i år – på två försök. Det tragiska för alla dessa “finalmonster” är dock att de aldrig vunnit Mellon – tvärtom är det bara två av dem som ens varit nära: Jon Henrik Fjällgren (2:a 2015) och Mariette (3:a 2015). Dessa två pallplatser är alltså inte bara gamla, de skedde dessutom i deras debuter. Ingen av dem har alltså någonsin överträffat sitt debutresultat! Så även om dessa artister återkommer till finalen gång på gång, år efter år, så verkar de aldrig få det att räcka till en vinst – eller ens en pallplats.

 

Loreen – det svarta fåret?

I årets final har vi dock något så ovanligt som en irreguljär finalist – Loreen. Hon har ett udda facit i tävlingen: Vid sin Mellodebut 2011 med “My heart is refusing me” missade hon finalen efter att ha åkt ut i Andra chansen (mot The Moniker). Året därpå vann hon dock hela tävlingen med “Euphoria” och blev en Mellolegend. Att först misslyckas nå final för att året därpå vinna den – hade aldrig hänt innan och heller inte efteråt. Loreen lyckades sedan med konststycket att göra comeback 2017 med “Statements”, för att ÄNNU en gång åka ut i Andra chansen (mot Anton Hagman). Intressant nog dröjde det ytterligare fem år innan hon ville göra ett nytt försök med “Tattoo”,  och nu är hon ju som bekant i final igen och är därtill spelbolagens favorit till vinsten. Loreens berg-och-dal-bana till Mellofacit vittnar om att hon är en ojämn artist som antingen går helt över huvudet på publiken eller rakt in i hjärtat hos dem.

 

Lite erfarenhet är bäst?

Som vi har sett, behöver en artist alltså vara relativt känd för publiken för att ha en god chans att vinna. Helst ska man ha varit med i Mellon en gång förut, men det bästa är om man i debuten alltså inte slutar så högt i resultatlistan. Lyckades man väldigt bra i sin debut riskerar man helt uppenbart att alltid bli jämförd med sitt första bidrag (som alltid kommer att vara mycket bättre än det nya bidraget i folks öron), och därmed misslyckas man. Samtidigt ökar alltså inte chansen att vinna ju mer man tävlar i Mellon – tvärtom är det oerhört sällan någon vinner Mellon på 3:e, 4:e eller 5:e försöket. Sanna Nielsen må vara ett undantag (2014 med “Undo”), men i övrigt sker det i princip aldrig. De två artister som “endast” har en tidigare Mello i bagaget i årets final är ju Theoz och Tone Sekelius – så de kan säkert få en fördel av detta. De var ju heller inte superframgångsrika i Mellofinalen 2022, så deras debutlåtar är kanske inget som de blir jämförda med i år. Men samtidigt är dessa knappast med i förhandssnacket om vinsten.

 

Debutanternas chans?

De 4 debutanterna i årets final då, har de någon vettig chans? Som vi sett så behöver Mellovinnaren inte nödvändigtvis ha varit med i mellon förut, men du behöver definitivt vara lite känd hos publiken sedan tidigare. Tusse (2021) vann ju idol 2020, Frans hade ju slagit igenom med “Zlatanlåten” redan 2006 och Robin Stjernberg hade ju även han deltagit i Idol innan han vann Mellon 2013. Med andra ord, att komma från “det blå” och plötsligt vinna Mellon är extremt ovanligt numera. En ny “Carolavinst á la Främling 1983” är alltså högst otrolig att vi lär se igen. Bland årets finalartister så kan vi konstatera att Smash into Pieces är den enda artisten som är en ny bekantskap för de flesta (som inte är rockfans). Detta talar ju starkt för att de heller inte lär vinna, och det har dessutom aldrig hänt att ett rockband vunnit Melodifestivalen.

De tre andra debutanterna däremot är ju i olika utsträckning kända för allmänheten. Maria Sur har på ett års tid hunnit vara med i flera olika TV-program som inbjuden artist – bl.a. Hela Sverige Skramlar och Lotta på Liseberg. Kiana har sin bakgrund i TV-programmet Talang 2021, och Marcus & Martinus – ja, det finns nog inte en kotte i Sverige som inte hört talas om dem (frivilligt eller ofrivilligt). Dessa tre borde således ha en rätt god chans att vinna – och kanske inte så underligt att de ändå ligger så högt upp i oddslistorna? En udda grej är dock att samtliga dessa artister är under 22 år och är uppväxta utomlands! Om detta spelar någon roll för finalresultatet återstår dock att se – men man kan ju ana att får flest röster av den yngre publiken, och kanske en och annan 12:a ifrån de internationella jurygrupperna…

