Våra intryck från torsdagsrepetitionerna i deltävling 4 (Melodifestivalen 2022)

MELODIFESTIVALEN 2022. Under torsdagen den 24:e februari repeterade de sju artisterna som tävlar i den fjärde deltävlingen för första gången på scenen i arenan. Vi i presskåren har fått se inspelade versioner av deras framträdanden och här följer bilder och våra kommentarer från dessa uppträdanden.

Samtliga fotografier är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television. Fotograf är Annika Berglund/SVT. Bilderna som vi har valt ut är inte beskurna från originalfotografierna!

PS: För kännedom kommer vi även att följa de kommande repetitionstillfällena under fredagen och lördagen inför den avgörande direktsändningen.

 

1. Anna Bergendahl – “Higher Power”

Foto & copyright: Annika Berglund/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående (ej montage) och ej beskurna från originalbilderna
.

Kommentar: Anna Bergendahl är tillbaka för fjärde gången efter segern 2010 och de två försöken 2019 och 2020. Genremässigt känner man igen sig från både ”Ashes to Ashes” och ”Kingdom Come” men här är den ännu mer tydlig countryvibb inklusive en countryhatt. Anna befinner sig själv på scenen och befinner sig hela tiden på ett podium som lyser upp. Samtidigt använder man LED-väggen lite på samma sätt som i Anders Bagges nummer med snygga effektbilder, bland annat på hästar som springer. Låten är effektiv och Anna gör en bra insats, däremot märks det av att låten är lite långsammare i tempot jämfört med hennes senaste bidrag, vilket kan göra att den kan uppfattas som inte lika direkt som t.ex. ”Kingdom Come”. Men den är bra!

 

 

2. Lillasyster – “Til’ Our Days Are Over”

Foto & copyright: Annika Berglund/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående (ej montage) och ej beskurna från originalbilderna
.

Kommentar: Lillasyster är det tredje rockbandet som medverkar i årets Melodifestival och den här gången blir det hårdrock á la Lillasyster. Men det går också mycket i popiga hållet även om refrängen visar vart skåpet ska stå. Här arbetas det mycket med ljuset men vi saknar ett pyro som de hade med ifjol. Kanske dyker det upp till kommande repetitioner? Vi kan också notera att det är tredje gången nu som Lillasyster får starta som nummer 2 i Melodifestivalen (både i förra årets och i årets deltävling samt i fjolårets Andra chansen).

 

 

3. Malin Christin – “Synd om dig”

Foto & copyright: Annika Berglund/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående (ej montage) och ej beskurna från originalbilderna
.

Kommentar: Melodifestivaldebuterande Malin Christin gör ett avskalat nummer med sin ”Synd om dig” som börjar med att hon spelar ett pianostycke på en synth i ett ganska nedsläckt scenlandskap. Här arbetar man också med ljuset på ett effektivt sätt. Stilen påminner lite om Sara Vargas ”Spring för livet” (stil, ej plagiat) fast på ett annat sätt. Malin Christin gör det här bra.

 

 

4. Tenori – “La Stella”

Foto & copyright: Annika Berglund/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående (ej montage) och ej beskurna från originalbilderna
.

Kommentar: Tenori är en operaduo som utgörs av Alexander Grove och Kalle Leander. Just opera har vi inte hört på länge i Melodifestivalen och inte så här pampigt sedan Malena Ernman vann 2009 med ”La Voix”. Deras låt påminner i stil med den men även med andra operanummer som varit i Eurovision genom åren. Killarna gör det bra och här är det absolut ingen risk för falsksång. Det är också ett snyggt arbete med ljuset och bakgrunden. Och numret avslutas också med ett snyggt pyro – pluspoäng för det!

 

 

5. Medina – “In i dimman”

Foto & copyright: Annika Berglund/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående (ej montage) och ej beskurna från originalbilderna
.

Kommentar: Från en duo till nästa, nämligen Medina som gör comeback efter att ha pausat sitt projekt sedan 2018. Duon består av Sami Rekik och Ali Jammali som sedan dess har haft egna projekt vid sidan om, t.ex. var ju Sami med och tävlade med WAHL ifjol. Hursomhelst är det i Melodifestivalen som comebacken görs och det en glad poplåt i Medina-style där de vill att man ska dansa till och att man ska leva livet fullt ut. Med sig på scenen får de också en hel del dansare som är med och får fram låtens budskap.

Sami & Ali har för övrigt med ytterligare en låt i tävlingen, Liamoos ”Bluffin” som ju redan är i final. Så hur det än går för killarna med deras egen låt är de redo för final!

 

 

6. Angelino – “The End”

Foto & copyright: Annika Berglund/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående (ej montage) och ej beskurna från originalbilderna
.

Kommentar: Debutarande Angelino framför sin ”The End” i balladform, det är väldigt avskalat med bara han själv på scenen i ett nedtonat rum. Det påminner i stil – ej plagiat – om ”Arcade” fast på ett annat sätt där han gör sin egen grej (och att det är lite poptoner istället för bara ballad rakt igenom). Angelino gör låten väldigt bra och därför är det inte märkligt att låten ligger bra till i oddsen.

 

 

7. Klara Hammarström – ”Run To the Hills”

Foto & copyright: Annika Berglund/SVT
Samtliga bilder är hämtade från media.melodifestivalen.se som ägs av Sveriges Television.
Bilderna är fristående (ej montage) och ej beskurna från originalbilderna
.

Kommentar: Sist ut i Melodifestivalen 2022 års deltävlingar är Klara Hammarström som tävlade 2020, då hon åkte ut i deltävlingen, och 2021 då hon tog sig till final. Om du kommer ihåg den silverdress hon hade på sig ifjol så är årets klänning lite inspirerad av den fast på ett annat mer somrigt sätt. Själva låten då har en titel som en annan känd rocklåt har men det här är ingen rocklåt däremot en upptempopoplåt som går i snabbt tempo. Sceniskt arbetar produktionen med ljuset och de skapar snygga LED-bakgrunder som gör numret tydligt och bra. I övrigt har Klara med sig en av dansarna på scenen men gör annars det mesta ensam på scenen. Det blir alltså en poppig avslutning för deltävlingarna med en effektiv refräng!

 


 

Kommentera