 

Speloddsen dagarna före

Det klart mest tillförlitliga verktyget att förutspå vinnaren i årets Mello är dock speloddsen. Man kan alltid hålla sig lite skeptisk till dem, de är ju inte 100% säkra och ibland slår de ju spektakulärt fel. Men, i ärlighetens namn så har detta bara skett tre gånger de senaste 10 åren. Första gången var 2013 då oddsen förutspådde Yohio som vinnare – men jurygrupperna ville annorlunda. Trots att Yohio vann tv-tittarnas röster överlägset så vann Robin Stjernberg till slut genom starkt stöd från den internationella juryn. 2017 var situationen mycket densamma – oddsen förutspådde Nano, som också vann tv-tittarnas omröstning klart. Men med jurygruppernas hjälp så vann istället Robin Bengtsson. Sist, 2020 förutspådde oddsen att Dotter skulle vinna, men med EN ynka poäng vann The Mamas istället. Detta var ju rena skrällar, chockar rent av, och kom ju i grunden av att finalstartfältet var mycket jämnt. 2020 var det extremt jämnt mellan alla bidrag – inte bara mellan 1:an och 2:an – och att sätta odds i ett sådant getingbo var nog mycket svårt. Samtidigt är det svårt att veta vad den internationella juryn tänker sig – 2013 och 2017 höll de inte alls med folket och sköt folkets favorit långt ned i sina resultatlistor. Men samtidigt var det jämna startfält då också, där det fanns flera potentiella vinnare. I sådana situationer är oddsen väldigt svajjiga att använda som verktyg att förutspå vinnaren.

Men förutom dessa tre år har oddsen inte haft några problem att förutspå vinnaren på sistone. Och årets odds är mer tydliga än någonsin tidigare. Så här såg de ut dagen före finalen (vinnarchans inom parentes):

 

  1. Loreen – ”Tattoo” (85%)
  2. Marcus & Martinus – ”Air” (7%)
  3. Maria Sur – ”Never Give Up” (3%)
  4. Smash Into Pieces – “Six Feet Under” (2%)
  5. Jon Henrik Fjällgren & Arc North feat. Adam Woods – “Where You Are (Sávežan)” (1%)
  6. Nordman – ”Släpp alla sorger” (<1%)
  7. Theoz – ”Mer av dig” (<1%)
  8. Panetoz – ”On My Way” (<1%)
  9. Paul Rey – ”Royals” (<1%)
  10. Kiana – ”Where Did You Go” (<1%)
  11. Tone Sekelius – ”Rhythm of My Show” (<1%)
  12. Mariette – “One Day” (<1%)

Att Loreen är favoriten att vinna är inte svårt att räkna ut. Hennes bedömda vinnarchans är så hög att man knappt får pengarna tillbaka om man satsar pengar på att hon vinner. 85% är en närmast overkligt hög vinnarchans, den kan exempelvis jämföras med Cornelia Jakobs förra året (53%), Tusse året innan (61%), eller John Lundvik 2019 (63%). Då skall nämnas att John Lundvik bara var ett fåtal poäng ifrån maxpoängen i finalen. Men det som verkligen sticker ut är att Marcus & Martinus som just nu ligger tvåa – endast har 7% vinnarchans. Det skiljer alltså 78% mellan dem och Loreen! Att avståndet är så stort, trots att vi här snackar om en duo som har en enorm svensk fanbase och är superkändisar i Norden – är helt sjukt. Således är det upplagt för ännu en Loreenseger – eller för tidernas största skräll.

 

Mest streamat

Vilket bidrag lyssnar folk mest på just nu? En möjlighet är att kika på den digitala Sverigetopplistan, som kikar på vad svenskarna faktiskt streamar mest just nu. Emellertid så stämmer denna ändå inte alltid överens med slutresultatet i finalen, eftersom vissa åldersgrupper använder dessa tjänster mer än andra. Generellt brukar de yngre åldersgrupperna dominera på denna lista..

 

Singellistan

Så här ser det ut på den totala digitala singellistan, om vi bara tittar på finalbidragens ställning inbördes, och inom parentes ser du den totala placeringen på singellistan:

  1. Loreen – ”Tattoo” (1)
  2. Smash Into Pieces – “Six Feet Under” (4)
  3. Theoz – ”Mer av dig” (5)
  4. Marcus & Martinus – ”Air” (7)
  5. Jon Henrik Fjällgren & Arc North feat. Adam Woods – “Where You Are (Sávežan)” (11)
  6. Nordman – ”Släpp alla sorger” (14)
  7. Kiana – ”Where Did You Go” (19)
  8. Panetoz – ”On My Way” (20)
  9. Maria Sur – ”Never Give Up” (35)
  10. Tone Sekelius – ”Rhythm of My Show” (37)
  11. Paul Rey – ”Royals” (41)
  12. Mariette – “One Day” (58)

Återigen är Loreen helt överlägsen. Det råder inget tvivel om att hon är den som just nu lockar mest uppmärksamhet hos svenska folket – hon toppar Sverigelistan helt och hållet. Närmaste mellobidrag hittar vi först på 4:e plats, och där är det Smash Into Pieces som hoppar in vilket ändå är lite överraskande då rockband brukar ha svårt på streaminglistorna. Men kul att de ändå är med i toppen! Även Theoz hittar vi kort därefter – hans låt verkar vara en partylåt som går hem i stugorna, och han brukar också ligga rätt bra till i streamingen. Men notera att det är rätt glest mellan Mellobidragen i Sverigelistan i år. Marcus & Martinus – oddstvåan – hittar vi först på 7:e plats! Det är ovanligt och oväntat då de ju som bekant har en stor fanbase. Samtidigt ska vi ju komma ihåg att streaminglistorna inte är jättetydliga som indikator på mellovinnaren – förra året var Klara Hammarström populärast här inför finalen, men lyckades inte särskilt bra där. Däremot blev ju hennes låt en stor hit efter finalen, så om låten blir populär i slutändan är inget som vi kan räkna med att se tecken på redan i Mellofinalen.

 

Startpositionerna – SVT:s sätt att lyfta favoriterna

Ni kanske trodde att startpositionerna lottas fram? Nej, där har ni fel. Det var länge sedan SVT lottade startordrningen i Melodifestivalen. Sedan många år tillbaka fördelar SVT själva den och de gör det givetvis inte slumpmässigt. De vet exakt om hur en bra startordning ser ut och vilka platser som passar bidragen bäst. Inledning och avslutning är viktigast – där vill du ha två riktiga partybomber. Men helst inte någon av förhandsfavoriterna. De ska istället ha en placering mellan 3-11. Startnummer 2 är ett otursnummer – än så länge har ingen någonsin vunnit tävlingen ifrån det startnumret eftersom det lättast glöms av då den hamnar alldeles efter öppningsnumret. SVT har generellt löst detta genom att ge andrapositionen till ett bidrag med mycket låg vinnarchans.

I år kan vi se att det är Jon Henrik Fjällgren som öppnar finalen, och Paul Rey som avslutar. Båda är partylåtar och arenapoplåtar – men där ingen tillhör de yppersta favoriterna. Ganska rimligt att dessa får hederspositionerna i startfältet. Den förhatliga andrapositionen tilldelades Tone Sekelius, som enligt oddsen inte lär ha mycket med segern att göra ändå. I övrigt är systemet att försöka göra ordningen så intressant som möjligt – gärna varva bidraget mellan olika genres, tempon och artistuttryck. Om man kan försöker man även göra livet så enkelt för scenproduktionen som möjligt, så scenarbetarna inte behöver arbeta ihjäl sig. Därför lär vi inte få se två bidrag i rad, med stora komplicerade scenbyggen. Loreen, med sina stora ljusramper är inklämd mellan Nordman och Theoz, där ingen har någon egentlig scenrekvisita eller ramp eller liknande. Loreen är ju solklar favorit, och detta vet SVT om. På startposition 10 har Loreen ett utmärkt utgångsläge – mycket nära slutet. Från denna position vann Cornelia Jakobs förra året och John Lundvik 2019. Nästfavoriterna Marcus & Martinus startar dock på startnummer 4 – samma placering som Robin Bengtsson 2017 och Jon Henrik Fjällgren 2015 (slutade 2:a) och Maria Sur har fått samma startnummer som Anders Bagge hade ifjol (när han blev tvåa). Det är alltså upplagt för strid i finalen!

 

Hur röstar de internationella jurygrupperna?

De internationella jurygrupperna har, sedan de infördes i Mellon i stor skala 2011, haft en avgörande roll i vissa lägen. Allt som oftast håller de nämligen inte med tv-tittarna och i vissa fall så tycker de rent av illa om tittarnas favorit – och då har juryn fått sista ordet! Så var fallet 2022 då Cornelia fick juryns poäng, medan folkets favorit Anders Bagge lämnades närmast poänglös av juryn. Så här stora har skillnaderna varit de senaste 5 åren.

 

2017

  • Internationella juryn: 1:a Robin Bengtsson, 2:a Nano
  • Folket: 1:a Nano, 3:a Robin Bengtsson

 

2018

  • Internationella juryn: 1:a Benjamin Ingrosso, 2:a Felix Sandman
  • Folket: 1:a Benjamin Ingrosso, 2:a Felix Sandman

 

2019

  • Internationella juryn: 1:a John Lundvik, 5:a Bishara
  • Folket: 1:a John Lundvik, 2:a Bishara

 

2020

  • Internationella juryn: 1:a Dotter, 2:a The Mamas (samma poäng)
  • Folket: 1:a The Mamas, 2:a Dotter

 

2021

  • Internationella juryn: 1:a Tusse, 2:a Eric Saade
  • Folket: 1:a Tusse, 4:a Eric Saade

 

2022

  • Internationella juryn: 1:a Cornelia Jakobs, 7:a Anders Bagge
  • Folket: 1:a Anders Bagge, 2:a Cornelia Jakobs

 

Kommentar

John Lundvik, Benjamin Ingrosso och Tusse är de enda som lyckats charma både jurygrupper och tittare på sistone – frågan är hur det blir i år? Men observera att de internationella jurygrupperna hittills nästan alltid fått sin vilja igenom (med undantag från 2014). Deras favorit har oftast vunnit i slutändan, och det har ju gått rätt bra för Sverige i Eurovision också sedan 2011. Så helt fel är väl inte detta? Men att försöka förutspå hur de tänker är svårt – de gillar moderna låtar och bryr sig ytterst lite om artisterna (och hur kända de är). Anders Bagge ratades av juryn ifjol, de hade säkerligen inte samma förhållande till honom som tv-tittarna hade.

Men en viktig notis är att årets jurygrupper, precis som ifjol, är mestadels från västeuropa: Belgien, Österrike, Australien, Spanien, Kroatien, Lettland, Tyskland och Malta. Detta är det länder som tenderar att skicka liknande bidrag som Sverige till Eurovision – och som även tenderar att ge Sverige höga poäng. Vi noterar att Australien finns med här, vilket gör att vi ställer oss frågan om de kommer att ge sin 12:a till Kiana – som ju är född i Australien? Låter de sig påverkas av det tro? Men vi kan också notera att Ukraina och Norge inte finns med här, vilket gör att Marcus & Martinus och Maria Sur således inte kan räkna med några gratispoäng. Värt att notera ytterligare är ju att vi helt saknar jurygrupper från Norden – inte ens Finland är med här (de fanns med ifjol). Att det dessutom saknas så mycket ifrån Östeuropa gör ju att man undrar hur representativ den internationella juryn faktiskt kommer att vara? Räkna med att den kanske blir rätt homogen och röstar likadant.

Notering: Kroatien, Lettland, Malta och Tyskland kommer även att rösta i den första semifinalen i Liverpool där också Sverige tävlar medan Australien, Belgien, Spanien och Österrike kommer att rösta i den andra semifinalen (där Sverige inte får vara med och rösta).

 

Vem ska slå Loreen?

Hur vi än tittar på statistiken så ser vi ju tydligt att Loreen är favoriten att slå på lördag. Hon är totalt överlägsen i oddsen, har flest streams, omtalas mest internationellt och har därtill en perfekt startposition. Den största utmanaren torde vara den norska duon Marcus & Martinus, som verkligen är superstjärnor UTANFÖR Melodifestivalen. Jag betonar verkligen utanför här, för deras fans (så unga som de är) har ju tidigare säkerligen varit med och röstat i Mellon och lär nu rösta på sina idoler här. Men dessa två sfärer av fans har aldrig sammanfallit förut – så frågan är hur detta kommer att synas. Kommer Marcus & Martinus vinna de yngre åldersgrupperna och Loreen de äldre? Eller blir det någon röstningskupp kanske? Kommer jurygrupperna att påverkas av att Loreen är en superkändis i ESC-världen, eller ligger det kanske henne rent av i fatet? Hur kommer Marcus & Martinus tas emot av dem? I vilket fall så ska vi inte utgå ifrån att saken är avgjord på förhand – det finns fortfarande för många faktorer som vi inte vet något om än. Men vi kan i alla fall konstatera att Loreen är favoriten – och lär bli mycket svår att besegra.

 


 

Kommentera